Min gamling!

miss_lillamy

Trådstartare
Hejsan!
Min häst är 18 i år och ska gå debutant den här säsongen. Han har under sina glansdagar gått MVS A fälttävlan som det hette på den tiden. Jag red även 4 deb på honom förra säsongen och det gick väldigt bra. Han känns pigg och fräsch och framför allt glad. I maj ska vi ut och förhoppningsvis klara hoppkvalen och i slutet på maj är tanken att vi ska till Runsten en helg för Uffe J. Och därefter ca 4 debutanter.

Min fråga är vad tycker ni om hästarnas ålder i fälttävlan? Naturligtvis så är ju alla olika individer och "förfaller" ju olika... Men finns det någon generell ålder när hästen bör sluta tycker ni?

Hur gamla har era älsklingar varit som äldst?

Sv: Min gamling!

Hörde häromdagen att genomsnittsåldern på de hästar som går Junior/Young rider och senior sm ligger över 15 år!

Det är väl bara att köra på så länge hästen känns fräch och tycker det är roligt.
Många hästar som går de stora mästerskapen är 17-18 år, senaste VM var där en som var 20 och kom femma. Sara Algotsson håller på att kvala sin gamla häst Robin de Bois till OS i år, han är 19... Fälttävlanshästar håller oftast längre än vad tex. hopphästar gör och brukar kunna tävla i lägre klasser trots att de är ganska gammla.

Det är verkligen super att få börja tävla på en läromästare som har gjort så mycket innan :)

Såg en 20 åring (enligt vad dom sa i högtalarna)för en vecka sedan som gick ***

"min" 18 åriga häst ska debutera 2*igt i år. Hon är finare än nånsin. Har fått 5 föl under sina år så hon har ju vilat sig lite under åren. Men hon ser inte ut att vara en dag över 8.

Min f.d FT-pålle gick internationellt som 18-åring och om jag minns rätt så var han bästa svenska häst det året med!:banana:

Jag tror han gick lätta klasser i FT t om han var 20 så....

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Denna dag för 15 år sedan lade jag upp mina första webb-sidor på internet. Detta skedde alltså 14 maj 1996. Jag försöker ofta ägna...
2
Svar
39
· Visningar
6 098
Senast: Lydia
·
Övr. Barn Att säga att man inte har ork kvar är väl rätt normalt som förälder, det är ingen nyhet. ;) Men nu måste jag tömma tankarna.:o Jag...
2
Svar
30
· Visningar
3 518
Senast: Swat
·
S
Distans Nedan är utdrag ur en annan tråd, där jag svarade på ett inlägg Jessica gjorde och hennes text inflikad längst ner: Mycket intressant...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
11 664
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar