Min gamling blev sjuk i går kväll!!

Iris71

Trådstartare
Gamlingen som är nordsvensk vallack på 28 år hade som vanligt lekt med lillkillen i hagen och varit hur pigg som helst!

Jag tog in hästarna lite senare än vanligt, alltså vid 21-tiden. Då upptäckte jag att han inte ville äta upp kraftfodret, och sen lade han sig ner!!!:eek: Mycket ovanligt för att vara han, jag ser honom aldrig ligga ner, men vet att han gör det på nätterna. Han varken sparkar, rullar eller svettas. Magljuden är normala. Han är helt lugn, stönar och rycker till ibland precis som såna här insomningsryck man själv kan få..... Han till och med lägger ner huvudet...... Jag tar det hela som mycket allvarligt och tycker inte att det verkar som kolik och vill därför inte köra upp honom eftersom jag inte vet vad det är. Tänk om han håller på att somna in??

Hur som helst går jag in och ringer veterinären som ska komma om en timme ungefär. När jag kommer ut har han inte blivit bättre, dock aningens sämre.....så mycket att jag tänkte gå in och ringa till veterinären att han inte behövde stressa för hästen kommer dö!!! Jag ska tempa honom då han plötsligt ställer sig upp och kvicknar på sig !!! Då sätter jag på honom grimman och går ut och går.

När veterinären sen kommer är hästen precis som vanligt. Normal puls, bra färg på slemhinnor, bra magjlud och normala hjärtljud :confused: Dock har han mycket dåliga tänder!! Hästen får kramplösande medicin och vi går lite till..... På morgonen och under dan är han som vanligt.

Mycket underligt!! Tilläggas bör att jag är helt slut, som ni förstår sov jag ju inte speciellt bra....och sprang ju dessutom ut flera gånger under natten!!

Sv: Min gamling blev sjuk i går kväll!!

Har ingen aning om vad det skule kunna vara. Vi hade för ca 1 vecka sedan ett får som över en natt blev oerhört dålig, låg och hostade fradga och var i pincip helt förlamad i benen (kunde inte resa sig) När veterinären i stort sett var klar så typ drog hon bak huvudet och slutade andas, alla närvarande var helt säkra på att hon skulle lägga av helt och dö för oss, men vet tog bara helt sonika tag i ena örat på henne och ruskade om henne lite, varpå hon började andas igen och vaknade till.

Dock är hon dock slaktad nu på grund av att förlamningen i benen inte släppte trots att hon började dricka och äta som vanligt.

Jag tycker du ska hålla ögonen extra på honom dom närmaste dagarna och se om det kommer tillbaka och om det gör det ringa vet omedelbart, inte vänta en sekund. För om vet kan vara på plats innan han piggnat till igen är chanserna att kunna reda ut vad det är mycket större.

Något du också kan göra är att lyssna på hans hjärtljud, om du har ett stetoskop. Vet inget om hjärtsvikt, men kan tänka mig att man kan bli tämligen trött om man får hjärtsvikt.

Absolut håller jag stenkoll på honom..... har ändrat lite på fodret han får bl. a luzern nu.

Vad har du för får? Vi har oxå får, närmare bestämt Gutefår. Vi har haft problem med kalkbrist, hypocalcemi. Men det borde ju vet se. Upptäcker man det i tid är det relativt enkelt att "bota" med kalkenjektioner intravenöst.

Ja, det här med sjuka djur är liksom baksidan. Varje gång nåt allvarligt händer blir jag helt skakis, ont i magen och funderar på att lägga av, sälja allt och flytta till lägenhet mitt i stan...... (Skulle typ aldrig inträffa, men det är så det känns :eek: )

Håller tummarna för dig och din pålle !

Låter nästan som min tråd!
Min gamling (kallblod) lekte i hagen med isisen i fredags och var jättedålig på lördagmorgonen. Vet var ut på lördag, koliksymptom (utan sparkar, utan att lägga sig, tittade ej mot magen mm) med bra puls, andning, lite feber, bra slemhinnor, bra magljud, träck UA, ej puls eller värme i ben, inga sår, dock slö blick, hängande huvud. Fick kramplösande och penicillin (han blev ej bättre av kramplösande) På söndag var han utan feber, åt knappt. Vet.kontakt om att ta blodprov under veckan, men vi kollade tänderna på söndag och dom var dåliga. På måndagmorgon kom vet. ut och raspade tänderna ordentligt. Han hade både hakar och vågbett och dom har slutat att växa. Vet. slipade till tänderna och nu har han börjat äta lite bättre (inte lika glupsk som innan, men han äter) Vet. sa att om dom inte kan tugga riktigt så ger även det kolik (pga att man stör magen när den blir tom) Igårkväll när jag kom ut till stallet gnäggade han till och med igen.

Ok, tack för svaret!!
Vet kollade tänderna och de var så dåliga att det inte gick att göra nåt åt. Alltså, de var så nerslitna.... och några hakar fanns inte. Därför har jag ändrat fodret till lite mer lättuggat, dock får han fortfarande fri tillgång på vanligt hö.

Ska kolla efter din tråd!!

Liknande trådar

Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
2 270
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 090
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 599
Senast: Shaggy
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 221
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama