Min första Trickträning!

Martina_m

Trådstartare
Näste helg ska jag och min häst för första gången åka iväg på träning, och inte vilken träning som helst, utan TRICKTRÄNING:laugh:.

Det är bara en engångsträning, och för nybörjare. Men jag ser verkligen fram mot det. Jag hoppas det blir lika bra som jag förväntar mig :o.

Har ni varit på något liknande?
Vad tyckte ni om det och vad fick ni göra?
 
Sv: Min första Trickträning!

Vad roligt! :)

Det är enormt givande och de är kul för hästen och komma iväg och tänka men även leka lite!
Har en nära vän som har varit här en gång än så länge och börjat vår träning efter det vi själva har lärt in under några år nu :)
 
Sv: Min första Trickträning!

Ja, jag tror att min häst kommer tycka det är riktigt roligt!

Och jag hoppas att jag kommer få många bra tips :laugh:
 
Sv: Min första Trickträning!

Vem ska du träna för? skriv initialerna så kanske jag kan gissa.

Jag har varit på några träningar, och tränar mycket själv hemma med min unghäst. Både min häst och jag tycker att det är det roligaste som finns. På de kurser jag varit på har man varvat NH med trickträning. Ett vanligt trick att börja med är väl Yoga, Buga och Spansk skritt.
 
Sv: Min första Trickträning!

RD(kvinna) är det som kommer och håller en träning.

Vill gärna lära min häst att lägga sig ner. Han är en häst som ofta ligger ner, och känner sig trygg med det. Det är väl mitt långsiktiga mål.
Så jag hoppas få lite tips på hur man börjar och hur man ska tänka. Så vi har lite att träna på.
Jag hoppas att vi får lära oss att buga så han ställer sig på ena knät.
Nu brukar jag "stretcha" med att ge godis mellan benen och han böjer sig ganska djupt ner, men har kvar båda framhovarna i marken.

Och om jag är nöjd, så hoppas jag att det kommer bli fler tillfällen så man får vara med på någon fortsättningskurs.
 
Sv: Min första Trickträning!

Håller själv på att lära in buga som jag har som "hemläxa" till nästa gång bland annat och jag stretchade också så innan så det förenklade träningen lite, dock är han helt inne på att han bara ska få godis - inte själva övningen i sig än :angel:
mer i läxa är en enkel övning som bersgeten som går mest framåt nu samt fortsättningen i spansk skritt. Innan vi fick hit tränaren så har vi kunnat vacker hov/vinka, yoga och plocka upp spöt :)
 
Sv: Min första Trickträning!

RD är svinduktig, så du kommer förmodligen inte bli besviken på kursen. Jag tränar själv på liggandet, men det är svårt som attan för oss... ska ner som veckoelev till Hällekis i februari, och hoppas få hjälp så det lossnar.
 
Sv: Min första Trickträning!

Till att börja med så måste jag bara skryta om min häst. Varken han eller jag har någonsin varit iväg på träning tidigare. Men han uppförde sig som om han aldrig gjort något annat! Så himla lugn och duktig! :love: Han bevisar hela tiden för mig vilken fantastisk häst han faktiskt är! Underbart!

Men så till träningen.
Vi är ju helt nybörjare och fick börja med att träna på sin zon. Vilket jag och min häst behöver öva MYCKET på :o!
Himla svårt, då jag har en häst som är väldigt svår att påverka för han är så otroligt trygg i sig själv.
Men innan träningen var slut, så kändes det som att det satt.

Vi skulle flytta bakdelen, vilket jag faktiskt inte riktigt förstod varför. Gick okej, när jag väl visste lite mer vad jag egentligen ville. Så där är jag imponerat att han fixade det så bra eftersom jag var lite seg där.

Sen var det jojjogrej. Vi skulle med hjälp av att skaka på grimskaftet backa hästen. Tom RD hade problem här med min häst. Han stod still. Lekte lite med grimskaftet som slog hit och dit och var lite spännande . Gick inte så himla bra :grin:.

Sen blev det iaf lite träning på just BUGA. Man skulle ta grimskaftet två varv runt frambenet och hålla upp det, för att sen be hästen backa med vikten (eller hur man ska förklara). Och det gick ganska bra. Men efter att tag (med lite pauser så klart) så tröttnade han. Och blev ganska bråkig. Fick hjälp en gång till av RD och sen avslutade vi. Tyvärr hade min sambo tröttnat här och tog inga bilder, hade varit skoj att ha.

Tyckte att det kanske inte riktigt var värt priset, men samtidigt var det kul att faktiskt vara med. Blir det en fortsättningskurs så ska jag försöka vara med igen, så får väl börja spara redan nu (är student). Det får väl kosta helt enkelt ;).

Tycker förresten att han var fin i sin orangea repgrimma :D!

401404_10150473204396150_586221149_8898972_514702614_n.jpg


400271_10150473204456150_586221149_8898973_357467945_n.jpg


Gick inte alltid så bra, speciellt när hästen vill leka med grimskaftet :o
409050_10150473204576150_586221149_8898974_1547044854_n.jpg


407491_10150473204711150_586221149_8898975_434669822_n.jpg
 
Sv: Min första Trickträning!

Åh va skoj!! Skulle jag vilja åka på med någon gång!!
Martina_M: Kanske värt att åka till Hällekis en helg alltså! =) Fina bilder!
Amk: Så fina ni är! Duktiga!
 
Sv: Min första Trickträning!

Men åh vad duktig :laugh:! Verkligen inspirerande! Och så gulligt med apport :D! Imponerande!

Jag tror att det hade känts bättre om vi var 3 pers istället för 6 pers. Det var mycket dötid när man behövde hjälp men fick vänta ganska länge.
Min häst tröttnade och slickade/åt av ridhusbotten eller lekte med grimskaftet hellre än att lyssna på mig. :grin:

Ett kortare något mer intensivt pass hade passat oss bättre. Just för att min häst har dåligt tålamod och tröttnar lätt.
Iaf nu i början, sen när man är lite mer på rätt spår, kan man nog träna mer på egen hand i väntan på instruktören.
 
Sv: Min första Trickträning!

Det där med dötiden känner jag igen. Det tyckte jag också var jobbigt sist, min häst blir otålig av väntan och det kändes inte bra att testa samma trick 10 ggr när jag insåg att jag gjorde något fel. Men som du säger; ju större repertoar man har, desto mer man kan göra under väntan.

Tack också för berömmet, min häst tycker det är enormt roligt att tricksa, så han har verkligen gjort en stor del av jobbet.

Jag startade en ny tråd på hästhantering, där vi kan tipsa varandra vidare!
 
Sv: Min första Trickträning!

Jag blev lite nyfliken på en sak nu, jag vet vem ni har tränat för och vet också att hon håller på med vad hon kallar för "natural tricktraining" men även med vanligt klickerträning. Jag har själv tränat med klicker i flera år med mina hästar men känner att det är tråkigt att de blir så godiskåta att de bara hafsar sig igenom tricken för att snabbt få godisen.

Är det "natural tricktraining" ni har gjort? Är det bara eftergift och klapp som är den positiva förstärkaren (+negativa) eller hur funkar det? :)

*hoppas denna tråden inte har hunnit bli alltför övergiven*
 
Sv: Min första Trickträning!

Jag tränar med både klicker och utan. Men belönar ofta med godis. Det finns fler anledningar till att hästen blir nafsig: det kan vara att kriteriet är för lågt ställt eller att man inte lärt den hur den ska stå när den ska få godis. Min häst får godis när den står med huvudet rakt fram, och det gör att den oftast står så i väntan på godis.
 

Liknande trådar

Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 656
Senast: fixi
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 361
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp