Min första tävling

C

CindyLou

Hemkommen från min första uppsuttna E-tävling på Phigalle.

(Har ridit en E-tävling förut förra året med en annan häst.)

Phigalle är min 4 åriga arabvallack som jag nu ägt i snart 3 år och han är inte så mycket riden.

Dagen började med att försova sej:mad: Väckarklockan ringde inte som den skulle 04.30 utan jag vaknade av grannens hund skällde 5.50. Tanken var att han skulle ha lastats 5.40 då enligt eniro skulle ta 2 timmar att köra från Tidaholm till Fristad sedan räknade jag med lite extra. Iaf så fick jag på mej byxor,skor och jacka och sprang ut i hagen och hämtade Phigalle. In med honom i stallet från hagen samtidigt som hjälpen kom i sin bil även hon försenad 25 minuter. Lämnade över hästens i hennes våld. hade duschat häst dagen innan men inte hanns det med någon skönhetsbehandling inte. Så medans hjälprederskan fick borsta så sprang jag som en yr höna för att få på mej kläder, kolla bukefalos:angel:, kolla mailen och tackade ängeln som skickade startlistan:bow:. Slängde ner lite smink men den planerade duschen av mej uteblev men jag tror ingen märkte att jag inte hann duscha. Gubben fick göra mackor och slänga in sadeln i bilen. Ned med lemmen, hästen drog sönder en lina men tillslut så var även häst inne och vi var iväg 06.30, 40 min efter vi vaknat!:D Hästen är lastad en gång i år i marsmånad och han är inte så lättlastad för att nämna. Han har en tendens att stå och skrapa med framhoven konstant i transporten när man kör men han stod som ett ljus på vägen dit och så även hem. Trodde nästan att han hade hoppat ur på något sätt på vägen.
Väl framme så hittade vi inte då det inte fanns något utlovade skyltningar men efter några samtal hittade vi rätt tillslut och ja vi var först och klockan var 9.30. Vi gick omkring och kikade läget med en spänd och osäker häst,kollade framridningen och i väntan på att seketeriatet ställdes iordning så fick vi lov att beträda tävlingsbanan vilket var guld värt:bow:

Oj nu börjar detta inlägget bli långt...:o:p

forts nästa inlägg.

(ska bara på toa först)

/CindyLou

Sv: Min första tävling

På med sadel och träns, vänder mej om och ser en häst med bettet hängandes under huvudet:eek: Skruven hade skruvat upp sej så på med reservtränset igen. Hann inte borsta,fläta manen eller något men skitsamma, upp kom jag men det med nöd och näppe. Har under det året jag ägt mina showchaps aldrig kommit i dom och ser man på så gick dom för första gången om mina lår:love: Dock kom chocken att jag inte kunde röra mej i dom,ännu mindra höja benet mer än 10 cm så gubben min fick hiva upp mej. Även vid senare avsittningar då jag inte kunde få benet över bakvalvet.

Framridningen gick jättebra. I början var det otäckt med så många på ridbanan samtidigt. Han är inte riden så många gånger på ridbana och är inte van med andra hästar där samtidigt. Som tex i måndags så reds mina samtidigt och så kommer en ny okänd häst in sedan var det kört med lyssning på mej..
Han blev lite liten när vi travade innanför spåret och blev omkörda från utsidan samtidigt som vi möter en travandes från insidan då blev han väldigt smal och liten stackarn. En gång blev han även rädd när en häst kom i galopp bakifrån men då stannade han upp och blev bara lite skärrad annars så var han helt underbar. Det var ju iaf nästan 10 hästar samtidigt ett tag. Han var så strålande lugn att jag bytte från hjälmen till hatten.

forts nr 2 kommer i nästa inlägg...:angel:

Första klassen

Western Horsemanship w&t

6 startande. 3 konor på rakt spår. A till B skritt. Vid B en travvolt till höger. B till C skritt. Halt. Sedan railwork.
Phigalle gick mycket trevligt i skritten,travade jättelugn på en stor RUND volt:)
Railworken krävde jag ingen form alls utan tänkte på att han mest skulle gå och slappna av och känna av allt. Traven tyckte jag gick lite fort ibland och så startades musiken samtidigt som vi var vid högtalaren och det skrapade så då blev han lite fundersam och därefter så gick han gärna lite längre in från spåret på det stället under hela tävlingen.

Vi kom 3:a:love::bump::bump: med 11p. Ettan hade 13p och tvåan 12p. Så himla nöjd var jag att det var inte klokt. MEN jag höll andan hela tiden och jag ser otroligt spänd ut vilket jag säkert var.

forts följer åter igen

Andra klassen

Pleasure w&t

Gick bra här med dock började det lite olyckligt. Jag var som andra startande in på banan men ettan kom aldrig så jag fick rida först. Han var osäker och allt kändes lite läskigt tyckte Phigalle. Satt längs hela kort sidan och nästa långsida och hoppades bli omriden vilket jag tillslut blev och då slappnade han av. hade bestämt mej innan att nu kräva lite mer form. traven blev även ngt lugnare och han hade även mer påskjut. Helt plötsligt hör jag ordet galopp,galopp tack:confused::eek: Det jag hann tänke var: Nu har jag hamnat i felklass,dom måste ha skrivit mitt namn i felklass. Vi har ju knappt galopperat alls i vårat liv,vi kan knappt galoppskänkeln, jag hade bara travat på framridningen...(detta hann jag tänka på 3-4 meter samtidigt som Phigalle enligt medhjälpare såg väldigt snopen och förvånad över att de framför honom galopperade.) men titta!! jag är ju nästan framme vid en sväng tänkte jag, jag testar. Fattade galopp, lugnt:eek: och vi flöt på i en mkt mjuk och harmonisk galopp :love:längs hela kortsidan så det sprakar i högtalaren och dom ropar: jag menar jogg,förlåt jag sa fel:rofl: Tårarna rann av glädje över galoppen och resterande av klassen rann mina tårar. När vi ställde upp så sa dommaren : jag ser att du är svettigt,det är varmt i dag. men jag sa att det var glädjen över hur underbar min häst var när han fattade galoppen. Fick bedömmningen att han var en otroligt fint sto (hade snoppen ute:D),att det såg mkt trevligt ut och att vi var finast klädda på hela tävlingen:bump:

börjar bli långt och jobbigt då det inte går att skriva allt i samma inlägg

PS. Jag vann klassen av 6 startande

Senast ändrad av en moderator:

Efter anmälde mej till Trail w&t pga påskjutningar av medhjälpare och medtävlande.

Domaren som visste hur det låg till, att vi aldrig tränat trail hjälpte mej att visa Phigalle han han skulle stå lugnt och avslappnat brevid grinden och sedan gå runt och stå vid grinden på andra sidan.:bow:

Så mot bron. Hemma så skrittar han över en lastpall hur lätt som hellst men på långt håll såg han hur läskigt hög och lång den var. Upp med en tass,ner och åter upp med en tass, försöka slinga sej men sedan upp,över och hopp ner. Det var faktiskt jättehögt enligt Phigalle så det så!
Skritta mellan två bommar,rygga och sedan fram, travvolt till höger och trava över bommar. Har för mej att vi aldrig travat över bommar men han tappade takten iaf så vi skrittade lugnt över innan vi fortsatte till nästa hinder där han själv valde att dte blev en lite mindre volt mellan bommar än jag tänkt,över bom och sedan klart.

MEN domaren ropade på mej och hon ville hjälpa mej med att träna grinden så hon gick fram och öppnade så Phigalle fick gå igenom fast det var lite läskigt förståss.

Vi blev diskade pga grinden som vi knappt testade men det var många som diskades och om man bortser från grinden så gav domaren mej 60p och det var 2:a pac efter 1:an enligt poäng

Lastningen gick på fem minuter och han som ett ljus hela vägen hem.

Så nu är jag klar,ska bara sätta in lite bilder med om ni orkar titta och kritisera mej hårt för jag har många brister och vill veta allt för att utvecklas!

Är ni beredda på bildbombning?

framridning
juli004.jpg

genomgång av första klassen
juli005.jpg

Western Horsemanship w&t
juli009.jpg

juli010.jpg

Western Horsemanship w&t
juli011.jpg

juli014.jpg

framridning nr2
juli034.jpg

juli033.jpg

Blandat horsemanship och pleasure vet ej riktigt vilket kort som tillhör rätt klass.
juli038.jpg

juli037.jpg

juli036.jpg

juli040.jpg

Bonusbilder bara för att jag är så glad över min underbara häst!:love:

juli042.jpg

juli023.jpg

Min medhjälpare som var med, florerar även här på buke.
juli046.jpg

juli049.jpg

PS. kom på varför han var lite stel i traven i trailen. Jag red aldrig fram för han var så hungrig och åt gräs som bara den.

Grattis! Verkade vara en trevlig och avslappnad tävling, eller så fick jag bara de uppfattningen för att du hade en så bra inställning. Lycka till i fortsättningen med din fina Pigall!

Jösses va jag ser trött ut! :D Jättefina bilder. Jag stensomnade i soffan så snart jag kom hem lägger in mina bilder imorrn

Tack! Ja nu är suget på att tävla ännu mera stort så nu måste jag tom börja träna:D Tyvärr så är min klubbs D-tävling om en månad samma dag som jag gifter mej så den missar jag.

Hej och tack! jag var redan nöjd på framridningen så det var riktigt roligt,mer träningstävlingar åt folket!

Ja, det var en otroligt bra tävling,lite småsaker som jag störde mej på dock med arrangemanget men dommaren var mkt lugnande och peppande. och efter att ha varit så stel och spänd första klassen och glädjen över resultatet så slappnade jag av och ha roligt.

Tack för all hjälp och lånet av transporten som Phigalle bara älskade. (när han väl var inne i den)
Jag var så himla trött när jag kom hem,jonas somna i soffan men buke lockade. Mamma ringde på kvällen och sa att hon tog barnen en natt till men inte kunde jag sova längre än till 8 idag heller.

Gud va kul att det gick så bra!! Stort grattis till dig och din fina häst:love:

Liknande trådar

Hästmänniskan Lider av en STOR gnutta beslutsångest angående hur jag ska göra kring min häst, hade varit underbart att få bolla lite med alla kloka...
Svar
10
· Visningar
1 904
Senast: ancan
·
Äldre Nu behöver jag lite input innan känslorna tar över förnuftet. I slutet på oktober ville en nära vän skiljas från sin sambo. Problemet...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 381
Senast: ginnies
·
M
Ridning Mitt fullblod hoppar superbra och fungerar utmärkt att träningshoppa och idag var vi iväg på både hans och mins första hopptävling. Det...
Svar
12
· Visningar
1 306
Senast: Magnum
·
Dressyr Ska man skratta eller gråta? :confused: Jag tävlade två dressyrklasser i våras. Min häst jag haft något år hade börjat uppföra sig...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 239
Senast: Solis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar