min första bomfria ridtur....

J

joah

ja nu har jag fått tag i en bomfri sadel, typ barefoot. Red inte mer än 20 minuter för här är ett jäkla väder.
Det var onekligen en upplevelse och jag vet inte om den var positiv. Sadeln i sig var skön, men i travet slog jag i ena låret i framvalvet hela tiden. Rider väl snett så klart:angel: sen hade jag nog önskat att bakvalvet varit högre, och lite mer stöd för knäna hade ju inte varit fel. Fast kan ju bero på att jag rider en dressyr sadel annars och det här är ju raka motsatsen. Hästen tyckte allt var märkligt och gillade inte när jag skulle upp i den trots pall, men sen gick det bra. Men tyckte den låg så när ryggen, är det riktigt, visst var ryggraden fri, men inte var det nått stort mellan rum, funderar på en annan pad, för misstänker att den jag fick med inte är den bästa.
Vad ska jag isåfall köpa??
Känner väl mig inte överväldigad idag, men jag ska onekligen ge den en chans och någonstans känns det som jag nog kommer att gilla den med tiden:rofl:

Sv: min första bomfria ridtur....

Hejsan!

Jag har en knights bareback som jag köpt begagnad. Jag fick en grandeurpad från stallvrå till. Den hade nog lite tunna inlägg för jag hade också upplevelsen att den låg på/nära ryggryggraden. Varken jag eller hästarna trivdes med den. Jag kollade lite om bomlösa sadlar och kontaktade Torsion (www.torsion.se) där de hjälpte mig med rätt tjocklek i förhållande till min vikt. Det blev superbra. Nu har jag lagt till ett helt vanligt schabrak närmast hästen för sadelväskornas skull och en vanlig gelpad (för min ryggs skull) emellan equalizerpaden och schabraket. Både jag och hästarna trivs jättebra med detta arrangemang.
Vad gäller resten så kände jag det lite obalanserat i början men det har löst sig efterhand som jag vant mig.
Nu är livet i bomlöst :banana:.

Har oxå en Knights bareback med en equliazerpad under(kommer inte ihåg var jag köpte den)
Paden är helt suverän, vi:love: den!

/I

Min bomlösa bana började också med en Barefoot och jag hade samma känsla som du vad gällde stöd och skänklar. Jag slog också i låren i framvalvet och hade jättesvårt att få till en bra sits. Efter lite rundfrågning om bomlöst lånade jag hem en Torsion dressage också och VILKEN SKILLNAD! Den sadeln hamnade jag rätt i med en gång, skänklarna ligger intill hästen, den känns inte tjock och klumpig att sitta i och jag slår inte låren i framvalvet. Paden är en som skall klara 80 kg och den är också från Torsion. Köpte sadeln sedan och älskar den!

nej den här sadeln gillar jag inte, vill absolut ha en med mer stöd. kommer att sälja denna vidare. Har tittat på trekker dressage eller barefoot london dressyr från stallvrå.Det ser ut som jag skulle trivas bättre i någon av dem. Men jag ska absolut ha en bomlös, det är jag jättepositiv till nu.:rofl:

Om den bomlösa du till slut väljer inte har paneler, utan ska ha en padd under så tycker jag absolut du ska välja en Skito Equilizer pad. Helt klart överlägsen övriga på marknaden, iaf i dagsläget (man hoppas ju alltid på att det ska utvecklas nåt ännu bättre...).

Lycka till i ditt val av bomlös sadel.
/JES
bomlöst sedan år 2000.

jag är helt tokig i bomlöst nu sen jag köpte min egna.

har testat 3 olika bomlösa sadlar.
barefooth
torsion dressyr
och torsion island(den jag själv äger nu)

berefoothen va ingen höjdare hur tunn som helst och det märks verkligen skillnaden i kvaliten mellan den och torsion.

barefoothen är mer som en tunn skinnpadd än en sadel torsionen är jättetjock men man får endå en nära kontakt med hästen...den är som att sitta i en skinnfotölj barefoothen är som att sitta i en skinnfotölj med billigt läder och ingen stoppning;)

man sitter mkt bätte i torsion sadlarna med + att det finns 2 olika ringar för stiglädren beroende på om man vill ha de längre fram eller längre bak.

jag älskar bomlöst hatar den hårda stela känslan av bomsadlarna usch gillar den mer fria barbacka känslan man ska kunna rida utan att stödja sig på benstöd m.m sitta helt fastnitad i sadeln inte undra på att folk inte kan rida barbacka då när sadeln gör hela jobbert

Själv rider jag i en barefoot, har provat torsions trekking också, men jag föredrar barefooten. :) Min häst och andra hästar som provat älskar den! :)

Liknande trådar

E
Utrustning Är det teoretiskt möjligt?? Jag använder en Barefoot på min pålla, med låga pommeln, TN Equalizer pad (tillpassad efter alla konstens...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 845
Senast: Matiz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar