Min fölis har skadat ögat

Stall EMME

Trådstartare
Imorse när jag kom ut så hade min lille prins skadat ögat :cry:. Det hade runnit jättemycket. Veterinären kom och la kontrast i det och det är ett skadat fält på ca 3 x 1.5 cm mitt på ögat. Han har också skrapat upp en flick i hinnan. Han fick lite smärtstillande och så ska han nu få droppar var tredje timme dygnet om och en annan slags droppe 1 - 4 ggr per dygn som ska vidga pupillen så att ögat slappnar av. Han får inte gå ut i solljus. Sen måste vi åka till strömsholm och "skrapa" rent ögat.

Han är så snäll och duktig; man har stor glädje av att hantera dem från början. Är det någon annan som varit med om detta? Vill bara höra hur det gått för er och få lite mer på benen. Veterinären är jättebra och jag får ringa när jag vill.

Sv: Min fölis har skadat ögat

Jag har aldrig varit med om att en häst har skadat ett öga så allvarligt. Men.

I våras så hade min ena en ca 1,5cm lång reva mitt på hornhinnan.
Med 10dagars medicinering (salva mm i ögat) och flughuva som jag limmade fast jeanstyg på innsidan av så blev han bra. Luvan fick han ha i 14dagar och sen vid soljus i ytterligare 14dagar. Han kunde gå i hagen hela tiden.
Synen har inte försämrats så pass att det märks iaf.

Hoppas att det går bra med den lille.

/Linnea

Liknande trådar

Distans Det vart en oväntat lång dag! Bestämde mig ju (med hjälp av er här) att rida hästen jag fått låna som var nyskodd på Rönningeritten. Vi...
Svar
4
· Visningar
1 120
Senast: movgli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka