? Min Foderstat ?

LIICHOO

Trådstartare
- Det här är min foderstat -

Morgon 2 kg hösilage - 0,5 L havre + 1dl kraft

EM 1 kg hösilage - (ev. ridmat efter ridning - 0,5 L betfor)

Kväll 2 kg hösilage - 0,5 L havre + 1dl kraft

- Hur skulle du ändrat foderstaten om du ville få hästen piggare ? det är en ganska kraftig connemara. -

Sv: ? Min Foderstat ?

5kg hösilage till en connemara?! Alldeles för lite grovfoder... om den inte är pytteliten och hösilaget är jättetorrt.

Öka hösilaget så får du se att du får en piggare häst! Oavsett hur det nu är med storleken på ponnyn och torrheten i silaget.

säger som Milly!!
ALLDELES för lite grovfoder...

5kg hösilage till en connemara?! Alldeles för lite grovfoder... om den inte är pytteliten och hösilaget är jättetorrt.

Öka hösilaget så får du se att du får en piggare häst! Oavsett hur det nu är med storleken på ponnyn och torrheten i silaget.

Ok, så jag ska öka hösilaget typ ½kg mer morgon och kväll kanske eller hur menar du ?

Jag skulle åtminstone ha dubblat hösilaget till 10 kg (lagt mer på em och största givan på kvällen), tänk på att det innehåller mer vatten än hö! Är det riktigt blött skulle jag ha gett ännu mer.

Senast ändrad:

har du analys på hösilaget?

till en connemara skulle jag ge minst 10kg.

Öka hösilaget till minst 10kg - eller så mycket som hästen orkar äta.
Min äter bara 9 kg... 8 om jag inte häller betfor över det.. :3

Ok, så jag ska öka hösilaget typ ½kg mer morgon och kväll kanske eller hur menar du ?

Hur stor är hästen (ponnyn)?
Och vilken ts-halt har hösilaget du fodrar med? (dvs hur blött är det)
Det är det man utgår ifrån för att bedöma hur mycket grovfoder som behövs...

De flesta ger sina SHETTISAR 4-5kg HÖ och det mostvarar allt mellan ca 6-12kg hösilage beroende på hur blöt silage man har.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
570
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 567
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
646
Senast: Linda_A
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka