Min fångis är bra!!!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare ramada
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 754
R

ramada

Hej alla, hade påhälsning av min hovslagare i fredags och hon verkade shettisen jag köpte i somras, har haft honom i c:a 4-5 månader nu och han hade haft fångkänning i våras enligt förra ägaren men ingen hovbensrotation tydligen.
Första gången min hovvis verkade honom så sa hon att det var inte bara fångkänning han haft utan det hade vart riktig fång och framfötterna såg väl inte jätte bra ut, tidigare ägare hade hållit honom kort i tån sen det hände.
Och nu provade hovvis till och med att lägga en sko mot och provspika, ingen reaktion!! jippi:banana:
så om jag ville hade han kunna fått skor redan nu, men det kändes onödigt då han inte skall börjas sättas igång förrän till våren.
Så nu står han med mitt vbl på fri tillgång på hösilage dock efter typ en månads invänjning och jag ständigt kollandes efter puls i frambenen.:smirk:
Men så sköööönt att han inte längre reagerar heller när man ska lyfta frambenen på honom, han känner nog själv att det inte gör ont längre....
Hoppas ni orkar läsa min essä...:angel:
Fler som har fångisar som det gått bra för och har dem på fri tillgång?

Sv: Min fångis är bra!!!

Hejsan! Vad kul att det är bättre!:)
Har själv en isis som fick fång i våras och stått sen dess, men härom veckan när hovisen var här och kände/klämde så reagerade han igenting!:D:D Förut har han nämligen inte tyckt om när man tryckt med visitertången.
Han har visserligen inte fri tillgång på hö men det känns så himla kul att man äntligen kan börja sätta igång honom så smått:D

Men va skönt!! Ja bara känslan att man kan börja köra igång igen så smått är ju den i sig bra skön!

Ja det känns verkligen skitkul att äntligen kunna sätta igång igen eter att inte kunnat rida han på hela sommaren :eek:
Man har ju missat allt skoj!:(
Har visserligen en till häst som är mera min, isisen är mer min mammas, men han ligger mig ändå kär om hjärtat:love:. Jag har ju inte kunnat rida ut på hela sommaren om jag inte haft tur o ngn av mina kompisar och jag sammtidigt haft tid med sommarjobb m.m.
Så nu känns det skönt att jag o morsan snart kan ge oss ut igen! :bump::banana:

Jag tycker INTE att du ska ha honom på fri tillgång !!
Min vet ville inte heller att min häst skulle äta hösilage.
Dessutom behövs motion av något slag.
Promenader, longering osv.
JAG tror inte att det är bra att bara ställa av honom

Hej från Hambo

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
4 006
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vet inte riktigt vart jag ska lägga detta inlägg men provar här. Tänkte kolla om någon har några bra tips på hur man sätter igång...
Svar
2
· Visningar
1 332
Senast: Lager
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 854
Senast: Hoppsin
·
Hundhälsa Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag märker hur lite folk aktiverar sina hundar, så jag måste höra även med er för att vidga mina...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
7 084
Senast: Lazio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka