Min ena skänkel tycks leva ett eget liv?

K

Kimz0r

Jag har noterat, och senaste ridpasset var det verkligen påtagligt, att min högerskänkel verkar leva sitt eget liv. Den vänstra håller sig där jag placerar den, är still, känns stadig och pålitlig och behåller rätt position hela ridpasset. Den högra känns "lös", tycks vilja fladdra iväg, högerfoten är (tycker jag) mer utåtvinklad än vänsterfoten, trots att jag "vrider om" hela benet inåt. Jag vet inte om det syns, men jag tycker mig se - särskilt när jag rider mot en ridhusspegel - att högerskänkeln är ostadig och att tårna pekar utåt. Det ser faktiskt ganska löjligt ut och jag är missnöjd.

Såvitt jag kan se (avsutten) är mina ben lika långa och min benställning normal.

Fix idé, synvilla, en tillfällighet orsakad av externa faktorer (sadel, stigläder, ridskor etc.), eller är det någon som upplevt samma?

Sv: Min ena skänkel tycks leva ett eget liv?

mitt ena ben är också ouppfostrat. Jag försöker tämja benet, genom att tänka på att jag har ett ben där, och tänka på dess position, men ofta när jag rider och ska göra annat, så glömmer jag bort det där ouppfostrade benet, så spretar det lite hur som helst igen.
Tror det beror på, att man har två hjärnhalvor som inte samarbetar så bra. Man har ofta en starkare sida, lika som en häst, och en svagare.
Ett hjälpmedel, kan vara att ta ett kardborreband och fästa stigbygeln i sadelgjorden, så att benet inte kan spreta precis som det vill hela tiden. Till slut borde benet lära sej, att stanna på plats, dvs att man omprogrammerar hjärnan, för det kan ju ta ett tag när det blir nåt nytt. Har också upptäckt, att jag nog sitter lite olika med benen, och om jag vinklade tillbaka höften lite mer på ena sidan, så hamnade benet i en bättre position. Nu gäller det bara att försöka komma ihåg att rätta till sej ibland, så att benet inte börjar spreta ohejdat.

Har också precis samma problem! Ibland hamnar jag till och med snett i sadeln, så jag är mer eller mindre säker på att mina ben måste vara lite olika långa.

Tror precis som inlägget ovan att det är som med hästarna; man är inte riktigt liksidig. Jag tror att det bästa är att försöka träna sig själv lika mycket i båda sidor, precis som man gör med hästen. Jag försöker göra smågrejer, som att till exempel mocka en halv box med "fel" hand för att öva upp motoriken :)

Ska kanske tillägga just det (mockningen) kanske inte hjälper skänkeln så mycket utan mer var ett exempel)

Senast ändrad:

(allmänt svar)

Jag är högerhänt och högerfotad, så jag funderar om jag isf. är "för" stark i högersidan, eller snarare, så svag i vänstersidan att den skänkeln helt enkelt inte vet bättre än att hålla sig där jag placerar den. ;) Sen är jag överhuvudtaget ganska otränad, vilket är lite frustrerande.

Förra ridpasset försökte jag tänka på benet hela tiden, men då slog det över så att jag började störa mig på ostyrigheten i stället, till slut blev jag obalanserad i mina försök att stabilisera skänkeln (och just precis nu förstår jag varför hästen började konstra!), men det är ju en vanesak hur man gör. Jag reflekterade heller inte över möjligheten att ostadigheten kan börja redan i höften.

KL

jag hade problem med ena mitt ben. Jag drog alltid upp de lite o hamnade snett men ett pass för dressyrtränare i så långa läder att ja va tvungen att sträcka benen för att nå dom och så hade vi 2 sporreremmar och fäste dom i sadelgjorden. (alltså stigbyglarna satt fast). Sen det har jag suttit rakt och fått stillare skänklar. :) Om ni ska göra det, tänk på att ha säkerhetsstigbyglar!

Är tämligen säker på att det blir bättre med långa läder, men då blir annat lidande (lättridningen, gärna i kombination med att jag får ont i lår/ljumskar). Tyvärr har jag inte möjlighet att experimentera med stigbyglarna, annars hade jag definitivt testat.

Senast hoppade jag = korta läder, och så var det ju fladdrigt också.

Jag hade en elev med liknande problem. Dessa försvann efter att han stärkt musklerna kring fotleden/vaden. kanske kan det vara en ide att träna fotlederna/vaderna lite extra vid sidan av?

Är tämligen säker på att det blir bättre med långa läder...

Senast hoppade jag = korta läder, och så var det ju fladdrigt också.

Tvärtom för mig, jag blir stabilare med kortare läder. Men på lång sikt skulle det säkert hela min sits bli bättre om jag lärde mig rida med långa läder:d

Jag har en svag vänsterskänkel (antingen pekar tårna utåt, eller så kollapsar hela foten inåt så jag står på yttersidan av foten), och har svårt att rida i höger varv, känns som jag inte kan rama in hästen ordentligt. Vet att min vänsterben är lite "utåtställt" även när jag går och jag inte tänker på det. Tror dels det sitter i höften, min vänster höftböjarmuskel är kortare än höger, så jag försöker ta tag med händerna om låret och vrida runt hela benet när jag rider. Har också märkt att det blir bättre om jag har stigbygeln snett på foten. Närmre tån på utsidan av foten och närmre hälen på insidan. Har funderat på att köpa sneda stigbygelplattor men det har inte blivit av än, har bara en idé att det kanske kunde hjälpa.

*kl*

Jag kan nog påstå att jag i princip känner båda sittbenen lika bra, ja.

Jag är rörligare i höger fot än i vänster. Trots det - eller på grund av? - har jag lättare att, om jag släpper stigbyglarna, ta vänster stigbygel och få den bra placerad på foten utan att fuska. Höger stigbygel har jag svårt att fånga ö.h.t. och jag måste i regel använda handen för att få den att sitta bra.

Överhuvudtaget kan jag nog tycka att jag är rörligare i högerbenet än i vänsterbenet, och det är hela vägen från höften och ned. Får oftare "snapping hip" på vänstersidan t.ex. Och då är jag ändå något begränsad i högerbenet av att jag har ont av en sträckning på lårets insida.

Låter som om du kan vara svagare i höger gluteus medialis; mellersta sätesmuskeln.

Ska försöka förklara en styrke övning som du kan göra...

Stå framför en spegel. Minst en gång om dagen!

Stå på höger ben, låt inte höger höft "trilla ut", utan stå rakt upp över knä och fotled.
Böj högerbenet samtidigt som vänster fot "går till kl 12", alltså rakt fram.
Gå tillbaka till noll, rakt högerben, utan att sätta ner vänsterfoten.
nig och ta vänsterfoten till "kl 10.30"
Tillbaka till "noll".
nig och vänsterfoten till kl 09.00
tillbaka till "noll"
nig och till kl 07.30
tillbaka till "noll"
nig och till "kl 06.00"
tillbaka till "noll"
nig och gå bakom högerbenet till "kl 04.30"
tillbaka till noll och upprepa tre gånger utan att sätta ner vänsterbenet!

Detta kan vara väldigt svårt i början, speciellt med balansen, men ge inte upp, resultat kommer efter bara några dagar!
Det ska kännas i övre delen av höger skinka! Kan även bränna i fotled...

Gör med andra foten i backen ibland, tänk på rakriktningen:-)
Träna på!

Tack! ... men jag är inte helt säker på att jag greppade övningen.

Nej, det är inte så lätt att förklara...

Funderar på att skaffa en video blogg... Men testa, den är väldigt lätt!

Skall tån på vänsterfoten peka rakt fram hela tiden när man gör de olika klockslagen? Hur länge skall man ha foten framme vid varje klockslag?? Kul övning! Den måste jag lägga in i mitt stabiliseringsprogram!!!

Jag sällar mig också till skaran... jag har kommit fram till att det känns som jag sitter rakt - men icke och att det på det stora hela beror på att jag klamrar mig fast en aning med högerskänkeln och då spretar vänster ut. Surt är det iaf. Och fult. Och dumt. :(

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka