Min egen uppenbarelse

Sv: Min egen uppenbarelse

Jag har alltid tränat dressyr och av flera olika tränare lärt mig mycket om vikthjälper.
Eva

Palle: Guuuuud så snygg ny avatar du har. Det kallar jag en riktig sko!

Hej!

Så här...

I samtliga hästskolor jag har gått (ok bara 2 men ändå) (OBS! ej ridskola!) har vi fått lära oss att trängande tygeltag är fel, fel, fel.. Varför har dom väl inte sagt, tror jag men det är väl som vanligt i skolan, "sitt still och håll med så får du bra betyg"!!

Har iaf kollat hjälperna för öppna i "vanlig dressyr" i två böcker (kyras och bo tibblins) och kommit fram till att ingenstans står det nånting om trängande ytter tygel. Det som står är:
(K) - reglerar ställning och böjning. Båda tyglar förhåller om hästten är på väg från spåret.
(B) - understödjer vid behov yttre skänkeln och reglerar halsens böjning och leder hästen i rörelseriktningen- visar vägen

Ingenstans står det nånting om trängande tygeltag och som sagt.. i hästskolorna idag är trängande tygeltag ett "big no-no"..

Jag har även ridit för flera olika tränare och ingen ha nånsin nämnt trängande som bra, snarare tvärt om..

/ Lavinia, som inte nödvändigtvis håller med.. Det som gör ridningen lättare och trevligare kan ju omöjligt vara helt fel..

Hej!

Du vet hästhållning, gymnasie och påbyggnad på den. Har även gått ridskola (5 olika) i 15 år eller nåt sånt, och tränat för olika typer av tränare.

Typ så.. / Lavinia, vars conniponni idag visade rätta takterna och bevisade än en gång att hon är en riktig fullblodsgaloppör

palle skrev:
Jag använder också alla tre sätten, cykelstyre, trängande och ledande, och har heller aldrig förstått att hästen inte skulle kunna särskilja mellan dom olika sätten...

Så inte är det hästarna som är korkade i alla fall...

Vad bra att du upplevt det som jag....att inte hästarna är korkade...
Då sitter det i ryttarna...:)

Visst är det underbart!
Kör själv på hopkokstilen. Rider för vanlig dressyrtränare ibland, har tagit rektioner i AR och går just nu en Centrerad Ridningkurs.

Jag håller med dig att den "vanliga" ridskolan inte förmedlar vikten av att din egen kropp har så stor betydelse. Det är mer kläm där, tryck där, håll om här, led där.

Så snart jag tycker att det blir "besvärligt" att rida, att det inte klickar - så går jag tillbaka till mig själv o funderar på hur jag sitter, vilka signaler ger jag? Och försöker sedan göra om det på ett så enkelt sätt som möjligt.

Det allra viktigaste man måste tänka på är att aldrig ge två olika hjälper samtidigt.

Ju mer samspelt man är ju mindre tid blir det mellan hjälperna, ibland så kort tid att en inte lika van ryttare ser och tror att hjälperna ges exakt samtidigt.

Viktigast är ju ändå att hästen förstår att den ska gå rakt fram tills jag ber om något annat.

Nästa steg är att be hästen svänga åt något håll med bibehållen fart.

O.s.v.

Ridningen blir så hemskt mycket enklare om man slipper sitta och sparka för att hästen ska gå framåt, nu kan man istället lägga orken på att göra roliga saker tillsammans istället.

Eller hur!!!/ Lavinia som inte har nåt emot enkelhet.. och slippa sparka och dra..

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 060
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Träna!”, säger de. “Det är superviktigt och bra för i princip ALLT!” Jo, jag vet. Jag är egentligen en sån som GILLAR att träna på gym...
Svar
3
· Visningar
1 210
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 286
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 560

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025

Hästrelaterat