Sv: Min egen uppenbarelse
Hej!
Så här...
I samtliga hästskolor jag har gått (ok bara 2 men ändå) (OBS! ej ridskola!) har vi fått lära oss att trängande tygeltag är fel, fel, fel.. Varför har dom väl inte sagt, tror jag men det är väl som vanligt i skolan, "sitt still och håll med så får du bra betyg"!!
Har iaf kollat hjälperna för öppna i "vanlig dressyr" i två böcker (kyras och bo tibblins) och kommit fram till att ingenstans står det nånting om trängande ytter tygel. Det som står är:
(K) - reglerar ställning och böjning. Båda tyglar förhåller om hästten är på väg från spåret.
(B) - understödjer vid behov yttre skänkeln och reglerar halsens böjning och leder hästen i rörelseriktningen- visar vägen
Ingenstans står det nånting om trängande tygeltag och som sagt.. i hästskolorna idag är trängande tygeltag ett "big no-no"..
Jag har även ridit för flera olika tränare och ingen ha nånsin nämnt trängande som bra, snarare tvärt om..
/ Lavinia, som inte nödvändigtvis håller med.. Det som gör ridningen lättare och trevligare kan ju omöjligt vara helt fel..