Min egen uppenbarelse

Lavinia

Trådstartare
Hej!

Idag provade jag på nåt nytt.

Jag har alltid ridit "vanlig" dressyr, med en tränare mycket inspirerad av Kyra. Ridningen har alltid känts lite "svår" och häst har inte riktigt velat samla sej och göra vad hon ska..

Idag red jag lite runt på volten och då kom en annan tjej, som rider "akademiskt", eller nåt åt det hållet. Jag hade får några veckor sen bett henne visa hur man gör en öppna, eftersom virrpannan jag helt glömt hjälperna för denna rörelse (sluta kan jag naturligt, men öppna är som ett enda stort frågetecken för mej)..

Iallafall visade hon mej hur "dom" gör, med vikt och vridningar i kroppen och (ve och fasa för en "riktig" dressyrmänniska) leda in inre bogen med ytter tygel.. Och döm om min förvåning när min något ovilliga, ganska okoncentrerade häst gör helrätt!!!! Och i en jättetrevlig lagon höög form och inte med nosen i backen och på bogen som hon brukar.. Ungefär som.. "jaha, var det detta jag skulle göra".. Så jag fick prova sluta också, och häst gjorde precis som hon skulle!!!???!!!!

Så nu måste jag typ omvärdera min egen ridning och tänka över vad jag egentligen vill.. Eller det vet jag väl redan.. Är det så enkelt att rida, bara man vet var kroppen ska va vill jag aldrig gå tillbaka till "det andra sättet"..

Varför är inte "vanlig" ridning lika inriktad på ryttarens kropp?? Allt blev så himla mycket enklare och nu vill jag bara prova ännu mer!!!

/ Lavinia, chockad och glad, äntligen nåt pållan verkar gilla

Sv: Min egen uppenbarelse

vad kul! Måste säga att jag var med om typ samma sak för ett tag sen...Allt bara släppte för både mig och hästen på något sätt. Och sen jag började rida lite mer åt det "akademiska hållet" så har jag tillochmed märkt en stor skillnad på hästen. Hon är mer tillfreds med sig själv och blir inte alls lika frustrerad om man ställer lite krav på henne, som jag hade problem med att hon blev förut. Vi har helt enkelt blivit mer harmoniska och jag är mer fokuserad på vad jag själv gör, vilket leder till att ästen vet vad jag vill. :smirk:

Lavinia skrev:
Varför är inte "vanlig" ridning lika inriktad på ryttarens kropp?? Allt blev så himla mycket enklare och nu vill jag bara prova ännu mer!!!

Bra fråga. "vanlig" ridning SKA, idealt, som jag ser det - vara lika inriktad på ryttarens kropp. det är grunden och förutsättningen för hela ridningen.
tyvärr "genar" många tränare, och ryttare runt detta, och tror att hästens form kan forceras och åstadkommas ändå.

Centrerad ridning (tex Sally Swift) utgår från ryttaren i allt när det gäller hästens prestation och uppförande. jag kan inte nog understryka hur guld det är värt att skaffa sig denna insikt - oavsett vilken skola eller metod man väljer på vägen.

Håller med!
Tar lektioner för Lotta Månsson, och asså, vilken skillnad sen man insåg hur mycket det egentligen spelar roll! Fattar inte hur jag kunde rida förr:crazy:

Senast idag tjatade min "vanliga" dressyrtränare på mig om att jag själv skulle vända mig, sitta över osv för att vikten ska komma rätt. Så visst finns dem, de där ;)

//E

Hej!

Min tränare brukade också tjata på mej om hur jag skulle sitta och lägga vikten och så, men ändå kändes inte pållan helt tillfreds med tillvägagångssättet.. Helt underbart var det iaf att inse att häst kan gå precis som jag vill bara jag sitter rätt och lägger vikt rätt.. Att det kan vara så enkelt!!!

Är fortfarande lite chockad och önskar kanske att jag provat tidigare, men sånt e livet.. Nu vet jag hur man kan göra och får väl försöka införliva det i resten av min ridning..

Kan inte riktigt smälta att det bara är att sätta kroppen rätt och göra tvärt om mot hur man fått lära sej och hästen gör det frivilligt och i en bra form..

/ Lavinia

GRATTIS :banana: :banana: :banana:

Fast jag fick den upplevelsen när jag för första gången red för en westerntränare.

Nu är det bara så roligt och "enkelt" att rida :banana: :banana: :banana:

Bara tanken tidigare att jag skulle kunna sitta i skogen och göra skolor i alla gångarter på en ponny med mycket stora fobier bl.a. bett- och karlfobi....

Lavinia skrev:

jag har alltid ridit "med kroppen" och förstår inte riktigt det där du menade med en fasa för "vanliga" dressyrryttare.. Jag tror inte på det där med att "såga" ner hästen på tygeln eller att använda tyglarna istället för skänkeln.. Min uppfattning av dressyr är att ryttaren med hjälp av skänkel och vikter ska kunna få hästen att gå i form och lyssna utan att man ska behöva slita och dra i den!
På ridskolan fick jag alltid lära mig att "dra i tyglarna" men när jag ridit för min mamma och hennes kompis så har det alltid gått bättre än på ridskolan. Min nuvarande sköthäst är oxå riden "med tyglarna" men jag tränar att "styra" med skänklar och vikter och jag har fått honom att gå i riktigt bra form (Efter mycket om och men) många gånger. Bara med hjälp av sitsen!!
Det är bara bromsen som inte riktigt fungerar än.. :crazy: Men det kommer det med! :D

Lavinia skrev:

Min vanliga ridning är det. Men det beror på min underbara tränare som även hon har Kyra men oxå Sally Swift o andra som inspiration.

Men efter att ha börjat läsa på barockforumet här för ngra år sedan och testat med ponnyn jag hade då så har min ridning blivit ännu mer mjukare och medveten eftersom jag sett ridningen ur ännu en mjuk och sitsinspirerad synvinkel, utöver min tränares. Men utan henne hade jag inte vart vatten värd som ryttare :love:

Så jag säger bara, testa vidare, det blir bara bättre :)

Hej!

Jag har aldrig lärt mej att trängande yttertygel tar in hästens framdel, att ryttaren ska vrida axlarna i samma riktning som hästens framdel ska vara och att vikten ska vara på inner sittben, men höfterna peka framåt.. Vikten i all ridning jag lärt mej är mitt över hästen.. trängande yttertygel =förbjudet och finns ej och vridning av axlar har aldrig varit inblandat.. Dessutom rider denna person öppna och sluta UTAN skänklar, bara med vikt och kroppstyngd (eller vad vi nu ska kalla det)..

Lustigt är det iaf vilken skillnad det gör på en sån häst som min som alltid tyckt att "vanliga" dressyren varit jättetrist.. Nu är det plötsligt mer skoj och mycket mer koncentrerat! Nu ska jag bara få ihop det en fortsättning av det../ Lavinia

Har tränat på detta med min ridinstruktör, det funkar jätte bra för mig också, jag hoppas verkligen att fler testar detta och inser hur effektivt det egentligen är

Hej igen!

Liten uppföljning!

Idag red vi ut och som vanligt var pållan lagom tokig, så jag gjorde vad jag kunde för att sysselsätta henne, denna gång med hjälp av de "nya" övningarna och hör och häpna!! Fastän jag bara kan jobba dom (jaja, kan och kan, försöker iaf) i skritt är hon lugnare i både skritt, trav och galopp!!! När hon vill sticka på hemväg gör jag bara lite öppna och hon lugnar ner sej.. Det brukade hon bli värre av innan...

/ Lavinia, glad att vi äntligen funnit ett bra sätt att kommunicera!!!

Hej!

Jag är helt salig!!!

Hade tänkt öva vidare idag i skogen, men snön får mej att vilja vänta.. / Lavinia..

Det ena behöver absolut inte utesluta det andra eller det tredje....

Ta det du tycker är bra från båda stilarna och gör ett eget kokihop.
I stallet där jag står är det många som rider akademisk dressyr och det har jag provat men det var inte för mig "hela vägen".
Det finns även dom som rider för både vanlig dressyrtränare och för akademisk dressyrtränare.
Och så finns det jag... Pga en ryggmärgsskada (jag kan gå) efter en olycka med en häst som föll på mig så kan jag inte använda mina ben fullt ut när jag rider (min skänkel är inte hårdare än när du stryker på hästen med öppen hand).
Jag blandar western, akademisk, "vanlig", centrerad ridning och allt annat som funkar för mig.
Jag tycker inte att man behöver välja en stil. Ta av allt du lärt och lär dig var öppen för nya saker och lyssna på alla som visar att dom har nått vettigt att lära. Jag tror att hästen mår bra när ryttaren mår bra och då kommer allt att fungera jätte bra tillslut.

HeJ!

Du e smart du!!!

Planen är att blanda.. Vanliga ridningen verkar ju funka bättre när jag blandar så varför inte! / Lavinia

Varför skulle det vara ve och fasa för en dressyrmänniska att rida med tygeln mot halsen? Kyra är ju en av dem som förespråkar det själv så jag förstår inte förvåningen.
Kan tillägga att jag rider så själv också.
Att rida dressyr är inte att alla ska rida på exakt samma vis. Hästarna är ju olika individer och olika hjälper fungerar olika bra. Rid på ett sätt som passar dig och din häst. Det är lika mycket dressyr vad man än kallar sitt sätt att rida, så länge hästen trivs och förstår sin ryttare och arbetar i balans.

Det är bra att kunna styra hästen på lite olika sätt...
Trängande (tygeln mot halsen) kan vara bra vid tex öppna, piruetter mm.
Ledande funkar jätte bra vid tex snabba vändningar i hoppning.

Själv före drar jag cykelstyre.... Det är en kombination av båda och kan även användas separat alltså bara trängande eller bara ledande beroende på situationen.

Jag tycker att de flesta har en tendens att bara välja ett av sätten för dom säger att deras hästar blir förvirrade.... Dom måste ha korkade hästar...eller så kanske det sitter i ryttaren. Inte vet jag.

Jag använder också alla tre sätten, cykelstyre, trängande och ledande, och har heller aldrig förstått att hästen inte skulle kunna särskilja mellan dom olika sätten...

Så inte är det hästarna som är korkade i alla fall...

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 060
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Träna!”, säger de. “Det är superviktigt och bra för i princip ALLT!” Jo, jag vet. Jag är egentligen en sån som GILLAR att träna på gym...
Svar
3
· Visningar
1 210
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 286
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 560

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025

Hästrelaterat