min dumma häst

P

piggis_83

Hon vägrar äta foderjäst. Har provat blanda det med betfor, funkar inte. Gröpt ur ett äpple o lagt i jäst, hon spottar ut allting.
Så nu ger jag nog upp o återgår till att ge biotin, B-vitamin o ev E-vitamin för sig. Annars tycker jag det vore smart att ge jäst o förhoppningsvis slippa ge extra vitaminer vid sidan av.
Men men vad gör man :confused: :D
 
Min ena häst va precis likadan innan han började äta jäst, förvisso ger jag inte jäst i år men ett tips kan vara att ge ytterst lite i början och därefter öka på försiktigt allteftersom, det luktar ganska fränt och det kan ta ett tag innan de accepterar det. Det brukar ta tvärstopp om man ger all mängd på en gång, så har du inte redan provat med att ta lite i taget skulle jag råda dig till det. Lycka till. ;)
 
Fast jäst räknas ju in som proteinfodermedel....Varför ger du både B vitamin samt Biotin ?? Är ju B vitamin båda två...Biotinbrist på häst är ovanligt.
 
Ger du jästen torr?
Jag löserupp och blandar den med vatten sen hälls det över kraftfodret.
I början så tar jag jätte lite jäst, så att hästen inte får en "chock".
Efter några dagar så diggar dom smaken och lukten. :)
 
Varför jag ger B-vitamin? Jag ger det bara på våren när hon fäller pälsen, aldrig annars. Har vi alltid gett till alla hästar då, tkr det underlättar för dem just vid pälsfällningen. Okej om hon hade ätit jästen hade hon ju fått i sig B-vitaminer redan nu, men jaja.
Biotin: Jo för att hon är 19 år o har lite dåliga hovar. Hovisen tkr hon blir bättre o bättre sen jag började ge biotin, så jag lyder hans råd.

Och sen blir hon lätt tunn om magen om hon inte får i sig tillräckligt m protein, så det skulle va bra med jäst då, fast såå mkt protein va det iallafall inte i min jäst, så det blir nog ingen proteinchock precis.

Ska försöka ge lite åt gången, se vad hon säger! :) Jag kan ju lugnt hålla med om att det luktar mysko iallafall!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 443
Senast: Irival
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 182
Senast: isafore
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 938
Senast: NotlikeI
·
Foder & Strö Jag bara undrar över en sak... Vi har alltid i alla tider gett vår/våra hästar Betfor av olika orsaker... Detta är vad jag liksom hört...
Svar
18
· Visningar
2 263

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Aggressiv/rädd hund
  • Bästa foder för fin päls
  • Utställnings frågor

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Hage
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp