Min duktiga häst!

Sv: Min duktiga häst!

Ja att "spänna för" är väl vanligast, eller sätta framför vagn, men som du säger, man sätter henne ju inte direkt heller... ;)

Hon är himla fin din tjeja, men det är ju inte så konstigt med den stammen ;) :D

Hmm det är tur att hon inte har ärvt sin mors temperament bara :angel::devil:

Jag tycker ju med att hon är fin, inte bara för att man alltid gillar sin egen häst utan för att hon faktiskt är av snygg modell. Ska bli kul att visa henne iår och se vad dem säjer!

Vet inte, hur hittar man var man kan visa dem? Munkagård, tvååker är det tänkt iaf..

Vill du visa henne på en utställning (bara för "skoj skull") eller på en premiering (avelsvärdering)? Din fjordhästklubb vet säkert vilka utställningar som finns i närheten, annars vet den avelsförening som du har närmast. Får du någon medlemstidning så brukar det stå i den, eller på SFF's hemsida.

Premiering tror jag.. Vill ju ha henne avelsvärderad om jag nu ska betäcka henne.

Jag ska iaf kontakta "min" fjordhästklubb för att se om de har några kul aktiviteter på gång, kan ju passa på att fråga om premieringar då med :idea:

Hur gammal är hon? Om det är samma regler som innan så får dom ju inte vara äldre än tre år om dom ska visas på premiering, om dom inte ska stamboksföras då och då ska dom ju ha föl vid sidan (eller registrerat) och göra ett rid- eller körprov. Men jag har hört att dom visar vallacker på premiering nu (är ju inte inne i den svängen längre så jag har inte koll på alla regler nu) men det är ju bara för föräldrarnas skull.

Hon måste ju inte vara premierad för att du ska betäcka henne, men det kan ju vara roligt att veta vad dom tycker om exteriören så man vet vilket typ av hingst man ska leta efter, men det får du ju reda på på en vanlig utställning också.

Hon är 6 år iår, född 2006!

Men då får jag ju visa henne på utställning iår och premiera henne nästa år!

Var kan man koll regler för det då? SFF också?

Född 2002 menar du då eller?

Ska du visa henne med föl nästa år och hon ska få värdebokstav B (om hon inte har diplom sen innan?) måste hon hon ha fått minst 30 poäng (ingen delpoäng under 5) vid tidigare premieringstillfälle, men det står även att oficiella utställningar är avelsvärderingsgrundande så hör med SFF vad som verkligen gäller om du vill stamboksföra henne och hon inte är premierad innan.

Jäklar så tjusig hon e den fjordingen!!:D
(Saknar min såå otroligt mkt nu!! RIP Humlan:cry: )

Eg e jag väll motståndare mot bröstsele (läs brösta:smirk:) men jag tycker din fjording faktiskt har lite dåligt läge för en brösta. Bred o lågt ansatt hals , lokor sitter bättre!
Men nu gör det ju inte så mkt att bröstan klämmer lite på strupen lr ligger lite över bogspetsarna, dom flesta vagnar är så lätta lixom:smirk:
Va har du för vagn föresten?:)

Det är en rockard på bilaxel. Inte jättetung men vääldigt stadig!

Tror du inte hon har plats för en brösta då? Jag vill ju ha bröstsele, det är ju klart smidigast. Jag har inte riktigt lärt mig komma överens med lokselen ännu. :crazy:

Nussikan Självklart är hon född 2002, jag skrev fel! :D Får ringa och kolla med SFF vad som gäller, är inte det viktigast för min del att avelsvärdera henne men det hade ju varit kul ändå!

Håller helt med dig, dom allra flesta fjordingar (eller andra tyngre hästar/ponnyer) har inte plats för en brösta, en lok- eller collersele ligger väldigt mycket bättre och ger hästen chans att jobba på rätt sätt.

Jag ser ingen plats för brösta på henne tyvärr, men en bröstsele behöver inte vara smidigare än en loksele om man har en nätt loksele, jag tycker snarare det är krångligare med bröstsele, men det är väl kanske en vanesak, bröstan måste man ju trä över huvudet (om man inte vill hålla på och lossa på remmar) medans lokorna hänger du ju bara på hästen ihop med däckeln, väldigt smidigt :)

Joo jag hade ju tanken att göra som du/ni har gjort att sätta lokor med silettdäckel till, lokor har vi ett gäng liggandes här som troligen är i Frökens size.

Men hur får man ihop lokorna med draglinorna? Vad ska man ha för dragläder? De som är på nu mår lädret inge bra på så de får bytas ändå!

Det är bara att lämna in lokorna till en duktig sadelmakare/selmakare så fixar hon/han dragläder som passar att sätta ihop med draglinorna, i dom vi kör med är det älgläder, hur bra som helst :)

Så här ser våra ut:

17851853.jpg

17851854.jpg

Det sitter ett vanligt spänne i draglädret som vi sätter draglinorna i, jätte smidigt och lätt att justera.

Som du ser finns det ingen plats för bröstsele på Mimer (han på bilderna) heller, det ska ju vara minst 10 cm "plan yta" mellan bogspets och strupe om bröstan ska få plats, på Mimer slutar ju strupen ungefär där bogspetsen börjar :D

Senast ändrad:

Alltså de lokorna är ju bara :love:

Men det såg ju inte så avancerat ut alls. Så smidigt!:idea:

_L_ Tackar!!:)

Haha nu kommer Nussikan ändra om i Bissmarks hjärna så nu blir det andra bullar:D Nu får du ringa och ångra din kommande bröstsele.
Men jag håller helt med med dessa raser funkar det oftast bäst med lokor och även jag tycker det är smidigare men har själv inte sysslat så mycket med bröstor, tycker oxå det är bökigt att trä dem över huvet.
Och ska de göra nån kraftansträngning uppför så känns det bäst med lokor. Och eftersom du ska bli tävlingskusk och ni ska ut på banorna i maraton så kommer hon ju få göra ansträngningar:banana:;)

Jag själv ska va med och premiera och stamboksföra ett fjordsto i sommar med (förhoppningsvis) ett föl vid sidan!
Ska gå med fölet, är redan nervös har aldrig hållit i ett föl.
Men fjord riksutställning kan du väl va me på?? För skojs skull! Och av nyfikenhet..

Nussikan är farlig som visar sånna snygga lokor ju :D

När men bröstselen ska nog beställas ändå, då får jag ju bara plocka bort bröstan och lägga till lokorna istället! Annars får jag ju köpa allt var för sig och då är det ju smidigare och beställa en komplett sele väl?

Och tävlingskusk & maraton? :rofl::p Hästen måste väl vara helt inkörd för det?? :angel: Men vänta ni ett par år så ska ni nog får se oss! (Vilken gren det blir i säjer vi inte, finns det klasser för blåbär i körning med? Typ som 20cm hoppning och dressyrprogram utan galopp?:angel:)

Riksutställningen är den i Vetlanda va??

Jaa de e ju Nussikan som har den selen!!:banana:
Jag har oxå fixat ett par lokor, å har oxå tänkt pussla ihop dom med en hel bröstsele, få se när det blir:smirk:

Shettisselen har jag gjort om:smirk:

Däckeln är en "mode" travsele:)

1_13_503016_575_422_0_0_0.jpg

Bruksskörning e väll inte så avancerat? Haha ska jag säjja som inte tävlar:angel:

Snygga tömmar :D Matchar ju vagnen med!

Jag ska se om jag kan fota lokorna idag/imorgon så ni får se om det går med dem jag har tänkt mig..

Jag får testa bruskridning tills hon är inkörd, sen är det ju i stort sett samma sak fast med vagn efter?

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 967
Senast: Stergo
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 693
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 975
Senast: zarmino
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 631
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Avstå jobbresor
  • Adventskalendertråden 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur