Sv: Min duktiga häst!
Riktar mig väll inte till nån spec
Va, dra tungt?
Fast ska man själv dra en såndär o e klen e den kanske tung att dra
Bara för några timmar sen rullade jag en bil, tänk jag måste väll vara bamse som kan få rull på över ett o ett halvt ton skrot=O
Blev så glad att se Bismarks duktiga häst (härligt med fjordingar oxå!) och den fina sele du lånat!
Ska man klaga så gör man väll det på tränset o kusken som ser ut att ha lite mindre koll på tömmarna?
Men va säger en bild, hästen talar för sig själv, går hur bra som helst de där =D
Vad jag kan se så sitter selen bra o spikrak draglinje!!
Men man ska ju klämma o känna för att va på säkra sidan, svårt att förklara hur det ska kännas när en sele sitter bra, det där lär man sig tids nog (om man har en duktig kusk att lära av) =)
Det ända jag får kalla kårar av är selens kvalite
De där är en gammal sele, "finsele" ("kyrksele").
Har sett skräckexempel där lädret är murket o går sönder som papper o folk kör ändå=S
Det är inte roligt när en sele går sönder, det fick jag bittert erfara när jag var liten pga att mina föräldrar intalade mig att selen visst var i gott skick. Vaddå en shettis o en liten vagn... ja oavsett häst o vagn granskar jag numer äldre selar hårt!
Jag har tom köpt nya lädergrejjer som jag kunnat vrida sönder...
Håller den inte till att jag bryter o vrider ja då blir det prydnad=)
Men de va ju bra läder förr o är den hyggligt skött går den ju att använda.
Jo jag är väll bara för mkt "på den säkra sidan" antar jag, jag tycker bara ingen olycka ska ske pga av dåligt läder/sele=)
En sak att tänka på i framtiden är baksele!!
Men det är ju när hästen blivit van att gå i vagn och vant sig vid att ha baksele som man ska börja använda en sån.
Höjer definitivt hästens bekvämlighet tycker jag!=)
Lycka till!=)
/Lisa
Riktar mig väll inte till nån spec
Va, dra tungt?
Fast ska man själv dra en såndär o e klen e den kanske tung att dra
Bara för några timmar sen rullade jag en bil, tänk jag måste väll vara bamse som kan få rull på över ett o ett halvt ton skrot=O
Blev så glad att se Bismarks duktiga häst (härligt med fjordingar oxå!) och den fina sele du lånat!
Ska man klaga så gör man väll det på tränset o kusken som ser ut att ha lite mindre koll på tömmarna?
Men va säger en bild, hästen talar för sig själv, går hur bra som helst de där =D
Vad jag kan se så sitter selen bra o spikrak draglinje!!
Men man ska ju klämma o känna för att va på säkra sidan, svårt att förklara hur det ska kännas när en sele sitter bra, det där lär man sig tids nog (om man har en duktig kusk att lära av) =)
Det ända jag får kalla kårar av är selens kvalite
De där är en gammal sele, "finsele" ("kyrksele").
Har sett skräckexempel där lädret är murket o går sönder som papper o folk kör ändå=S
Det är inte roligt när en sele går sönder, det fick jag bittert erfara när jag var liten pga att mina föräldrar intalade mig att selen visst var i gott skick. Vaddå en shettis o en liten vagn... ja oavsett häst o vagn granskar jag numer äldre selar hårt!
Jag har tom köpt nya lädergrejjer som jag kunnat vrida sönder...
Håller den inte till att jag bryter o vrider ja då blir det prydnad=)
Men de va ju bra läder förr o är den hyggligt skött går den ju att använda.
Jo jag är väll bara för mkt "på den säkra sidan" antar jag, jag tycker bara ingen olycka ska ske pga av dåligt läder/sele=)
En sak att tänka på i framtiden är baksele!!
Men det är ju när hästen blivit van att gå i vagn och vant sig vid att ha baksele som man ska börja använda en sån.
Höjer definitivt hästens bekvämlighet tycker jag!=)
Lycka till!=)
/Lisa