Min duktiga häst!

Sv: Min duktiga häst!

Riktar mig väll inte till nån spec:angel:

Va, dra tungt?:eek::D
Fast ska man själv dra en såndär o e klen e den kanske tung att dra
angel.gif

Bara för några timmar sen rullade jag en bil, tänk jag måste väll vara bamse som kan få rull på över ett o ett halvt ton skrot=O ;)

Blev så glad att se Bismarks duktiga häst (härligt med fjordingar oxå!) och den fina sele du lånat!

Ska man klaga:o så gör man väll det på tränset o kusken som ser ut att ha lite mindre koll på tömmarna?:angel:
Men va säger en bild, hästen talar för sig själv, går hur bra som helst de där =D
Vad jag kan se så sitter selen bra o spikrak draglinje!!
Men man ska ju klämma o känna för att va på säkra sidan, svårt att förklara hur det ska kännas när en sele sitter bra, det där lär man sig tids nog (om man har en duktig kusk att lära av) =)

Det ända jag får kalla kårar av är selens kvalite
eek.gif

De där är en gammal sele, "finsele" ("kyrksele").
Har sett skräckexempel där lädret är murket o går sönder som papper o folk kör ändå=S
Det är inte roligt när en sele går sönder, det fick jag bittert erfara när jag var liten pga att mina föräldrar intalade mig att selen visst var i gott skick. Vaddå en shettis o en liten vagn... ja oavsett häst o vagn granskar jag numer äldre selar hårt!
Jag har tom köpt nya lädergrejjer som jag kunnat vrida sönder...
Håller den inte till att jag bryter o vrider ja då blir det prydnad=)

Men de va ju bra läder förr o är den hyggligt skött går den ju att använda.
Jo jag är väll bara för mkt "på den säkra sidan" antar jag, jag tycker bara ingen olycka ska ske pga av dåligt läder/sele=)

En sak att tänka på i framtiden är baksele!!
Men det är ju när hästen blivit van att gå i vagn och vant sig vid att ha baksele som man ska börja använda en sån.
Höjer definitivt hästens bekvämlighet tycker jag!=)
Lycka till!=)

/Lisa

Tack för de snälla kommentarerna!

Och det där med att ha koll på tömmarna, kan säja att det var bra mycket värre när jag höll i dem :angel: Tur att hästen är snäll! De tömmarna är så himla dumma med, jättelånga och lätta så man har dem överallt. Fick ett par lädertömmar av mor och far som jag ska ha istället nästa gång, de är både tyngre och kortare så då får vi se om det går bättre!

Denna selen mår faktiskt riktigt bra, har bänt och brytit i den och den är supermjuk och fin. Det enda som inte mådde bra var svanskappan så den byttade jag. Blev väldigt förvånad då den har hängt i 10 år, iof inomhus men ändå! Har redan ratat två stycken som såg fina ut men där lädret inte mådde bra alls..

Och baksele är där till den nya med! Det har jag ju lärt mig härifrån! :) Sen att hästen inte var så imponerad av den är ju en annan sak, hon knep med svansen och såg allmänt grinig ut :p Så den ska hon få gå ut och promenera med..

Det är såå kul att köra, men det är sååå mycket att hålla reda på!

Om man bara vill ha possitiva anmärkningar på utrustningen så kan man ju skriva det. Vi skulle kommentera utrustningen och jag gjorde det men nästa gång ska jag inte göra det, har ni lärt mej nu...
Jag ska ljuga och säga att allt ser hyperfint ut, för kritik får man inte ge

Nej då.. Jag vill gärna ha negativ kritik också, för att kunna göra saker bättre. Annars hade jag inte startat tråden!

Däremot har jag svårt att ta till mig kritik som jag inte får någon anledning till varför det ska vara så.

Ja visst är hon en goding :love:

Har bara haft henne ett par månader så vi håller fortfarande på att lära känna varandra. Tycker om henne mer och mer för varje dag!

Persikan, ge dig nu!:D

Du har jättemycket att lära ut så ta det inte på det sättet!

Det jag, mfl, reagerade på det var att först kom det ett kort inlägg med en sur smiley som bara sa att ta bort nosgrimman!

Därefter svär du och har en nedlåtande ton.
Till sist avslutar du med att du ska hädanefter ljuga i alla trådar.

Detta samtidigt som du tycker att andra har Lunastorm över sina inlägg...:crazy:

Inne på haflinger är du ju så tacksam över att folk står ut med "dina dumma frågor" -ditt citat- och det hade väl inte varit roligt om du hade fått liknande svar där som du ger här?

Jag vet att du skrev i den tråden att du hatar alla nybörjare inne på körning och att du knappt klarar av att vara här!
Men vi är ju nybörjare inom varje område eller hur?

Din utbildning och din kunskap gör att du har mycket att förmedla!:bow::love:
Fortsätt med det men gör det gärna med en trevligare ton!

Så slipper det bli missförstånd!:banana:

Trevligare ton från endel skulle inte skada här inne från vissa. Läste med Persikans inlägg i den tråden. Då kanske man skulle fundera på vad man gör här inne.... Trist.

Tack :bow:

Det var precis det jag ville säja, kom inte på vad jag skulle skriva bara. Och jag förstår att man kan spy på nybörjare, men vad är bäst? Att man frågar och får saker och ting tillrättat eller att man inte vågar fråga och har grejer som är fel eller fel tillpassade?

Ännu en gång :bow:

Och det värsta är att det är inte bara en ridnosgrimma, det är till och med ett helt ridträns!!!

Ursprungligen postat av Bismark
Och det värsta är att det är inte bara en ridnosgrimma, det är till och med ett helt ridträns!!!

Ja visst är det hemskt???? Stackars min häst som fick bli tömkörd i ett RIDTRÄNS liksom!!

Stackars min som oftats KÖRS i vanligt ridträns

--------------------------------------------------------------------------------

Men hallåååå liksom! Det är ju ÄNNU värre!

Du kommer ju ge den stackars hästen psykiska men av det.. Näe bort med det genast

Å herregud snälla människor detta är.....
Jag skiter i vad fan ni har för träns! Jag skrev nosgrimmor!

Lunarstorm It is...

Vad brux är för nåt.. Är det en blandning mellan bruks o spex.? Och vad i hela friden är lunarstorm? Har det stormat någonstans nu eller vad?

Ja det blåste faktiskt ganska mycket här förra veckan, ramlade ett par träd.. Men storm vet jag inte om jag vill kalla det...

Ursprungligen postat av Persikan

Oj här tar vi i

----------------------------------------------------------
Jag brukar inte ha kort stubin men får jag fråga hur ni skulle reagera om ni fick alla dessa kränkningar och påhopp?????????
Det var där det brast för mej.....

Varför ska alla få driva med mej och skratta men jag får inte försvara mej? Skulle inte ni bli otrevliga om ni fick allt detta.
Verkar som att alla hoppat över dessa inlägg och bara läst mitt arga svar. Trygg och åke skulle väl kanske inte heller vara så trevliga efter dessa kränkningar.

Anledningen till att jag är trevlig i haflingertråden är att där blir man inte behandlad som här..
Där hade jag fått till svar, jasså varför då? Istället för en hel sida med skämt om mej!
Jag klagar inte över att nybörjare frågar klart man måste få fråga alla måste ju vara nybörjare nån gång!
Och jag svarade så jag förstår inte problemet.
Om jag skriver nosgrimmor och alla börjar fjanta om att deras hästar körs i ridträns, stackars dem.
Har jag sagt det???? Nej , Ni dömde mig och missuppfattade mig och då reagerar jag, det är mänskligt!

Ni behöver inte dra in haflingertråden i det här för det går absolut inte att gämföra med någon annan tråd på buke!

Detta är ingen sur gubbe =/ detta är en sur gubbe=(
Detta är en missnöjd tveksam gubbe=/

Förlåt om jag har trampat på någon öm tå! Det var inte meningen, faktiskt!

Jag försökte ta med den skämtsamma tonen så gott det gick i mitt svar till dig, men det var ABSOLUT inte för att driva med dig! Det var väl mer ett "ja jag vet att jag är en klant"-smileys.

Så jag ber om ursäkt att jag uppfattade dig fel och att du uppfattade mig fel..

Ursprungligen postat av Bismark

Ja visst är det hemskt???? Stackars min häst som fick bli tömkörd i ett RIDTRÄNS liksom!!

Stackars min som oftats KÖRS i vanligt ridträns

--------------------------------------------------------------------------------

Men hallåååå liksom! Det är ju ÄNNU värre!

Du kommer ju ge den stackars hästen psykiska men av det.. Näe bort med det genast

Lunarstorm It is...

Vad brux är för nåt.. Är det en blandning mellan bruks o spex.? Och vad i hela friden är lunarstorm? Har det stormat någonstans nu eller vad?

Ja det blåste faktiskt ganska mycket här förra veckan, ramlade ett par träd.. Men storm vet jag inte om jag vill kalla det...

Ursprungligen postat av Persikan

Oj här tar vi i

----------------------------------------------------------
Jag brukar inte ha kort stubin men får jag fråga hur ni skulle reagera om ni fick alla dessa kränkningar och påhopp?????????
Det var där det brast för mej.....

Varför ska alla få driva med mej och skratta men jag får inte försvara mej? Skulle inte ni bli otrevliga om ni fick allt detta.
Verkar som att alla hoppat över dessa inlägg och bara läst mitt arga svar. Trygg och åke skulle väl kanske inte heller vara så trevliga efter dessa kränkningar.

Anledningen till att jag är trevlig i haflingertråden är att där blir man inte behandlad som här..
Där hade jag fått till svar, jasså varför då? Istället för en hel sida med skämt om mej!
Jag klagar inte över att nybörjare frågar klart man måste få fråga alla måste ju vara nybörjare nån gång!
Och jag svarade så jag förstår inte problemet.
Om jag skriver nosgrimmor och alla börjar fjanta om att deras hästar körs i ridträns, stackars dem.
Har jag sagt det???? Nej , Ni dömde mig och missuppfattade mig och då reagerar jag, det är mänskligt!

Ni behöver inte dra in haflingertråden i det här för det går absolut inte att gämföra med någon annan tråd på buke!

Detta är ingen sur gubbe =/ detta är en sur gubbe=(
Detta är en missnöjd tveksam gubbe=/
Tro tusan att haflingertråden kommer med i bilden. Det är ju där du har skrivit hur trött du är på alla nybörjare inne på körning.......:cool:

Det jag menade med att inte dra in haflingertråden var att Trygg skrev att jag där tyckte det var skönt att jag kunde ställa mina "dumma frågor"..
Jag hatar inte alla nybörjare jag insåg bara att vara inne på körning gav mej ingenting så jag slutade helt enkelt gå in där tills nu när jag svarade bissmark..
Har pratat med många andra körmänniskor om buke och körtråden och de flesta suckar och säger: där är jag aldrig för de hittar inga likasinnade som de kan samtala med.
Ja menar hur många svar har inte vi alla läst från t.ex Nussikan när hon förklarar om alla däcklar och skakelinfästningar och jag tycker hon är jätteduktig som orkar svara alla, jag tyckte oxå det var skoj i början att få dela med sig av kunskap men till slut tröttnade jag på att bara sitta och skriva samma sak hela tiden så då sket jag i det.

Jag känner ju att JAG vill lära mig nått oxå, men det är väl så helt enkelt i sverige att körning är en så mkt mindre sport än ridning och nu börjar många intressera sej för körning och det är jättebra!

Jag kan väl gå in och svara när jag har lust helt enkelt men mitt första svar till bismark hann jag inte längre på.

Bismark jag hyser inget agg mot dej på nått sätt för du vill ju veta men ja känner att de andras komentarer kunde jag ha klarat mej utan så skulle jag aldrig ha blivit förbannad.

Det inlägget jag tyckte var lunarstorm var att hästen skulle få psykiska men av att bli körd i ridträns och att det var synd om en häst som blev tömkörd i ridträns, och det tror ja de flesta här kan hålla med om hur det låter.
Vad jag vet har jag inte sagt nått om ridträns.
Jag har kört många hästar i ridträns, tycker inte riktigt det finns några kategorier för det.

Om vi nu kan återgå till Bismarks häst.
Vad är ditt nästa steg? Vad har du för planer för henne? Vad vill du göra? Skogs DM nästa! haha! Hon verkar kunna gå långt!
Hoppas på fler bilder efter helgen!

Måste faktist säga att nu var det riktigt intressanta trådar på körning, kanske bara var en period då hela första sidan bestod av samma fråga.
Nu handlade det ju om tävlingskörning, tömkörning, klädsel, kostnad, köra in hopphäst, ja massa annat så nu ska ja inte klaga mer *lovar*

Ni får inte tro att jag hatar alla nybörjarfrågor för om sidan består till 50% av annat så tycker jag det är bra.
Men när jag klagade bestod den till 100 av det..

..Och jag ska inte leka Nybörjarens försvare -som jag ALLTID gör och alltid kommer att göra- med dumma inlägg!

Lovar!:p

*sträcker ut en hand av rädsla för att vi inte ska få se fler fina bilder på din underbara Shone här inne på körning*

:D:bump::bow::banana::)

Mitt svar på dina frågor är så enkelt som jag vet inte! Har inte en aning om vad jag vill göra med henne! :)

Men hon ska iaf läggas i vagn igen så fort min rockard har hälsat på min lillebror för en del ombyggningar, är ju en del skillnad på 155cm travare med jättesteg mot en 135cm fjord-Fröken med ministeg :D Väntar på mina pengar som jag ska få så att jag kan beställa en bröstsele också, det blir en standard från selar.se med snabbkopplingar!

Men det var verkligen jättekul att testa dra lite med henne, hon trivdes himla bra med det också så vi ska väl fortsätta med lite sånt. Hittade av en slump på skogshasten.se min gamla lärare på Plönninge, han är instruktör i körning inklusive bruks/skogskörning! Så jag ska ta kontakt med honom och se om han inte vill ta sig an oss!

Brukskörning verkar ju himla kul med!?!

Jaaa många tankar och lite verkstad.. Kan/vågar inte göra för mkt själv, det räcker bra med den lilla tömkörning vi gör för tillfället.. Iaf för mitt huvud! :D

Japp :D:angel: Det är ju en del i vår miljöträning vet du! Man ska ju träna dem på ovana och oväntade situationer ;):rofl:

Men vad säjer man då?

Sätta henne framför vagnen? Är inte det dumt att sätta henne där liksom? :D

Näe jag ska spänna för henne framför vagnen tror jag :p

*bismark med trött och nyvaket huvud*

Kan inte så mkt om körning, men skulle gärna ha mig en inkördfjording att rida och köra i framtiden (är mycket jag vill ha :angel: ). Måste bara säga att din dam var jätte vacker :) Vill gärna se fler bilder :D

Tack!!

Fler bilder har jag ju men inga fler kör-bilder :o

Kan iof bidra med ett kort på henne ändå!

071109015.jpg

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 967
Senast: Stergo
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 693
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 975
Senast: zarmino
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 631
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Senskada pga spark