Min dator säjer Reboot

Vinterbad

Trådstartare
Min dator (som är rätt gammal) vill inte starta. Först höll den på och stängde av sej efter någon minut och till slut får jag bara upp den här texten:
Reboot and Select proper Boot device or insert Boot Media in selected Boot device and press a key.
Är det något man kan göra åt den eller måste jag köpa en ny? Det känns långt till fredag då jag kan ta med den till affären där jag köpte den.
 
Om du har något usbminne eller extern hårddisk eller en cd/dvd i sådan spelare om det finns så koppla ur alla dessa innan du startar datorn.

Datorn försöker starta och från den enheten som den är inställd att läsa operativsystem så hittar den inget. Detta kan beror på att hårddisken gått sönder eller bara tappat bort lite bitar (vilket går att fixa) eller om du har tur att den är inställd att först titta på usbminnen och andra enheter för att starta från dessa och du råkar ha en sådan inkopplad.

I vilket fall så är det ingenting som i sig är permanent eller olösligt utan i "värsta fall" utifrån den information som finns så blir det att byta hårddisk alternativt installera om operativsystemet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gift vid första ögonkastet 2024
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Husköpstråden del 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp