Min chinchillaunge har varit på rymmen

Zanza

Trådstartare
Natten mellan söndag och måndag lyckades min ena chinchillaunge klämma sig ur buren och olyckligtvis hade dottern sitt sovrumsfönster öppet en liten glipa med påföljd att chillan tog sig ut i det fria.
Vi har inte sett skymten av den förräns i morse.Då hittade en av hundarna den ute i gräset, genomblöt, nedkyld och väldigt mager.Först trodde jag att den var död men sedan såg jag at den andades lite svagt.Snabbt in med den och massera och torka med frottehandduk.Den piggade på sig lite, men var väldigt svag och medtagen.Satte ugnen på svagaste värmen och satte in ungen där med ugsluckan på glänt.Där torkade den bra och piggade på sig.Sedan vart det in i buren till syskon och föräldrar.Mamman började omedelbart tvätta och putsa på den.
Nu i eftermiddag har jag fått honom att smaka lite havregryn och pellets och ett russin.
Jag trodde jag sett denna lille krabat för sista gången.Vi får ju se hur det här avlöper.Risken finns ju att han åker på en förkylning och det vore inte bra när han är så tagen som han är nu.
Håll tummarna att han fixar detta!

Sv: Min chinchillaunge har varit på rymmen

Håller tummarna för att det ska gå bra för den lille!
Men vilken otrolig tur att han överlevde och du hittade honom!! En riktig liten turchilla!

Senast ändrad:

Lite uppdatering.Jo, chillan har blivit förkyld, han nyser, är hängig, lite snorig och vill inte äta.Detär inte bra alls.Min veterinär har telefontid efter kl. 14 så då får jag lyssna om de kan ringa in ett recept på antibiotika.Enligt chinchillaföreningens råd så är det antibiotika som gäller.Helst vill jag inte utsätta den lille för mer stress som det innebär att tas bort från de övriga chillorna och transporteras med bil till veterinären.Jag tycker att han har fått mer än nog av det.

Nemen lillen då vilken tur i oturen den haft :cry: hoppas den klarar de mina chinchillor å jag håller tummarna :)

Jag har varit i kontakt med min veterinär och fått medicin utskrivet, Synulox som han ska ha två gånger om dagen i tio dagar.En åttondels tablett som ska krossas innan den ges, vi får hoppas att det går att få i honom.Han tar ett par russin och en pyttebit knäckebröd iallafall, så helt matvägrar han inte.

Min chilla (som fick frätskador i munnen/halsen efter nattlig rymning ur buren och knaprande på giftig kaktus) ville inte gärna ha någon medicin. Han ville inte äta eller dricka heller för den delen, fullt förståeligt.

Men det gick jättebra att krossa tablettdelen, blanda den med lite äpple- eller morotspuré och försiktigt trycka in det i mungipan med en liten plastspruta. Plastsprutor får man på apoteket, om du inte redan fått en. Sedan drog jag upp lite vatten i sprutan, skakade om och gav det med, på det viset fick han vätska och jag var dessutom säker på att han fick i sig all medicin. En del dagar tog han det rätt bra, andra dagar fick jag linda in honom i en handduk när jag skulle ge purén för att han spottade och fräste så hemskt.

En del chillor tar sin medicin frivilligt eftersom tabletter ofta smakar beskt och de har en tendens att gilla beska saker.
Men det kanske är svårt om chillan är sjuk och medtagen.
Lycka till, hoppas den lille blir frisk!

Senast ändrad:

Det verkar sakta gå framåt, men i fredags kväll började han luta med huvudet och hade problem med balansen.Jag upptäckte en en svullnad bakom örat också.Kan ju vara att förkylningenockså gått på örat.Men nu i morse såg jag att han drack vatten själv från vattenflaskan.Innan har jag gett honom med en spruta.Han har också kommit igång att äta lite.Svullnaden hade gått ner igår kväll och han lutar inte huvudet lika mycket.Att få i honom medicinen går jättebra.Fortsätt hålla tummarna!

Nämen stackars lille plutten då!
Jag håller tummarna för att han ska pigga på sig och bli frisk snart!
Jag fick oxå helt oväntat 2 chillabebisar för X antal år sen!
De är för söta.:bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix
  • Sabotage?

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka