Min bushingst

Sv: Min bushingst

Jag ser det inte så att hästen blev rädd och tänkte: Min matte är inte min ledare, bäst att skynda till stallet.
Jag ser det mer troligt att hästens naturliga instinkter tog över och hästen reagerade utan att tänka först.
Det där håller inte jag med om alls. En häst som är trygg med sin ryttare och ägare och faktiskt litar på den, den hästen springer inte iväg till stallet. En häst i en flock springer ju inte ensam iväg om resten av flocken stannar kvar bara för att den hästen blev rädd. Oftast när hästen litar på ryttaren, den kan hoppa till, dra några meter av ren reaktion vilket är svårt att träna bort, men sen stannar dom kvar. Det hade blivit farligt för alla om hästen inte känner sig såpass trygg hos sin ägare/ryttare att den sticker till stallet såfort den blir rädd.

Det är ju därför det alltid är bäst när man tex tar hem en ny häst att man rider ut med lugna kompisen i hagen så hästen inte sticker om det händer något utan stannar kvar hos den för tillfället största tryggheten. Med andra hagkompisen. Sen lär man känna hästen mer och mer och förtroendet ökar och tillslut förr eller senare så har man en häst som litar till 100% på en och ramlar man då av så stannar hästen kvar.

Däremot kan man ju försöka träna hästen att inte reagera så kraftigt beroende på vad det var som skrämde den. Men jag tränar inte hästen för att jag ska få ett sk ledarskap utan mer miljöträning för hästens skull, och även för alla som ska hantera hästen.
Det ska man göra, miljöträna hästen så risken minskar när för hästen främmande personer sysslar med den. Man ska bygga upp hästens självförtroende på ett sånt sätt att hästen känner sig trygg och vågar utsätta sig för läskiga saker även med en ryttare som inte känner den.

Senast ändrad av en moderator:

*svarar som PRIVATPERSONEN IngelaH*

Det jag reagerar på här bland trådarna på forumen, är att många som är nyfikna på NH här på Hästhanteringsforumet, liksom på Klassiska Ridkonstforumet - gällande Akademisk Ridkonst, tror att allt är quick-fix att man lär sig det på en kvart och att vi här på forumet, som betalat hundratals/tusentals kronor för böcker, filmer, clinics, träningar och kurser IRL,där vi träffat tränaren, interagerat med hästarna IRL, ska kunna förklara på ett förståeligt sätt på ett internetforum, exakt hur man gör det och det.

Är man intresserad av in gren/nisch eller vad det nu är, läser man allt man kommer över, kollar filmer, kontaktar tränare och åker på kurs, så man får en grundförståelse för det man vill eller inte vill hålla på med. I stället för att sitta och ha förutfattade meningar om vad de olika grenarna/nischerna går ut på och tro att man kan lära sig allt man behöver gratis och "på distans" utan att en utbildad tränare har sett ekipaget och hur de fungerar tillsammans.

Mvh

IngelaH

Senast ändrad:

Det är också det som är nh tycker jag, tryggt och stabilt och konsekvent hanterande av hästen. Det ger trygga hästar oavsett kön på hästen. Hästar är individer och vissa hästar kräver mera än andra.

Nh är inte övningar. Hästar är individer och kräver olika typer av lösningar för att bli trygga. Vissa hästar kräver en tuffare hantering som kan få vissa lite vekare individer att blir väldigt skärrade och lessna etc.

Det som blir fel är när man behandlar alla hästar likadant. Hästar är individer och kräver sin hantering, oavsett om dom är ston valacker eller hingstar. Hingstar är ingen egen ras eller leker på ett speciellt sätt, dom är olika, alla valacker har ju varit hingstar, men dom flesta har lugnat ner sig och reagerar inte så starkt som hingstar gör på mycket. Även om många valackar inte verkat förstå att dom är valackar utan har beteendet kvar.

kl

Någon här som förslagit att hingsten är understimulerad och skulle behöva en lekkamrat??

Hingstar behöver ju redan som föl en "bit-kompis" och ännu viktigare under vinterperioden och senare ligistbetet som ett och etthalvt.

Vi har fött upp vet inte hur många hingstar och ingen har hängett sig till att bitas.
Däremot har vi fått in korkade ungar som flocken har tagit ner hårt och brutalt.

En unghingst som får gå med en unghingst får sitt behov tillfredställt och blir mer behaglig att pyssla med..

AM

Det där håller inte jag med om alls. En häst som är trygg med sin ryttare och ägare och faktiskt litar på den, den hästen springer inte iväg till stallet. En häst i en flock springer ju inte ensam iväg om resten av flocken stannar kvar bara för att den hästen blev rädd. Oftast när hästen litar på ryttaren, den kan hoppa till, dra några meter av ren reaktion vilket är svårt att träna bort, men sen stannar dom kvar. Det hade blivit farligt för alla om hästen inte känner sig såpass trygg hos sin ägare/ryttare att den sticker till stallet såfort den blir rädd.

Det är ju därför det alltid är bäst när man tex tar hem en ny häst att man rider ut med lugna kompisen i hagen så hästen inte sticker om det händer något utan stannar kvar hos den för tillfället största tryggheten. Med andra hagkompisen. Sen lär man känna hästen mer och mer och förtroendet ökar och tillslut förr eller senare så har man en häst som litar till 100% på en och ramlar man då av så stannar hästen kvar.

Det ska man göra, miljöträna hästen så risken minskar när för hästen främmande personer sysslar med den. Man ska bygga upp hästens självförtroende på ett sånt sätt att hästen känner sig trygg och vågar utsätta sig för läskiga saker även med en ryttare som inte känner den.

Nu menade jag inte så som du uppfattar det. Utan mer "extrema situationer" så som snöras från taket när du ska in/ut med hästen till hagen, gevär/pistolskott, motorcrossare som passerar dig eller ja det kan räcka med en lastbil osv osv.
Jag förstår hur du menar och håller med men ibland kanske inte den som håller hästen (eller rider) klarar av att hålla fast. Sen finns det ju hästar i alla åldrar med olika erfarenheter och olyckor/missförstånd händer ju ibland.

Sen har vi ju min gammelhäst som var coolheten själv men OM jag lyckades trilla av så tog det ett bra tag innan jag fick komma han nära. Han tyckte väl att jag var inte riktigt klok och inget att lita på då jag inte satt där jag normalt skulle sitta:D

Förtydligande till övriga: Jag har vänner och bekanta som både tränar och undervisar i NH. Jätteduktiga människor:bow: Men det som skiljer dom från andra är att dom är inte så fanatiska i sitt hanterande och andra får göra som dom vill, bara det funkar och alla är nöjda så varför inte?
Många gånger när man undrar över något så kan man få till svar: Prova. Du vet inte om det funkar eller ej förrän du provat;)

*svarar som PRIVATPERSONEN IngelaH*

Det jag reagerar på här bland trådarna på forumen, är att många som är nyfikna på NH här på Hästhanteringsforumet, liksom på Klassiska Ridkonstforumet - gällande Akademisk Ridkonst, tror att allt är quick-fix att man lär sig det på en kvart och att vi här på forumet, som betalat hundratals/tusentals kronor för böcker, filmer, clinics, träningar och kurser IRL,där vi träffat tränaren, interagerat med hästarna IRL, ska kunna förklara på ett förståeligt sätt på ett internetforum, exakt hur man gör det och det.

Är man intresserad av in gren/nisch eller vad det nu är, läser man allt man kommer över, kollar filmer, kontaktar tränare och åker på kurs, så man får en grundförståelse för det man vill eller inte vill hålla på med. I stället för att sitta och ha förutfattade meningar om vad de olika grenarna/nischerna går ut på och tro att man kan lära sig allt man behöver gratis och "på distans" utan att en utbildad tränare har sett ekipaget och hur de fungerar tillsammans.

Mvh

IngelaH

:bow::bow::bow:

Märker att du är väldigt mycket emot NH hantering. Utbildningen jag går är för att bli MR instruktör så när det gäller hästhantering och NH VET jag att jag inte är ute och cyklar. Däremot tror jag att det inte är särskilt smart för dig att skriva under NH trådar då detta bara skapar problem. Jag skriver t.ex. aldrig i trådar där jag ser att det inte finns något NH tänk. Folk som kommer in och säger till hur saker och ting ska vara när det absolut inte är deras sak, gör tyvärr att det blir tråkiga diskussioner på buke...

Jag är otroligt för NH, håller själv på med det. Men till skillnad från många så låser jag mig inte på en enda metod utan läser och studerar dom flesta böcker och människor.

Man måste vara lite öppen, annars kommer man tyvärr ingen vart. MR är bra, men inte på allt, alla är bra på många grejer men ingen har bra metoder rakt igenom. Tyvärr, men man måste vara kritisk och faktiskt se saker och ting på avstånd, se på vad det egentligen är man håller på med och vad det ger. Att specialbehandla hingstar tyder på att man är rädd för dom, många är rädda för hingstar och det är inte konstigt eftersom dom ofta inte beskrivs som vanliga hästar utan som några slags speciella känsliga farliga varelser. Det är synd.

Jag är otroligt för NH, håller själv på med det. Men till skillnad från många så låser jag mig inte på en enda metod utan läser och studerar dom flesta böcker och människor.

Man måste vara lite öppen, annars kommer man tyvärr ingen vart. MR är bra, men inte på allt, alla är bra på många grejer men ingen har bra metoder rakt igenom. Tyvärr.

:bow::bow::bow: (Privatpersonen IngelaH)

Nu menade jag inte så som du uppfattar det. Utan mer "extrema situationer" så som snöras från taket när du ska in/ut med hästen till hagen, gevär/pistolskott, motorcrossare som passerar dig eller ja det kan räcka med en lastbil osv osv.
Jag förstår hur du menar och håller med men ibland kanske inte den som håller hästen (eller rider) klarar av att hålla fast. Sen finns det ju hästar i alla åldrar med olika erfarenheter och olyckor/missförstånd händer ju ibland.

Nja, inget av det där är för mig extrema situationer, det är sånt jag och hästen råkar ut för nästan dagligen, förutom snöras då, det händer ju bara när det är mycket snö. Det är annars sånna saker som dom flesta hästar råkar ut för ganska ofta.

Och visst, jag har också tappat min häst när jag har gått och dagdrömt, hållt lite löst i grimskaft och han rycker till, springer några meter och stannar sedan och väntar in mig ev kommer tillbaka.

Nh tycker jag går ut på att öka hästens självförtroende så att den blir en tryggare individ för alla att hantera. En självsäker och trygg häst drabbas sällan av den här blinda paniken och rusar tillbaka hela vägen till stallet. Nh:n ska ju också vara ett hanteringsätt som ska minska missförstånden mellan häst och människa så mycket det går, säker och lugn hantering helt enkelt.
Dom här maniska personerna som bara går efter en metod och inte kan se lite kritiskt på även duktiga personer, dom kommer oftast ingen vart. Ingen människa inom häst kan allting perfekt, däremot om man tittar på alla och tar in vad alla tycker och har för erfarenheter så kan man få till det riktigt bra och komma längre.

Liknande trådar

Hundträning Hej jag har en tax hane på 1,5 år. (Kastrerad) Det känns som att jag inte har någon auktoritet hemma alls. Han lyssnar sällan på ”nej”...
Svar
2
· Visningar
481
Senast: Kajsalisa
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 506
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 933
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 194

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka