M
Miloni
Sv: Min bushingst
Det är ju därför det alltid är bäst när man tex tar hem en ny häst att man rider ut med lugna kompisen i hagen så hästen inte sticker om det händer något utan stannar kvar hos den för tillfället största tryggheten. Med andra hagkompisen. Sen lär man känna hästen mer och mer och förtroendet ökar och tillslut förr eller senare så har man en häst som litar till 100% på en och ramlar man då av så stannar hästen kvar.
Det där håller inte jag med om alls. En häst som är trygg med sin ryttare och ägare och faktiskt litar på den, den hästen springer inte iväg till stallet. En häst i en flock springer ju inte ensam iväg om resten av flocken stannar kvar bara för att den hästen blev rädd. Oftast när hästen litar på ryttaren, den kan hoppa till, dra några meter av ren reaktion vilket är svårt att träna bort, men sen stannar dom kvar. Det hade blivit farligt för alla om hästen inte känner sig såpass trygg hos sin ägare/ryttare att den sticker till stallet såfort den blir rädd.Jag ser det inte så att hästen blev rädd och tänkte: Min matte är inte min ledare, bäst att skynda till stallet.
Jag ser det mer troligt att hästens naturliga instinkter tog över och hästen reagerade utan att tänka först.
Det är ju därför det alltid är bäst när man tex tar hem en ny häst att man rider ut med lugna kompisen i hagen så hästen inte sticker om det händer något utan stannar kvar hos den för tillfället största tryggheten. Med andra hagkompisen. Sen lär man känna hästen mer och mer och förtroendet ökar och tillslut förr eller senare så har man en häst som litar till 100% på en och ramlar man då av så stannar hästen kvar.
Det ska man göra, miljöträna hästen så risken minskar när för hästen främmande personer sysslar med den. Man ska bygga upp hästens självförtroende på ett sånt sätt att hästen känner sig trygg och vågar utsätta sig för läskiga saker även med en ryttare som inte känner den.Däremot kan man ju försöka träna hästen att inte reagera så kraftigt beroende på vad det var som skrämde den. Men jag tränar inte hästen för att jag ska få ett sk ledarskap utan mer miljöträning för hästens skull, och även för alla som ska hantera hästen.
Senast ändrad av en moderator: