Min bushingst

I

Icapikka

Jag äger en korsning fallabella/Minishettis, han är Hingst och 1,5 år. han ska kastreras längre fram i höst. Problemet är att han bits så fort han kommer åt, hur rättar jag till detta på ett NH-sätt? Vill ju inte slåss eller bita tbx!

Sv: Min bushingst

När du ska träna hästen inom NH, så är ledarskapet en viktig del i det hela. Du ska absolut inte slå eller bita honom, utan det finns massor av andra sätt du kan använda för att få honom att förstå att du är ledaren och att det är du som bestämmer.

Ett sätt, är att du kan rappa i luften med grimskaftet. Fungerar inte detta så kommer du kanske bli tvungen att rappa till honom lite lätt på bogen för att få honom att förstå att du menar allvar. Du ska aldrig låta hästen få övertaget, det blir svårare att visa ledarskap om han inte tar dig som en seriös ägare. Du måste vara bestämd, när han ska stå still, så får han inte röra sig en mm, ska han gå så ska han hela tiden gå lite snett bakom dig, men ändå inte så långt bak att du inte har kontroll om något händer. Du måste alltid visa att du bestämmer, försöker han ta överhanden så rätta honom tillbaka till grundpositionen och försök igen.
Låt honom inte hinna bita, korrigera direkt vid symtomen på att han tänker bita dig. Viftar du med grimskaftet framför hans huvud så kommer han antagligen automatiskt att backa, och gör han inte det så rappa honom lite lätt så han förstår att han ska backa ifrån dig, och ge dig utrymme. Visa med hela ditt kroppsspråk att du menar allvar, liksom rak i rygg och verkligen mota bort honom med hela din kropp.

Liten häst är ingen skillnad från stor, de är lika kraftiga djur båda delarna.
Hoppas du kan få bukt med ditt problem! :)

Mvh NH- utövare i Uppsala.

Ge ALDRIG en hingst respons om den bits! Hingstars lek går ut på att bita varandra på mulen och därefter gå ner på knä för att bita varandra i haserna. Ger du respons är du inne i leken och kan alltså INTE bestraffa honom då detta skulle bli väldigt elakt.

Klappa heller aldrig en hingst på mulen eftersom det betyder samma sak som "ska vi leka bit i varandra-leken?" Hingstar ska alltid klappas i pannan (när det gäller huvudet) samt inte "gulle-gullas" med. Hingstar är i grunden inga man säger till, man ska diskutera, då du aldrig blir den sortens ledare över en hingst som du blir över ett sto eller en valack.

Om han biter dig bör du peta honom någonstans på kroppen för att leda bort hans uppmärksamhet från dig och backa honom. Aldrig på något vis använda våld. Det finns andra sett.

För övrigt tycker jag att du ska göra övningar som får honom att respektera dig, dvs flytta/stanna/gå/backa när du ber honom.

PNH är jättebra att börja med då du kan följa olika enkla steg.

För övrigt, låt honom ALDRIG pusha på dig. Du har en zoon där han inte får kliva in hur som helst, men det har även han.

Lycka till!:laugh:

Tror du att han bits på grund av att han är hingst eller va?

Lös orsaken till problemet, det hjälper inte att symptombehandla.

Är du intresserad av NH, ta kontakt med en tränare som kan hjälpa dig. Problemen går inte att lösa genom ett forum.

Klappa heller aldrig en hingst på mulen eftersom det betyder samma sak som "ska vi leka bit i varandra-leken?" Hingstar ska alltid klappas i pannan (när det gäller huvudet) samt inte "gulle-gullas" med. Hingstar är i grunden inga man säger till, man ska diskutera, då du aldrig blir den sortens ledare över en hingst som du blir över ett sto eller en valack.

Och jag har alltid behandlat hingstar som hästar, med andra ord precis som valackar och ston. Vissa hästar måste man vara mer bestämd mot, vissa ska manvara extra noga med etc. Det är individuellt helt enkelt, vissa hästar tar över direkt och vissa hästar verkar man kunna vara hur slapp som helst med.

En hingst är faktikst också en häst. Lugn, konsekvent, tydlig och tålmodig. Det är grunden för en harmonisk häst.

Om han biter dig bör du peta honom någonstans på kroppen för att leda bort hans uppmärksamhet från dig och backa honom. Aldrig på något vis använda våld. Det finns andra sett.

Detta tycker jag också kan bli väldigt galet. Hugger en häst mot en så har det gått för långt och det ska man inte acceptera, då måste man säga till den och tydligt visa att hästen ska låta bli. Det är otroligt respektlöst av hästen att bete sig på det sättet.

Jag har ju sett min valack mot unghästarna i hagen när dom är på honom, när fom försöker få igång honom till att leka. Vill inte min häst så säger han till dom ordentligt och då respekterar dom det. Ibland svarar han genom att busa tillbaka. Beror väl på humöret.

Hästar är inte sånna lamm mot varandra, dom är tydliga och tuffa mot varandra, oftast behövs det aldrig några tuffa tag i hagarna pga att hästarna oftast faktiskt respekterar varandra. Dom märker skarpa lite tuffare hästars utstrålig och respekten finns oftast redan där då. Detsamma med vissa människor, vissa har det och vissa har det inte.
För övrigt tycker jag att du ska göra övningar som får honom att respektera dig, dvs flytta/stanna/gå/backa när du ber honom.
Man måste se skillnad på lydnad och respekt. En häst kan vara otroligt lydig och lyhörd men tröttnar den så kör den över männskan endå.

Man jobbar ju med egentligen allt det där varje gång man övht hanterar hästen, när man tar in den från hagen, när man borstar och kratsar hovar etc.

Veta vad man vill, konsekvent, tydlighet och tålamod, då kommer man långt.

Jag äger en korsning fallabella/Minishettis, han är Hingst och 1,5 år. han ska kastreras längre fram i höst. Problemet är att han bits så fort han kommer åt, hur rättar jag till detta på ett NH-sätt? Vill ju inte slåss eller bita tbx!

Han kommer att respektera dig om du är tydlig och framförallt konsekvent. Låt inte hästen tex bara knö sig. Den ska respektera ditt område. Man vill inte ha hästarna i knät liksom om man tex går in i en hage, hästarna ska hålla ett litet avstånd om man inte visar annat.

Konsekvent och tydlig, då löser det sig.

Och jag har alltid behandlat hingstar som hästar, med andra ord precis som valackar och ston. Vissa hästar måste man vara mer bestämd mot, vissa ska manvara extra noga med etc. Det är individuellt helt enkelt, vissa hästar tar över direkt och vissa hästar verkar man kunna vara hur slapp som helst med.

Håller jag med om. Hingstar e som ston och valacker individer men olika psyken. Min hingst (mini-shettis) behandlar jag som vilken häst som helst och han är som vilken häst som helst.

Svar till Miloni

Då har du haft turen att träffa hingstar som inte är så hingstiga. Kan lova dig att du inte hade tyckt det varit så roligt att gå fram och "mulkela" med en hingst som vill leka med dig.

Det handlar förstås om hur man själv behandlar hingsten. Känner du den utan och innan och vet att den inte är hingstig, fine. Men att göra det med en häst man inte känner är att tulla på säkerhet och respekt. Hur skulle du reagera om du en dag möter en hingst som biter tillbaka? Tro inte att enbart konsekvens håller hela vägen för hingstar, det är förståelsen för deras beteenden som vinner, tillsammans med att du behandlar den lugnt, konsekvent, alltid är tydlig med vad du vill och framför allt tålmodig, då du kan inte tvinga en hingst till någonting.

En hingst är faktikst också en häst. Lugn, konsekvent, tydlig och tålmodig. Det är grunden för en harmonisk häst.

Har aldrig sagt att en hingst inte är en häst. Men det är viktigt att känna till hur de tänker och hur man faktiskt ska behandla dem på rätt sätt.

Detta tycker jag också kan bli väldigt galet. Hugger en häst mot en så har det gått för långt och det ska man inte acceptera, då måste man säga till den och tydligt visa att hästen ska låta bli. Det är otroligt respektlöst av hästen att bete sig på det sättet.

Jag har ju sett min valack mot unghästarna i hagen när dom är på honom, när fom försöker få igång honom till att leka. Vill inte min häst så säger han till dom ordentligt och då respekterar dom det. Ibland svarar han genom att busa tillbaka. Beror väl på humöret.

Hästar är inte sånna lamm mot varandra, dom är tydliga och tuffa mot varandra, oftast behövs det aldrig några tuffa tag i hagarna pga att hästarna oftast faktiskt respekterar varandra. Dom märker skarpa lite tuffare hästars utstrålig och respekten finns oftast redan där då. Detsamma med vissa människor, vissa har det och vissa har det inte.

Här skulle jag berätta för TS hur jag har fått lärt mig att man ska be sig åt om en häst bits, gick inte in på någon hantering av hästen f.ö.

Om du menar att man ska vara konsekvent genom våld är det absolut inte okej!

Man måste se skillnad på lydnad och respekt. En häst kan vara otroligt lydig och lyhörd men tröttnar den så kör den över männskan endå.

Nja... För det första kör aldrig en häst över en människa.. Den testar för att se vart du står gentemot den, om du t.ex. visat att du brister i ditt ledarskap (om du har något), på något vis kränkt förtroendet eller likande.

Man jobbar ju med egentligen allt det där varje gång man övht hanterar hästen, när man tar in den från hagen, när man borstar och kratsar hovar etc.

Konstigt, ser varje dag hur många som helst som låter hästen vara ledande och sedan ger den ett rejält (konsekvent) ryck med kedjan för att den inte "uppfört" sig. De hästarna ser minsann inte så nöjda ut med det! Så är inte så säker på att dina metoder håller om man ska hantera hästen enligt NH.

/SantaLussia, studerande inom hästpsykologi

Jag blir så trött på allt NH tjaffs.
Gör man allt rätt enligt NH så kan det ändå bli fel om man gör det med fel energi eller om människan känner sig obekväm i situationen.

Själv hanterar jag mina hästar enligt SB. Sunt bondförnuft;)

Jag blir så trött på allt NH tjaffs.
Gör man allt rätt enligt NH så kan det ändå bli fel om man gör det med fel energi eller om människan känner sig obekväm i situationen.

Själv hanterar jag mina hästar enligt SB. Sunt bondförnuft;)

*Letar desperat efter gilla-knappen!!!!* :bow::bow:

Om du nu är så trött på det undrar jag varför du är inne och skriver i en NH tråd....

Därför att NH-människor kan bli så enkelspåriga och fanatiska i sitt tänkande och hanterande av hästar.
Om min häst blir skrämd och jag tappar hästen som springer hem till stallet, så skulle en hop med NH-människor stå och peka finger åt mig och ropa i kör: Du är inte ledaren över din häst! Hade du haft ledarskapet hade din häst inte valt att lämna dig!

Jag ser det inte så att hästen blev rädd och tänkte: Min matte är inte min ledare, bäst att skynda till stallet.
Jag ser det mer troligt att hästens naturliga instinkter tog över och hästen reagerade utan att tänka först.

Däremot kan man ju försöka träna hästen att inte reagera så kraftigt beroende på vad det var som skrämde den. Men jag tränar inte hästen för att jag ska få ett sk ledarskap utan mer miljöträning för hästens skull, och även för alla som ska hantera hästen.

Till TS: Hingstar kan vara ganska hårdhudade och kan behöva en kraftigare tillsägelse. Nu är ju din en ganska liten hingst och jag har ingen erfarenhet av att uppfostra små "lymmlar" i den storleken. Mitt råd är iaf att du provar dig fram genom att börja försiktigt och sen öka om du inte får respons.

Det är ju det NH-folket gör om de klassiskt tänkande också. Och eftersom man tänker helt olika uppstår det lätt diskussioner. Lättare att hålla sig borta från trådar man inte tänker i samma bana som, man kommer ändå inte kunna övertyga någon som tänker tvärt emot att göra något som känns fel.

Då har du haft turen att träffa hingstar som inte är så hingstiga. Kan lova dig att du inte hade tyckt det varit så roligt att gå fram och "mulkela" med en hingst som vill leka med dig.
Nja, kan inte hålla med dig faktiskt. Jag har träffat väluppfostrade hingstar, välhanterade både skarpa och och lite åt det mjukare hållet. Alla hästar som vill leka med mig oavsett kön säger jag till, jag vill varken ha ston eller valacker eller hingstar i knät liksom om jag går in i en hage.

Känner du den utan och innan och vet att den inte är hingstig, fine. Men att göra det med en häst man inte känner är att tulla på säkerhet och respekt. Hur skulle du reagera om du en dag möter en hingst som biter tillbaka? Tro inte att enbart konsekvens håller hela vägen för hingstar, det är förståelsen för deras beteenden som vinner, tillsammans med att du behandlar den lugnt, konsekvent, alltid är tydlig med vad du vill och framför allt tålmodig, då du kan inte tvinga en hingst till någonting.
Det där gäller alla hästar oavsett kön. Särbehandla inte hingstar för att dom är hingstar. Jag blir alltid tokig när någon som inte känner min häst behandlar den utan att tänka sig för, utan säkerhet osv. Alla hästar som är okända för en bör man behandla med säkerhet i första tänk.
Har aldrig sagt att en hingst inte är en häst. Men det är viktigt att känna till hur de tänker och hur man faktiskt ska behandla dem på rätt sätt.
Du pratar som att hingstar är så otroligt speciella och extrema och etc och det tycker jag är fel. Inte konstigt det är så otroligt många som är rädda för hingstar när folk pratar om dom som att dom är farliga och att en extrem försiktighet krävs, en försiktighet som tydligen inte krävs för ston och valackar..
Här skulle jag berätta för TS hur jag har fått lärt mig att man ska be sig åt om en häst bits, gick inte in på någon hantering av hästen f.ö.

Om du menar att man ska vara konsekvent genom våld är det absolut inte okej!
Nej jag behandlar inte hästar med våld, men om jag tex går in i hagen och det kommer en skuttande galning som vill leka med mig och som övht inte respekterar mej utan kommer för nära så vänder jag och går och hämtar ett spö för att hålla den borta. Behöver jag försvara mig så gör jag det. Ofta räcker det att säga till ordentligt för att visa att nej, låt mig vara. Detsamma om jag leder en häst som hugger mig, då säger jag till den. Sånt får man inte acceptera av hästar.
Nja... För det första kör aldrig en häst över en människa.. Den testar för att se vart du står gentemot den, om du t.ex. visat att du brister i ditt ledarskap (om du har något), på något vis kränkt förtroendet eller likande.
Va, det var det löjligaste jag hört på länge. Skulle inte en skarp häst kunna totalt ta över över människorna och rent av strunta i dom och köra sitt eget race? Jag har träffat många sånna hästar som totalt tagit över.
Konstigt, ser varje dag hur många som helst som låter hästen vara ledande och sedan ger den ett rejält (konsekvent) ryck med kedjan för att den inte "uppfört" sig. De hästarna ser minsann inte så nöjda ut med det! Så är inte så säker på att dina metoder håller om man ska hantera hästen enligt NH.
Tror det eller ej men jag är väldigt beläst när det gäller hästhantering och nh och allt egentligen som har med hästhantering att göra. Och jo, varje gång man umgås med hästen så håller man på med en viss träning med dom. Leder man hästen från hagen så har man gränser på vad hästen får och inte får göra.

Det som blir förvirrande för hästen det är när man ibland låter hästen beta och ibland låter man dom inte bete och blir då arg på dom. Man ska vara konsekvent med allting helt enkelt, och är man det så blir även hästarna trygga för dom vet vad som gäller och behöver inte ifrågasätta vilket dom gör mycket pga att dom är osäkra.

Men det är samma där, vissa hästar klarar av att få göra vissa saker ibland och ibland inte, vissa klarar inte av det utan blir osäkra. Min häst klarar tex inte av att ibland få beta, nästa gång jag inte låter honom beta blir han väldigt frustrerad av det. Tydliga regler och nogranhet har gjort min valack så trygg och lugn som han är idag. Otroligt hingstig valack fö. Jag har länge funderat på att kolla så han inte är klapphingst.

/SantaLussia, studerande inom hästpsykologi
Lessen men du kanske bör byta kurs eller liknande, för jag tycker du är väldigt ute och cyklar när det gäller hästhantering och hingstar. Visst, man ska ha i huvudet att hingstar kan reagera på ett starkare sätt än andra hästar men dom är hästar och ska behandlas precis likadant som alla andra, fast med lite mera nogranhet.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundträning Hej jag har en tax hane på 1,5 år. (Kastrerad) Det känns som att jag inte har någon auktoritet hemma alls. Han lyssnar sällan på ”nej”...
Svar
2
· Visningar
481
Senast: Kajsalisa
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 506
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 933
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 194

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka