Sv: Min bushingst
Då har du haft turen att träffa hingstar som inte är så hingstiga. Kan lova dig att du inte hade tyckt det varit så roligt att gå fram och "mulkela" med en hingst som vill leka med dig.
Nja, kan inte hålla med dig faktiskt. Jag har träffat väluppfostrade hingstar, välhanterade både skarpa och och lite åt det mjukare hållet. Alla hästar som vill leka med mig oavsett kön säger jag till, jag vill varken ha ston eller valacker eller hingstar i knät liksom om jag går in i en hage.
Känner du den utan och innan och vet att den inte är hingstig, fine. Men att göra det med en häst man inte känner är att tulla på säkerhet och respekt. Hur skulle du reagera om du en dag möter en hingst som biter tillbaka? Tro inte att enbart konsekvens håller hela vägen för hingstar, det är förståelsen för deras beteenden som vinner, tillsammans med att du behandlar den lugnt, konsekvent, alltid är tydlig med vad du vill och framför allt tålmodig, då du kan inte tvinga en hingst till någonting.
Det där gäller alla hästar oavsett kön. Särbehandla inte hingstar för att dom är hingstar. Jag blir alltid tokig när någon som inte känner min häst behandlar den utan att tänka sig för, utan säkerhet osv. Alla hästar som är okända för en bör man behandla med säkerhet i första tänk.
Har aldrig sagt att en hingst inte är en häst. Men det är viktigt att känna till hur de tänker och hur man faktiskt ska behandla dem på rätt sätt.
Du pratar som att hingstar är så otroligt speciella och extrema och etc och det tycker jag är fel. Inte konstigt det är så otroligt många som är rädda för hingstar när folk pratar om dom som att dom är farliga och att en extrem försiktighet krävs, en försiktighet som tydligen inte krävs för ston och valackar..
Här skulle jag berätta för TS hur jag har fått lärt mig att man ska be sig åt om en häst bits, gick inte in på någon hantering av hästen f.ö.
Om du menar att man ska vara konsekvent genom våld är det absolut inte okej!
Nej jag behandlar inte hästar med våld, men om jag tex går in i hagen och det kommer en skuttande galning som vill leka med mig och som övht inte respekterar mej utan kommer för nära så vänder jag och går och hämtar ett spö för att hålla den borta. Behöver jag försvara mig så gör jag det. Ofta räcker det att säga till ordentligt för att visa att nej, låt mig vara. Detsamma om jag leder en häst som hugger mig, då säger jag till den. Sånt får man inte acceptera av hästar.
Nja... För det första kör aldrig en häst över en människa.. Den testar för att se vart du står gentemot den, om du t.ex. visat att du brister i ditt ledarskap (om du har något), på något vis kränkt förtroendet eller likande.
Va, det var det löjligaste jag hört på länge. Skulle inte en skarp häst kunna totalt ta över över människorna och rent av strunta i dom och köra sitt eget race? Jag har träffat många sånna hästar som totalt tagit över.
Konstigt, ser varje dag hur många som helst som låter hästen vara ledande och sedan ger den ett rejält (konsekvent) ryck med kedjan för att den inte "uppfört" sig. De hästarna ser minsann inte så nöjda ut med det! Så är inte så säker på att dina metoder håller om man ska hantera hästen enligt NH.
Tror det eller ej men jag är väldigt beläst när det gäller hästhantering och nh och allt egentligen som har med hästhantering att göra. Och jo, varje gång man umgås med hästen så håller man på med en viss träning med dom. Leder man hästen från hagen så har man gränser på vad hästen får och inte får göra.
Det som blir förvirrande för hästen det är när man ibland låter hästen beta och ibland låter man dom inte bete och blir då arg på dom. Man ska vara konsekvent med allting helt enkelt, och är man det så blir även hästarna trygga för dom vet vad som gäller och behöver inte ifrågasätta vilket dom gör mycket pga att dom är osäkra.
Men det är samma där, vissa hästar klarar av att få göra vissa saker ibland och ibland inte, vissa klarar inte av det utan blir osäkra. Min häst klarar tex inte av att ibland få beta, nästa gång jag inte låter honom beta blir han väldigt frustrerad av det. Tydliga regler och nogranhet har gjort min valack så trygg och lugn som han är idag. Otroligt hingstig valack fö. Jag har länge funderat på att kolla så han inte är klapphingst.
/SantaLussia, studerande inom hästpsykologi
Lessen men du kanske bör byta kurs eller liknande, för jag tycker du är väldigt ute och cyklar när det gäller hästhantering och hingstar. Visst, man ska ha i huvudet att hingstar kan reagera på ett starkare sätt än andra hästar men dom är hästar och ska behandlas precis likadant som alla andra, fast med lite mera nogranhet.