Min Busen är tillbaka

buschiq

Trådstartare
Kanske minns någon min tråd tidigare i vintras om att jag skulle skicka shettisen på foder och inte visste hur jag skulle göra med den ganska dyra selen?
Nu är min lilla Buse tillbaka, raggig och med visserligen nyverkade men utflutna hovar. Vinterpälsen har han delvis kvar, vilket inte mina två andra hästar har och inte heller har haft på ett tag. Ändå bor vi bara 40 minuter från fodervärden... Nå, en extra dos vitaminer/mineraler, lite linfröolja och en avmaskning kanske kan råda bot på det.

Vi var ute på vår jungfru-tur idag (körde alltså) och det gick väl hyfsat. Över 30 minuter gick åt att ställa in selen, inte en rem stämde... Jag ska lyssna med fodervärden i morgon, men jag tror de red honom mest - jag hoppas det! Lite trasig var selen, ett par söljor hade lossnat, men annars höll den ihop ändå.
Nu ska min lilla kille få stanna här hemma och bli ett tryggt sällskap till unghästen (också shettis) som ska köras in. Egentligen skulle hon säljas till fodervärden då Busen kom hem, men ärligt talat har jag ångrat mig. Det skulle inte kännas bra nu när han inte var i så bra skick... :(
Här är en hagbild på min lilla Buse - i morgon ska jag försöka få sambon att fota oss då vi är förspända. Det var inte läge för kamera i dag då vi var ensamma ;)
litenbusen.jpg

Sv: Min Busen är tillbaka

Ibland undrar man vad det är med folk:mad:, att man inte ens kan hålla en shettis i skick.
Får man förtroendet att ha hand om någons häst så vill man väl inte lämna tillbaka den i sämre skick än den var från början.

Jag har ju själv erfarenhet av katastrofal fodervärd till min shettis ,som tur är var ju inte din lika illa däran.

Tyvärr finns det ju många som inte skulle få ha djur:cool:.

Ser fram emot bilder:bump:.

Vad hände med din shettis? :confused:

Min lillkille har de tagit ner i vikt, det var bra för det behövdes, men inte på ett bra sätt. Ändå skickade jag med både mat, vitaminer och linfröolja till honom som borde räckt ett bra tag. De har bara haft honom sedan i januari...

Han är inte alls lika glad som förut och han har tappat glimten i ögonen, men jag börjar skymta min lill-buse någonstans där inne ändå. Han har alltid varit min bebis, han är ju bara 86 cm hög, och jag har alltid varit den som skyddat honom lite mot de stora hästarna. Förhoppningsvis känner han av att han kommit hem - jag hoppas det!
Visst är han en liten baby ;) Ändå är han åtta år på den här bilden.
busliten.jpg

Kul att han e hemma igen *sötsaken*:love: sånt är alltid lika skönt, hur *bra* en fodervärd än är:angel:
Har oxå fått hem min häst så, smal och knappt *glimten i ögat* kvar, trots att hon är en pigg unghäst:crazy:

Du, hur gammal e den selen då? Hur dyr va den då?:)
Låter inte bra att den redan e sönder, även om de va söljorna:angel:
Roligt med bilder!:laugh: :bump:

Det var en senator sele från Equilex, med ergonomisk brösta. Inte jättedyr, en bit över femtusen, men för mig är det jättemycket pengar. ( vi har det senaste året varit en en-inkomst-familj då jag inte kan få sjukpenning längre men inte har hittat ett jobb jag kan klara av ännu )

Det trista var att jag inte haft selen länge alls innan Busen for iväg och vi diskuterade det här med att skicka med utrustning i en tråd då. Jag är glad att han hade riktiga saker med sig, men som selen måste ha suttit ( varför ändra så mycket på de inställningar jag gjort? ) kan den inte varit så bra för honom ändå. Samma sak med tränset, det måste de gjort rent och satt ihop lite tokigt.
Ändå har de ett antal stora hästar hemma redan och en shettis till.
Nå, nu är han hemma och vi njuter.

Första riktiga dagen hemma red sonen och i går körde jag som sagt. I dag blir det fotografering framför vagnen när sambon orkat upp :D Klockan är ju bara åtta ännu, men själv vill jag bara ut i stallet.
Jag får ta det lite lugnt med Busis bara, han har ju knappt landat ännu... :o

I går kväll satt jag och hålade nytt i selen, han har ju krympt lite och nu är shettis-storleken i största laget för honom. ( ska skaffa något i minishettisstorlek, återstår att se vad ) Det är verkligen seriöst läder i senatorselen, min håltång dog. Allt är ju dubbelsytt och kraftigt, den hade inte en chans :D
Som tur är är unghästen stor shetland, så det finns en bra arvtagare till den.

Kul för dig att din älskade pojk är tillbaka :D!
Han är snart sitt gamla jag.

De har säkert inte vetat hur selen skulle sitta så de ändrade inställningarna :crazy:!

Mvh
Emma

Eller så har dom försökt använda selen till en annan häst. En fundering bara.

Aha, jo men i mina ögon e det oxå en dyr sele:crazy::angel::)

Som nån skrev, kan ju tänkas dom haft den till en annan häst, därav inställningarna/förslitningarna:crazy:

Bra att lädret e hållbart iaf hehe:D
Samma när jag skulle ta bort en gammal rem på en däckel, fått av farsan, ala 50-tal lr nått...
Kniv, avbitare, verktång ja gammalt va skiten med segt:D

Ja ta't lungt å pussa å krama om lille Busis nu:love::D

Klokt tänkt - de har ju en shettis till... Skulle kunna förklara en del :idea: Jag hoppas verkligen det.

Både i går och idag har vi haft oväder, massor av regn och åska (igår) så någon körning har det inte blivit. Kanske frammåt kvällen ;)

Ändring - såg att det var Vicious som svarat om annan häst. Sorry!

Senast ändrad:

Min minishettishingst lånades ut till en vän som hade honom inspärrad i en box....länge.
När han kom hem så var han mager, helt förtvinad i muskulaturen och kliade sig hysteriskt.

Hon hade troligen öst i honom mat (proteinförgiftning) den sista tiden och han var klippt ....i juli. Så jag kan bara tänka mig hur han såg ut några veckor tidigare:cry:.

krning0181.jpg

Så - nu kom vi äntligen iväg. Eftersom håltången dog stämmer inte allt ännu, bröstan sitter för lågt t.ex. såg jag, men det ska fixas. Tur vi ska iväg och handla i morgon, får bli en sväng om järnhandeln med.

Men, jag måste skaffa en ny sele, den här är alldeles för stor. Någon som har något att rekommendera till en minishettis? ;)

Unghästen fick gå med träns för första gången idag - hon var såå duktig, sånt är skoj. Ska nog bli en bra körhäst av henne med, särskilt som selen kommer att passa henne så mycket bättre, hon är på gränsen till B. Nytt bett ska vi köpa med, förra shettisens är för stort ännu...

paulinatrns1.jpg

:mad: Men fy!!! Hur tänker man??? Varför hålla honom instängd på det viset - rymde han eller?
Visst är det trist när folk inte tar hand om djuren, förstår inte varför man prompt ska ha en foderhäst om man inte orkar bry sig om den...

Ja antagligen var det så att hennes fantastiska (not) staket inte höll honom inne. Men...hon kunde ringt och medelat det så hade jag tagit hem honom igen.

Ja ja nu har han ett nytt hem och detta var flera år sedan så jag tar det som en dyr lärdom:mad: lita inte på någon när det gäller ens djur .

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 179
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 166
Hundhälsa Jag har en Chihuahua hane på 3 år som för tre mån sedan genomgick en större operation när han fick urinstenar som inte gick att spola...
2
Svar
24
· Visningar
5 930
Senast: nilie
·
Hästvård Jag köpte en liten minikille i somras, ca 75 cm hög, blandning amerikansk miniatyr och minishettis. Säljaren sade att han alltid varit...
Svar
7
· Visningar
1 698
Senast: Miamamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka