Min brännskada igen...

Araminta

Trådstartare
Jag inser att jag börjar bli hypokondrisk men...

Jag skållade ena fingret för en vecka sedan och såret som blivit efter blåsan vill inte läka. Det växlar mellan att vara helt öppet, vätskande och blödande, och täckas av en gul skorpa som mjuknar och lossnar vid minsta kontakt med vatten.

Vad är bäst att göra egentligen? Jag har provat att låta det lufta och får då denna gula skorpa så länge jag håller det helt torrt. Apoteket menade att jag skulle täcka det med ett speciellt plåster för brännskador (genomskinligt, perforerat) men då torkar det inte alls och blir gult och geggigt. Vad är att föredra? :confused:

Det finns plåster som drar med bakterier och annat gegg som kan ha bildats. Typ Sorbact
210770s.jpg

Finns annat liknande av andra märken med. Nåt sånt skulle jag välja att ha över.

Vasselinkompress ska du ha... jag brände av halva ansiktet i en liten eldbollsolycka under en fonduemiddag B-) Läkte otroligt snabbt. Å så vitt vasselin... Inget uttorkande.

Jag tänker spontant att en vecka inte är en särskilt lång tid för en brännskada att läka?
Jag spillde te över mig själv och fick brännskador på foten och armen, det lilla på armen läkte på 2 veckor kanske men foten tog det över en månad innan huden var hel. Det tog 10 dagar innan det gick från att bli värre och värre till att läka...

Jag har småbränt mig mycket på jobbet om händer-armar och jag har nog aldrig läkt på bara en vecka.
Måste dessutom vara ordentligt omplåstrad av hygieniska skäl. Dvs kan bara låta det luftas hemmavid in kvällarna några timmar.
Jag brukar hålla det så rent det går , tvål vatten, utan att dutta för mycket i såret. Plåstra om med brännsårsplåster eller liknande och lufta emellanåt då. Första dagarna ofta nån liten kompress+linda.
Det kommer läka, men jag upplever att man får ha lite tålamod ibland.

Vasselinkompress lät som ett bra tips, dwt ska jag testa 'nästa gång' :cautious::o

Jag brände fingret på en platta för en tid sedan. Det kom en blåsa direkt och den sprack samma dag. Efter en vecka visade det inte några direkta tecken på att läka. Efter två veckor läkte det, men blödde som attan om jag kom åt det och eftersom såret satt som det gjorde var det lätt att komma åt det. Jag fick ha plåster på för att skydda + samla upp blod om det ändå började blöda. Det var på nivån att det rann blod.

Nu är ihopläkt men det syns fortfarande ett märke. Det har inte blött på en vecka. På söndag är det fyra veckor sen jag brände mig. Så det kan tydligen ta tid.

Precis som @Lena Furberg skrev så har även jag fått lära mig att tänket idag är att ett sår ska hållas omplåstrat, men rent. Att när det luftas så det kommer skorpa på så finns det risk för att det är bakterier under skorpan så att det läker sämre, och att det även kan bli fulare ärr av det.

Brände mig på foten för något år sedan, och det blev så stort sår att jag for till vc och lade om det. Då hade de något specialförband, och jag fick komma dit en gång om dagen de första dagarna så lade de om det pånytt, i övrigt så skulle jag låta det vara ifred. Sedan när det bildats ny, tunn hud så kunde jag lämna bort förbandet, men var tvungen att smörja det bra med bassalva, och skydda området från yttre påverkan då huden var så tunn och skör. Det läkte bra så, och idag syns det knappt var det varit :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka