Min barefoot har kommit!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare carran
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 010
C

carran

I går kom min barefootsadel :) ! Jag provred en lång runda och är helnöjd! Lite ovant för mig eftersom det inte finns några knästöd men jag vande mig rätt snabbt.

Sadeln låg i alla fall bra på Katinka och det är ju det viktigaste. Tyvärr hade jag köpt för lång sadelgjord :o så den måste jag åka och byta men annars fungerade allt bra.

Katinka verkade väldigt nöjd, jag upplevde henne faktiskt som piggare än vanligt men det behöver ju inte bero på sadeln. Det enda som kanske kan bli lite jobbigt är väl att padden är så tjock och varm att hon blev väldigt svettig under sadeln. Men det får man väl stå ut med när man äntligen hittat en sadel som passar!

Är det någon här som har tagit ut frampommeln på sin barefoot? Funderar på att prova det för att kunna jämföra vad som är bäst. Vad har ni i så fall fyllt ut tomrummet med?

Hälsningar carran :bump:

Sv: Min barefoot har kommit!

Spännande.Jag får hem min i morgon.har provridit den en gång på min häst och en gång på hon som är återförsäljares häst...såååå underbar.Men jag har med funderingar på om det inte blir varm under sadeln med padden.men det är klart...det blir ju det under en vanlig sadel med.Och det är ju viktigast att sadeln ligger bra.Lycka till med din sadel.mvh lena

Tack! Visst är de sköna sadlar! Lite varmare än under en valig sadel med bomullsvojlock blir det ju men det kan det va värt när sadeln ligger så bra på hästen.

Jag har tagit ur både fram och bakpommeln.
Fyllt i med konstull (kuddstoppning) som jag tog ur en gammal kudde hemma :D
Sedan har jag klippt ur små extra ilägg att stoppa i padden fram vid manken (en på var sida) för att höja upp sadeln lite extra där fram.

Jag tycker inte att man ska ta ut fram och bakvalvet, det stödjer upp sadeln och gör att den ligger stabilare på hästen och för ryttaren...jag breddade mitt framvalv själv, men det är synd att de inte tillverkar bredare/ smalare framvalv, de har bara två strl.

http://www.bewithyourhorse.com/

PÅ denna sidan säljer de en liknande sadel som Barefooten, och jag vet att de säljer frampommlar i olika strl som borde passa en Barefoot. Vet inte vad den svenska återförsäljaren finns på nätet, men kolla med dem om frampommeln.

Upplever ni att det finns en söm under sitsen som känns igenom och skaver? Eller är det bara jag som är prinsessan på ärten? ;)

Det var ett sådant framvalv jag beställde, och nop det var för smalt för pållen..men nu passar den!

Jag kände den direkt kan jag säga. Men jag tror man vänjer sig efter ett tag, hoppas det i alla fall. Beror nog lite på vad man ha på sig också.

carran

ja det kände vi av mkt i början,men det försvinner.
man sitter väl in sadeln! ;)

Liknande trådar

Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 276
Senast: Lavinia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag inte haft lika ont i axeln på sistone och eftersom det funkat bra att rida två lektioner per vecka de senaste två veckorna...
Svar
0
· Visningar
542
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 874
Senast: Karminnie
·
Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 406
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Shettistråden del II
  • 07:or del 23