min ättriga terrier!

M

marzina

hejsan jag har en blandras-hund det är en pudel-norfolk terrier som jag sedan länge har försökt vänja av dess skällande. efter flera års försök så märkar jag att jag misslyckat! hunden heter benny och är 6 år gammal! vi har försökt kasta en påse med pengar bredvid honom när han skäller för att vänja av honom det. vi har som regel hemma att inte gå in genom dörren förrens hunden där inne är tyst, detta kan dröja ett tag! någon som har några tips till mig så är jag väldigt tacksam för svar! / marzina

Sv: min ättriga terrier!

Jag är inte alls bra på hundar egentligen - har aldeles för lite kunnighet i deras naturliga beteende - så jag kan inte ge dig så många konkreta råd. Att slänga ngt brevid hunden kan jag förstå att det får kunden att komma av sig, och att man därav kan få några sekunder att berömma på osv osv för att bli av med problemet. Men samtidigt så kan detta skapa oljud eller tex skrämma hunden varpå det bara bidrar till att hunden ev skäller ännu mer. Nä, jag hade inte använt såna metoder. Både för att de känns onaturliga och för att jag inte tror att de är effektiva/konkreta.

För det första saknar ju denna hund en accepterad ledande individ. Den behöver sjunka i rank innan den kommer att låta er avgöra när det ska vaktas/skällas och inte.

Det beror helt på vilken hund man har, hur man uppnår ett bra ledarskap. Självklart är självkänsla/pondus minst 50%. Du måste veta vad du vill och att du kommer att lyckas genomföra det.

Jag har en hund som är ganska lätt att ha att göra med. Han kan vara olydig, nonchalera etc, men han är lätt att få att vilja jobba under människan. Han är en individ som gärna jobbar med människan och kan vara lägst i rang. För oss handlar det om små saker i vardagen. Han får aldrig gå in/ut i huset utan vårt tillstånd och aldrig före oss. Han MÅSTE komma på kommandot "HIT" genast - inga undantag, vad han än håller på med. Han får inte ta maten utan tillåtelse. Han får inte ta för sig hur som helst - han får gärna vara i sängen men ska gå undan/ner direkt om vi ger minsta vink. Etc etc. Små, små saker gör att vi bibehåller vårt ledarskap. Sen är han också med sambon på jobbet dagligen varpå han också har en väldigt trygg flocksituation - ledaren lämnar honom nästan aldrig.

När vår hund skäller - för det händer självklart - så säger vi "nej" eller "tyst. Vi skriker inte, upprepar inte och stressar inte upp oss - skäms inte över beteendet. Han ska vakta, ffa nattetid, men däremot måste han lyda order och tystna vid ledarens kommando. Om han inte lyder, utan voffar tyst eller upprepar, så hamnar han på marken. Liggandes på rygg i underläge visar våran dominans och också är det lite onaturligt att i det läget skälla.

Vi försöker agera som en hund hade gjort.

Att skrika på en hund som skäller är helt åt pipan fel. Hunden hör att ni också skäller varpå den har svårt att avgöra om det är den ni skriker på eller om ni hjälper den att skälla på det som också den skäller på. Den blir förvirrad, orolig och skäller bara mer. Även om det för oss är logiskt. Blir flocken upprörd så blir hunden också upprörd.

Så behåll lugnet och den låga tonen. Och jobba på er relation och flocksituation. Det är grunden och den är nr 1.

I en flock kan inte hundar skälla hur som helst. De måste lyda sin ledare och tystna vid kommando. Våra grannar har ett gäng leonberger som mest gör som de vill och skäller HÖGT och IHÄRDIGT. De stressar upp varandra och ägarna skriker "tyst" hela tiden vilket bara ökar stämningen. Min hund kan passera lös, i koppel, vara själv ute på vår oinhägnade tomt medan vi sover inne, eller sitta i bilen. Han säger inte ett ljud. Han skäller när han nattetid hör underliga ljud, som inatt när en brunstig katt råmade utanför dörren så tom jag kröp närmre gubben, eller när ngn smyger runt utanför huset - men slutar när vi säger till. Om vi passerar grannarnas hus under en promenad och de börjar skälla så är hans första reaktion att genast uppmärksamma mig. Han vänder alltså huvudet mot mig, sänker öronen en smula och ser hur jag reagerar, medan han fortsätter i samma riktning som vi är påväg. Jag reagerar inte alls, ibland berömmer jag, men uppmärksammar inte tikarna för en sekund. Och då gör han inte det heller. Efter som att jag är hans ledare i den situationen och bestämmer hur flocken ska reagera.

De stressar upp varandra och ägarna skriker "tyst" hela tiden. Menar du att de skriker lågt eller att de säger eller rentav skriker "Tyst".

hallo!
Har ni/du provat spruta vatten på han varje gång han skäller när han inte får? med tex en blomspruta eller gammal "bliw"tvåls behållare(en sån liten som ligger)

Skicka ett PM om du vill diskutera saken i "enrum" ;)

Skriker, ropar. Höjd, arg röst. För att överrösta. Som de flesta som försöker tysta skällande hundar. Nu ska jag dock tillägga att våra grannar i övrigt är väldigt trevliga människor med mkt trevliga hundar. Som vi fö är mkt tacksamma över. De skrämmer bort alla oinbjudna gäster och vi störs inte alls av deras skällande. Men detta med att skrika hundarna tysta är ju ganska vanligt så jag ville ge ett exempel. ;)

Om hunden skäller så ihärdigt eller högt att du med din vanliga röst inte "hörs" om du pratar med hunden. Harkla dig eller gör ngt annat som kanske avleder den (utan att skrämma) och fungerar inte det, lägg ner den istället. Min hund kommenderar jag att lägga sig ner (på rygg om han verkar ha svårt att hålla sig från att skälla), jag tar inte i honom. Det är också avledande för honom, och dominant från min sida, men går inte det kan man lägga dem ner med egen kraft.

Nu är detta inte ett sätt för hunden att släppa vaktigheten eller oron, det är bara ett sätt att tydligt tala om för den att den är i underläge och agerar olämpligt. Man måste också VARA en ledande individ i vardagen för att hunden ska acceptera detta. Annars kan det istället bli en närkamp eller nonchalerande från hundens sida. Man ska inte ge sig in i kamper där hunden kan vinna. Då har man tagit ett steg för mkt.

Oj, det var ju du! :D Haha.. ta inte illa upp av mitt inlägg i Laserklas tråd. ;)

Om han inte lyder, utan voffar tyst eller upprepar, så hamnar han på marken. Liggandes på rygg i underläge visar våran dominans och också är det lite onaturligt att i det läget skälla.

Nu kan jag missförstå dig..men varför är folk så envisa med att slänga över sina hundar på rygg i tid och otid? Jag vill ha en saklig och grundlig förklaring för den metoden stämmer inte överens med det jag läst/hört/upplevt förutom om hunden varit extremt dum och ex bitit/nafsat/mopsat sig.

TS

Det behöver inte alls ha med ledarskap att göra. Visst, det KAN vara så att hunden vill vakta och har tagit på sig den "rollen" i flocken.
Vill du inte det så bryter du den enklast genom att lära den kommandot "skall". När det är befäst kan du lära den kommandot "tyst". På så vis får du kontroll över skällandet och kan åtgärda det. Andra saker som kan spela roll är att din hund inte ska få springa fram till dörren först och hälsa när det kommer folk, och inte någon annanstans heller för den delen. Jag kan nästan garantera att skällandet reduceras eller upphör om du gör som ovan nämnt.

/Lina- fd tax (aka glappkäft) och nuvarande terrier ägare;)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 613
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vet inte om det går att göra åt åt, men nån kanske har nån ide om nåt som kan hjälpa... Jag jobbar skift och har av naturen begåvats...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 125
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 972
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 555

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka