Min älskling fick sys.

attempt

Trådstartare
I fredags såg vi att våran katt ILY kom haltande emot oss, vi tog upp henne i famnen och kände att hon var helt kladdig under magen. När vi kollade närmare såg vi att hela ljumsken var uppskuren och blodet forsade. PAINIK! :eek: Klockan var över 18.00 och alla vetrinärstationer i närheten var stängda, bara göteborg var öppet.. men det är ju en bit dit.. Så vi ringde runt överallt. Vi fick tillslut tag på en vetrinär, fast han fick jobba på eftertid för han hade egentligen slutat. Men iallafall, katten sövdes ner och syddes med sex stygn i ljumsken. Hon hade antagligen fastnat i någon så att det skärt henne sa han. Han gav oss ett recept med någon medicin som vi skulle ge henne två gånger om dagen.

Nu en vecka efteråt fick vi hem räkningen på posten.... 2000 kr!! För det lilla. Ibland undrar man ju.. I priset ingick inte heller mediciner, som bara den kostade 500. Så 2500 kr för allt det här. är inte det dyrt? :mad:

Sv: Min älskling fick sys.

Jag tycker faktiskt inte det låter så dyrt (inte ens med försäkring, eftersom självrisk kostar en del)...

Men om ni inte har försäkring så kan jag rekommendera att ni skaffar. Kostar några hundra om året för veterinärvård.

Försäkring kanske vore nått? Gissar att du har hästen (om du har nån) och bilen och hemmet och dig själv och allt annat försäkrat? Så varför inte katten? En benbrott kan kosta upp till 15000:- och över att fixa. Som exempel.

2000 kr är ingenting när det gäller akutfall. Jag fick betala 5000 kr för en akut kastrering (vilket inte är ett så himla mycket större ingrepp än att sy ihop en uppskuren ljumske) och det var billigt! I Stockholm/Malmö/Göteborg hade det säkert gått på närmare 10 000 kr. :crazy:

Hoppas lilltösen hämtar sig snabbt!

med tanke på att han offrade sin fritid så var det inte så dyrt.

hmm..min bella gick loss på 875 kr när hon skulle kastreras... men hon är försäkrad i folksam samma som hunden ifall om de skulle hända nåt...

Nej det var inte dyrt. För ett tag sedan åt min ena hund chokladbollar fick åka in akut på jourtid. Lite kräkmedel och en väntan på att allt var bra. Dvs inte så mycket vetjobb. Detta fick på mer än er operation :-)
Klart de dyraste chockladbollarna min dotter gjort...

Åh herregud, det hade kunnat gå riktigt illa. Det är tur att vi har så trevliga vetrinärer som ställer upp på deras fritid. :)

Riktigt billigt! Du hade tur att han var villig att ställa upp.

Åkte och gjorde akut kejsarsnitt en lördags kväll på Blå Stjärnan i Gbg och det hade gått på härliga 8500kr om jag inte hade försäkrat kissen. Tur att jag hade dessa pengar att lägga ut så länge tills jag fick pengar tillbaka av Agria...
Gick på ca 2700kr allt som allt. Hade blivit billigare om klantveterinären inte glömt att lägga i ögonsalva under operationen. Fick jag punga ut för ögonundersökning+medicin för det också vilket jag tycker att de borde bjutt på när det var de som gjorde den "skadan" och inte jag"...

Det blev en dyr kattunge (var tyvärr bara en som överlevde) men det var underbart att han klarade sej. Mamman var även nära att dö hon med och det hade inte varit kul!!

Åh herregud, snacka om dyrt. Och jag gnäller om den lilla summan jag fick betala. Kul att en unge överlevde, den kan man kalla speciell. Min grannes katt har nyss fått små bebisar, de är för underbara. :)

Han heter S*Adored little I´m a Survivor. Tyckte det passade honom bra eftersom han var nära att dö ett antal ggr efter att han kom ut. Fick kämpa en hel del för att han skulle andas och sedan äta.
Hans mamma heter S*Örebro´s Beyoncé så då passade namnet ännu bättre med tanke på Destinies Child´s (blir osäker på stavningen...) låt Survivor.

Sen fick även hans mamma en "liten" förlossningschock så hon har inte brytt sej speciellt mkt om honom och han har fått klara sej utan henne sedan han var 4-5 veckor då hon i stort sett inte brydde sej längre. Han är en riktig kämpe och han flyttade och fick bli en stor pojke förra helgen så nu är det tomt utan honom...en riktig cooling är han!

Kan ju tillägga att det är han på bilden...
<---

Ja, visst är han söt!! Skulle blivit en till hane med hans färg (bruntigré) och en svart hane men de var tyvärr döda. Den svarta hanen vet vi inte om han levde riktigt eller om han var väldigt svag. hade vi kämpat lite till så hade han kanske överlevt :cry: men det får man inte tänka på...han vägde ganska lite med...

Åhh, min pissekatt syddes ju för lite mer än en vecka sen.. såret ser jätteäckligt ut, varigt och blodigt. Hon har även pillar upp några stygn. Vetrinären sa att det är bra att det blöder, för då läker det snabbare. Jag tvivlar på detta.. Jag tycker så synd om henne bara..

Låter som att du ska kolla upp det där. Har kissen ingen tratt på sej? Inte alls bra att den slickar på såret med tanke på alla hemska bakterier de har. Kan komma in bakterier i såret som gör att det blir bölder och det är INTE kul! Den bör inte heller va ute.

Om katten inte äter penicillin så bör den nog göra det.

Är ju även ett dumt ställe att sys på eftersom det sitter i ett veck som kan göra att det skaver och blir irriterat och svårläkt.

Ring vet och be om medicin och en tratt (om du inte har det redan) och om styngnen gått upp mkt kanske det behöver sys igen och tom kanske dräneras.

Rengör även såret med ngt aniseptiskt, Klorhezidin 0,5 mg/ml brukar jag alltid ha hemma (köps på Apoteket).

Hoppas det går bra!

Hon får pencillin, två gånger om dagen. Såret ser bättre ut nu, men vi ska åka in till vertinären ändå.

Liknande trådar

N
Katthälsa Urinstopp! Det finns en lösning! Efter 4 spolningar som inte gav något resultat bestämde vi oss för att göra en operation på Aslan...
Svar
1
· Visningar
7 131
Senast: kebabbert
·
Småbarn I dag visade mellanbarnet att han är en riktig tuffing när det gäller! Jag och min mamma lämnade barnen hemma hos mig med min syster och...
Svar
10
· Visningar
5 442
Senast: mimmipigg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama