MIn 6 år gamla tik tjuvparad !

Lyraolissy

Trådstartare
inga påhopp tack kommer ignorera alla elak kommentarer.
Lite bakgrund .
Hundarna är 2 skk reggade sällskaps hundar av samma ras.
Hanen avlar jag på och tiken har jag inte tänkt att avla på pga bristande intresse.
Tiken är i normala fall hur lugn som helst och försiktiga damen .
Hon hoppade idag över ett kompostgaller på högkant !
Helt otänkbart i vanliga fall då hon är rädd för kompostgaller och inte är den typen av hund.
Men hormonerna talade tydligen.
Jag hittade dom när dom redan fastnar och hjälpte dom att hänga klart då tiken började bli otålig.

Den tänkta hundvakter är i Thailand just dessa veckor när hon började löpa.Annars hade det varit ordnat med hundvakt.

Nåväl, vad finns för risker med abortsprutan ?
Någon som gjort det på sin tik ?

Risker med att föda ?
Hon har precis fyllt sex år och tävlas i agility och har en mycket god kondition med långa promenader och ridturer i terrängen.
Att bäckenet stelnar ,hur mycket sanning ligger i detta ?
Skulle jag behålla ev valpar skulle det inte vara svårt att finNa hem åt dom.

Men jag vill inte riskera tiken på något vis.

Erfarenheter av sena förstföderskor och abortsprutor mottages tacksamt.
Och återigen ,har du behov av att vräka ur dig massa skit ,gör det i spegeln istället.
Tack på förhand.

Ser inga problem med abortspruta för tikens skull.

Ska man låta dräktigheten fortskrida ska en rad faktorer spela in som tex matchar hundarna varandra gällande hälsa och mentalitet? Är kombon klok nog att genomföra? Har man tid och råd med allt vad som kan dyka upp osv?

Ser inga problem med abortspruta för tikens skull.

Ska man låta dräktigheten fortskrida ska en rad faktorer spela in som tex matchar hundarna varandra gällande hälsa och mentalitet? Är kombon klok nog att genomföra? Har man tid och råd med allt vad som kan dyka upp osv?
Båda är häsloundersökta och inte släkt på något vis är friska och trevliga hundar som båda tävlats och ställts ut med bra resultat och vilja att vara till lags :)

Frågan jag ställer mig är mera om jag har ork och intresse för en valpkull, samt det allra viktigaste , är det farligt för tiken i och med att hon precis fyllt sex år ? :(

Fast hur ofta sprutar man sina avelstikar?
Ptja till exempel när en jämthane klättrar över 2 meter högt stängsel för att komma in till en finsk spetstik :angel: Blev tfnsamtal till vet samma dag och abortspruta tämligen omgående.

Abortspruta går att ge direkt utan några större risker för komplikationer. Möjligen kan nästa löp bli en aning förskjutet.

Personligen hade jag inte låtit en 6 år gammal tik få sin första valpkull, även om det inte finns några direkta regler för det. Speciellt inte om man som tikägare inte egentligen är intresserad av en valpkull.

Jag ser inte åldern som något problem,har själv parat flera tikar i den ålder pga att dom tidigare varit i tävlingsverksamhet.
Men man ska ha både tid/kunskap och intresse för valpar för det är ett dygnet runt jobb i många veckor.

Jag ser inte åldern som något problem,har själv parat flera tikar i den ålder pga att dom tidigare varit i tävlingsverksamhet.
Men man ska ha både tid/kunskap och intresse för valpar för det är ett dygnet runt jobb i många veckor.
Detta med att bäckenet stelnar , hur mycket sanning ligger i detta ?

Jag har aldrig tidigare tänkt på valpkull, men jag HAR möjlighet att ha det, speciellt under maj månad och under sommaren då jag kommer ha långledigt då iaf.
Dock vill jag absolut inte riskera att tiken dör eller behöver ett allvarligt kejsarsnitt,
Det är det största minuset.

Sen vet jag att ,att hitta goda hem åt ev valpar skulle inte vara svårt då det är en populär liten ras.

Ptja till exempel när en jämthane klättrar över 2 meter högt stängsel för att komma in till en finsk spetstik :angel: Blev tfnsamtal till vet samma dag och abortspruta tämligen omgående.

Abortspruta går att ge direkt utan några större risker för komplikationer. Möjligen kan nästa löp bli en aning förskjutet.

Personligen hade jag inte låtit en 6 år gammal tik få sin första valpkull, även om det inte finns några direkta regler för det. Speciellt inte om man som tikägare inte egentligen är intresserad av en valpkull.

Ja vilken instinkt de har !
Helt otroligt !
Denna tik är som en liten robot i vanliga fall och skulle aldrig bryta mot några regler.
Men hon har med sina 26 cm i mankhöjd hoppat från parkettgolv och över kompostgaller på högkant !

Det är 2 papillon kanske jag ska säga med om rasen spelar in.
Tiken är rätt liten men kraftigt byggd och muskler.

Jag tror ändå att som regel har veterinärer ett större kunnande inom veterinärmedicin och de medel som finns att tillgå, än hos gemene uppfödare. Rimligtvis sprutar man inte sina tikar ett par gånger per år, isf ska man inte syssla med avel för då har man ingen koll på vad man håller på med, eller inte håller på med rättare sagt.

Målet med avel är ju att det ska bli valpar, inte att tiken ska sprutas. ;)

Jag tror ändå att som regel har veterinärer ett större kunnande inom veterinärmedicin och de medel som finns att tillgå, än hos gemene uppfödare. Rimligtvis sprutar man inte sina tikar ett par gånger per år, isf ska man inte syssla med avel för då har man ingen koll på vad man håller på med, eller inte håller på med rättare sagt.

Målet med avel är ju att det ska bli valpar, inte att tiken ska sprutas. ;)
JAg är lite sådär skeptisk till veterinärer också vissa gånger.
Ibland kAn man nästan känna att de väljer vad som gynnar dom,kanske är fel V mig , jag vet att många är bra också, men jAg vill gärna hämta kunskap från olika håll :)
Tänkte ringa och prata med hanens uppfödare ikväll ,hon har fött upp länge.

inga påhopp tack kommer ignorera alla elak kommentarer.
Lite bakgrund .
Hundarna är 2 skk reggade sällskaps hundar av samma ras.
Hanen avlar jag på och tiken har jag inte tänkt att avla på pga bristande intresse.
Tiken är i normala fall hur lugn som helst och försiktiga damen .
Hon hoppade idag över ett kompostgaller på högkant !
Helt otänkbart i vanliga fall då hon är rädd för kompostgaller och inte är den typen av hund.
Men hormonerna talade tydligen.
Jag hittade dom när dom redan fastnar och hjälpte dom att hänga klart då tiken började bli otålig.

Den tänkta hundvakter är i Thailand just dessa veckor när hon började löpa.Annars hade det varit ordnat med hundvakt.

Nåväl, vad finns för risker med abortsprutan ?
Någon som gjort det på sin tik ?

Risker med att föda ?
Hon har precis fyllt sex år och tävlas i agility och har en mycket god kondition med långa promenader och ridturer i terrängen.
Att bäckenet stelnar ,hur mycket sanning ligger i detta ?
Skulle jag behålla ev valpar skulle det inte vara svårt att finNa hem åt dom.

Men jag vill inte riskera tiken på något vis.

Erfarenheter av sena förstföderskor och abortsprutor mottages tacksamt.
Och återigen ,har du behov av att vräka ur dig massa skit ,gör det i spegeln istället.
Tack på förhand.

Risker med en abortspruta kan du läsa på Fass. Alizin heter läkemedlet.
Överlag är riskerna med en abortpsruta mindre än vad risker under dräktighet, valpning och digivning är.
Bäckenet är gjort av skelett dvs hårt, oavsett om tiken är 1 år eller 12 år. Men konplikationsrisker ökar ju äldre tiken är när den får sin första valpkull. Du får också räkna med att tiken missar nästan hela agilitysäsongen pga tävlingskarens.

Båda är häsloundersökta och inte släkt på något vis är friska och trevliga hundar som båda tävlats och ställts ut med bra resultat och vilja att vara till lags :)

Frågan jag ställer mig är mera om jag har ork och intresse för en valpkull, samt det allra viktigaste , är det farligt för tiken i och med att hon precis fyllt sex år ? :(

Jag har ingen aning om hur det ser ut i din ras men i min är det vanligt att förstagångstikar är äldre. Inte ovanligt med tikar 5-6 år eftersom man vill hinna tävla ett par år först. Vår förra kull var på en 5-åring som förstakull.
Men alla raser har inte samma förutsättningar.

Detta med att bäckenet stelnar , hur mycket sanning ligger i detta ?

Jag har aldrig tidigare tänkt på valpkull, men jag HAR möjlighet att ha det, speciellt under maj månad och under sommaren då jag kommer ha långledigt då iaf.
Dock vill jag absolut inte riskera att tiken dör eller behöver ett allvarligt kejsarsnitt,
Det är det största minuset.

Sen vet jag att ,att hitta goda hem åt ev valpar skulle inte vara svårt då det är en populär liten ras.
Alla dräktigheter och förlossningar innebär hälsorisker för tiken.

Dagarna innan jag köpte en av mina hundar (omplacering, 3 år vid tillfället) så blev det en tjuvparning mellan henne & en hanhund av större ras. Dåvarande ägaren abortsprutade henne dagen innan jag hämtade henne för att vara på den säkra sidan att inte sälja en dräktig hund (egentligen är det väl bäst, och de flesta veterinärer vill, att man ultraljudar efter 30 dagar för att se om det "tagit sig" och sen ger ev. spruta). Har då inte märkt någonting alls på tiken sen dess, hon är 9 år i dag.

Alla dräktigheter och förlossningar innebär hälsorisker för tiken.
Jo men så är det ju för människor också om man ska se det så
Jag funderar mer på om åldern är så pass avgörande som det skrivs eller om det helt enkelt är komplikationer i alla åldrar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Söker hane för avel - Bichon
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka