Min 2-åring jagar vårt nya föl.

Dahlia

Trådstartare
Hej

Precis som rubriken lyder så jagar hon vårt 2 dagar gamla föl så mycket att vi fått sära på flocken. :(

Jag har aldrig varit med om detta tidigare och har ni några idéer om varför hon sysslar med detta och hur man kan komma till rätta med det så är ni mer än välkomna att skriva...

Sv: Min 2-åring jagar vårt nya föl.

Vad gör mamman till fölet? Hur stor hage har du? Vad har stoet och 2 åringen för relation? Är det en mycket dominant 2 åring? Går det andra hästar än de tre ihop?

Kanske vore det bra med en ranghög vuxen häst som kan gå ihop med dem och sätta tvååringen på plats. En 2 åring ska inte bete sig så mot ett sto med föl.

Våra ungar går själva med mamman ett par veckor innan de sakta tas in i flocken igen. Jag hade genast tagit bort tvååringen från fölet. kanske testat igen då fölet är lite äldre. Är mamman väldigt låg i rang? Våra ston hade manglat en unghäst som försökte sig på något sådant.

Man brukar rekommendera att mamma och föl får gå själva de första veckorna/månaden, för att få lugn och ro bägge två.

Vi har särat flocken och mor, föl och fjolårs föl går tillsammans i en något mindre hage. Corona och Brisall går kvar i den stora hagen. Unghingsten och fjordingen går tillsammans i en tredje hage.

April som är mamma till fölet är det stoet som bestämmer i flocken och det har aldrig vart några problem. När fölet kom så drog sig April undan och Corona följde efter. Hon kunde stå och beta i 2 tim bredvid mor och föl och sedan få för sig att börja jaga dom.

Föstår inte vad som tagit åt henne. När vi särade på dom så plockade vi in samtliga i stallet och jag trodde Corona skulle riva sin box när April med föl gick ut.

Jag anser att man ska ha stoet och mamman ensamma ihop den första tiden. Sedan skulle jag föredra att släppa ihop dem med ett annat sto med föl för att först efter sommaren introducera dem till flocken.

Min 3-åring gjorde ungefär samma sak med stallägarens nya föl.
Den var inte ens ett dyng när dom släpptes ihop, och min dam gick till attack mot fölet (var själv inte med) för att sparka och bita den.
Mamman gick imellan men min 3-åring var visst högre i rang för mamman gick undan (har aldrig gjort det med sina andra föl).
Min dam fick tas bort från dom och dagen efter gjorde vi ett nytt försök, hon var lite påstridig till att börja med men gav sig snart och nu går allt bra.
Undrar också varför min vart så konstig, verkar inte klokt att hon skulle vilja sätta fölet på plats.
Mamman och min häst funkar jätte bra ihop.

Föstår inte vad som tagit åt henne. När vi särade på dom så plockade vi in samtliga i stallet och jag trodde Corona skulle riva sin box när April med föl gick ut.

det är rätt naturligt för en åring/unghäst att känna konkurrens gentemot fölungen. särskilt valacker kan vara mycket aggressiva mot fölungar - en instinkt som hingstar i det vilda även har, nämligen att ta död på/förskjuta icke egna avkommor. andra ston kan även försöka ta fölungen som sin egen.

jag tycker som Sar att man skall ta detta i beakning om inte annat för att ge mor och föl en lugn period och låta dem vara ifred med sig själva. varför forcera att de promt måste gå med flock när det helt klart visar att det skapar oro för involverade? :crazy:

Finns det verkligen studier på det, att hingstar skulle ta död på avkommor som inte var deras egna? Har bara hört det på sidovägar. Däremot har jag hört att ett sto kan kasta om hon är i början av dräktigheten och går med en ny hingst.

Verkar som att mamman är vek och ranglåg, eftersom hon inte sparkar iväg 2-åringen?

Kan det vara så att 2-åringen är ruggigt nyfiken på det där lilla knytet? Hästar tittar på det som fascinerar dem, men tänker inte på hur de själva uppfattas. 2-åringen vet väl inte att det hon gör kan vara farligt för fölet. Gissningsvis? Mina unghästar försökte jaga mitt föl, och det vara bara av ren fascination för den där lilla ulliga saken. De menade inget illa alls, det bara halkade iväg och blev en jakt. Men mamman försvarade fölet och efter några veckor blev alla unghästarna bundisar och bästisar och sedan var fölet nästan jämt hos dem och inte hos mamman alls och alla trivdes.

Din 2-åring har inte kommit så långt i utvecklingen än att hon lärt sej att vänta på sin tur. Hästar går dit de tittar. Om föremålet flyttar sej så springer de efter och det ser ut som jakt. Syftet med att äldre hästar fostrar unghästar är bl a att då lär sej unghästarna att när de tittar på en viss sak kan de välja att gå dit eller avstå. Din unghäst behöver få sej en propp så hon lär sej att reflektera lite över sej själv.

Detta är bara gissningar.

Finns det verkligen studier på det, att hingstar skulle ta död på avkommor som inte var deras egna? Har bara hört det på sidovägar. Däremot har jag hört att ett sto kan kasta om hon är i början av dräktigheten och går med en ny hingst.

Studier visar att Przevalski ofta agerar så. Men de är inte så nära släkt och olika på många andra sätt.

Ja det finns både studier och bevittnat. Gäller inte bara Prewalzki. Gick ngn dokumentär om detta för inte alls länge sen på animal planet. till exempel.

Intressant, det hade varit kul att höra mer om det. Jag har inte hört någon som råkat ut för det faktiskt.
Är det bara precis nyfödda föl som har dödats eller även lite äldre? Låter rätt korkat egentligen, hingstarna borde ju behålla avkommorna till vidare avel ;) Är det egna döttrar stöter de ju bort dem ;)

Jag försöker komma ihåg vad filmen hette, den följde en vildhäst flock under ett år tror jag, och visade just på detta. (finns dock flera dokumentationer vad jag vet, men dem kan jag inte påvisa här).

jag vet inte om det bara är nyfödda föl eller även lite äldre.
ang. att det inte händer folk med tamhästar är väl att man väldigt sällan har en hingst gående i flock med ston som har föl rent generellt.

jag förstår inte vad du menar med det sista, att hingsten borde spara fölen för vidare avel? det är ju just det den inte vill, när det inte är dess egna avkommor, enligt teorierna runt att detta ibland sker? det är ju föl som ej är hingstens egna avkommor vi pratar om här, inte dess egna.

Senast ändrad:

Jag försöker komma ihåg vad filmen hette, den följde en vildhäst flock under ett år tror jag, och visade just på detta. (finns dock flera dokumentationer vad jag vet, men dem kan jag inte påvisa här).

jag vet inte om det bara är nyfödda föl eller även lite äldre.
ang. att det inte händer folk med tamhästar är väl att man väldigt sällan har en hingst gående i flock med ston som har föl rent generellt.

jag förstår inte vad du menar med det sista, att hingsten borde spara fölen för vidare avel? det är ju just det den inte vill, när det inte är dess egna avkommor, enligt teorierna runt att detta ibland sker? det är ju föl som ej är hingstens egna avkommor vi pratar om här, inte dess egna.

Cloud:crazy: Typ... tycker att det känns bekant

I cloud är det dock ett sjukt/skadat föl som dödas. Inga aggressiva tendenser mot friska föl förekommer.

Cloud själv adopterar ju ett sto med föl och åring vid sidan. Utan att döda nån...

/Migo
som vet att det förekommer med valackar som dödar föl- men ser det snarare som ett tecken på icke fungerande flock än att "valackar dödar föl"

I cloud är det dock ett sjukt/skadat föl som dödas. Inga aggressiva tendenser mot friska föl förekommer.

Cloud själv adopterar ju ett sto med föl och åring vid sidan. Utan att döda nån...

/Migo
som vet att det förekommer med valackar som dödar föl- men ser det snarare som ett tecken på icke fungerande flock än att "valackar dödar föl"

Fast jag baserar inte detta enbart på en film, har hört det från fler källor ang. hästar i det vilda. menar du att det inte stämmer?

Ok, men inte har väl ngn föreslagit att det skulle vara det heller? däremot har ju risken och möjligheten att det förekommer nämnts.

Jag menade lite på skämt att det är bättre för hingsten att spara föl som han inte är släkt med för dem kan han betäcka ;) De som är hans egna kör han ju iväg vid könsmogen ålder ialla fall om det finns tillräckligt me dhästar.

Vår hingst går med stona när de fölar och även gått med ston med små föl vid sidan. Det är ganska vanligt i Camargue. Inte en chans att stona skulle låta honom komma nära en nyfödd. Men han är inte ett dugg aggressiv heller mot fölen.

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 536
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 154
Senast: Sassy
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 607
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama