Min 1:a westerntävling!

Sv: Min 1:a westerntävling!

""""Western Horsemanship

I Western Horsemanship skall ryttarna rida ett av domaren ritat mönster där olika moment ingår.

Galoppfattningar, förvänd galopp, ryggningar, roll backs och gångartsbyten är exempel på moment som ofta ingår. Ryttarna rider först mönstret en och en och rider därefter ut på fyrkantsspåret för sk railwork på samma sätt som i Western Pleasure.

Ryttaren skall ha endast lätt eller ingen kontakt med hästens mun och en häst som går i rätt form och utför momenten med precision och exakthet får bättre poäng om ryttaren rider med helt lösa tyglar.

Bedömning

Domaren lägger här, i motsats till i Western Pleasure, 80% av bedömningen på ryttaren och dennes sits och hållning. Utförandet av mönstret, exakthet i momenten, ryttarens sits, hållning och hjälper är det som i huvudsak bedöms.
Railworken är endast till för att särskilja likaplacerade ekipage. """ Detta är taget från wras hemsida.

Det kan förekomma bommar, och koner. Railworken är också för att dommaren ska kunna få ett litet "helhets intryck" och se alla hästar i rörelse samtidit.

Det låter riktigt kul :) antar att walk & trot betyder att det bara är i skritt och trav..?

helt plötsligt blev det f*n så mycke enklare att tävla med klass med galopp.. haha...

Nja, säg inte det ;) Med ett varmblod känns då diagonalslutorna i trav bra mycket enklare än förvänd galopp :p kanske för att man inte ens tränar förvänd galopp förrän de är stensäkra på galoppskänkeln och att ta rätt galopp.

Hihi mitt mål att lära hästen galoppiruetter känns ganska avlägset :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej allihopa hoppas ni har en trevlig kväll! Det är så att jag ska rida min allra första La2 start imorrn och är riktigt nervös! Jag...
Svar
0
· Visningar
695
Senast: Hanna2021
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 973
Senast: a1agnlju
·
M
Western Oj oj, Igentligen vet jag inte vad jag gett mig in på och därför frågar jag er om hjälp. Dum som man är lät man sig övertalas (eller ja...
Svar
3
· Visningar
1 381
Senast: Nelly
·
Hästvård Lillens till och från hälta eller vad vi ska kalla den är tydligen av en envis sort, och jag börjar bli rejält frustrerad. Kort...
2
Svar
24
· Visningar
3 782

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat