Min 1:a westerntävling!

H

Hynning

Hej! Nu i helgen den 16/4 ska jag tävla min första d-tävling i western!
Jag undrar om det är ngt speciellt att tänka på? Jag har anmält mig till trail at halter, trail och pleasure. Vad ska man ha för sorts grimma och grimskaft? Och sitter mönstren uppe på tävlingsplatsen? vore tacksam för svar, man börjar ju bli lite nervös... :crazy:

Sv: Min 1:a westerntävling!

Ja mönsterna ska sitta uppslaga vid tex framridning.
På en D-tävling finns det inga utrustningskrav som på en tex C tävling. Om inte klubben som håller i tävlingen har satt upp "egna" regler men i så fall så ska det tydligt framgå av porppen. Så till trail at halter skulle jag rekomendera en snygg grimma med ett snyggt grimmskaft till som passar. Huvudsaken är att det är helt och ren samt passar. :D Samma sak med dina kläder!! Va hel och ren! :D

Lycka till!!!

Glöm inte att göra precis som du brukar under uppvärmningen. Jag börjar alltid med en massa tjafs, o spänner mig o nervösar mig. Min "tränare" säger alltid att jag ska tänka att det är ett vanligt ridpass hemma på gården. Går mkt bättre då! :D

Nu är inte jag heller en van tävlingsryttare, tänkte bara på hur det var sist jag tävlade. :cool:

Som nån annan sa, snygg, hel och ren grimma - lädergrimma ger bättre intryck enligt min åsikt. Grimskaft som harmonierar - lagom långt.
Läs regelboken noga så du är säker på vad som gäller och vad du ska tänka på - både de allmäna tävlingsreglerna och för dina grenar. Lycka till!

Jag tävlar ju inte än men jag har ett tips ändå.

Lär dig mönstret ordentligt. Vet bara att om någon före rider fel så ska man vara så säker på vägen att man inte följer efter och själv gör fel när det är ens egen tur.

helst lädergrimma med lädergrimskaft. Annan hel och ren grimma går också bra, men inte repgrimma! Grimman ska sitta ganska tajt och högt upp, grimskaftet ska hållas ihopsamlat i ett par lösa öglor, en hand strax under hästens haka och en hand som håller resten.

Trailmönster på D-nivå brukar inte vara så krångliga, men se till att hålla koll på detaljer t.ex. vilken sida av en kon som mönstret visar att du ska rida på. Om det är några oklarheter i mönstret, så tveka aldrig att fråga en gång för mycket! Domare brukar vara mycket hjälpsamma, särskilt på D eftersom man är där för att lära sig hur det går till.
Det är lätt att man börjar stressa i ett trailmönster. Tänk på att det sgs alltid känns mycket långsammare än vad det är, så ta det lugnt så det inte ser haffsigt ut. Ta hellre lite extra god tid på dig genom hindren, än att börja slarva så det blir fel.

Tänk på att se extra glad och nöjd ut i pleasuren, och inte fibbla för mycket med hästen. Se hellre lite mellan fingrarna om hästen inte gör precis som du önskat, än att börja korrigera då det kan förvärra problemet. Dessutom kanske det som man uppfattar som problem inte ens syns. Om du måste korrigera, så gör det snabbt och diskret när domare och sekreterare är vända bortåt.
Tänk även på att inte ligga för nära framförvarande ekipage, men när du rider om bör du inte frångå fyrkantsspåret för långt. Vänd aldrig över ridbanan. Även om det är flera ryttare framför utan lucka, så rid jämsides med alla tills du hittar en plats. När du ska styra in i en lucka, så håll koll på närmaste bakomvarande ekipage så att denne inte måste bromsa sin häst för din skull. (men det är jättelätt hänt även om man tycker att man har koll, har själv råkat göra så!)

Men oavsett hur det går, så glöm inte bort att du är där för att ha KUUUL! Strunta i prestigen och slappna av, och våga lita på hästen.

ett gigantiskt LYCKA TILL !!

...och glöm inte att rapportera resultatet här !!

Senast ändrad:

Hur gick det?

Jag ska iväg på min fjärde tävling till helgen men jag har med mig tre stycken nybörjare! De är nog lite nervösa men själv är jag lugn - western är verkligen ROLIGT att tävla och nerverna brukar lugna sig snabbt.

Det är alltid roligt att läsa såna här tipstrådar innan man ska iväg på säsongens första - det blir alltid någon AHA-upplevelse!

/Camilla

Jag håller med dig fullt ut, western är verkligen roligt !
Men att nerverna lugnar ned sig... Inte mina...
Jag var på min första tävling i lördags och jag tror nog att jag aldrig någonsin har varit så nervös i mitt liv.
På vägen dit så hade jag många fjärilar i magen...
Men det är inte bara själva tävlingen jag blir nervös inför utan det är allt det andra.
Ex hur vet man när det är dags att gå in, mm.
Det finns ju ganska mycket som lilla magen kan oroa sig för...
Men nu när jag har provat på så var det ju faktiskt inte så farligt men VÄLDIGT roligt !!!
Jag antar att ju mer vi åker desto mindre nervös blir man, när man väl har fått lite mer rutin på allt!
:rofl:

Nu är jag ju inte "Hynning" men för oss gick det lite blandat. Själv hade jag en häst som var fullkomligt på tårna och som inte lugnade sig förrän till Reiningen där vi blev 5:a av 15 ekipage! Jag älskar reining så det blev ett bra slut på en för övrigt bedrövlig insats (oplacerad i pleasuren - slagen av en elev!, 5:a i horsemanshipen (som vi brukar vinna...) och 8:a i western riding (av 20 st visserligen men där jag tyckte det gick hemskt...). Varför han var så på tårna är för att konditionen är högre än någonsin (tävlar distans också) plus att jag inte kunnat rida nästan någonting veckan innan pga jobb och sjukdom.

En av mina elever har en ponny som har varit mycket strulig i vinter och nu var det första gången hon åkte iväg och tävlade så det blev en utspringning från banan och en avramling men allt gick bra trots detta och ponnyn skötte sig däremellan och i övrigt på tävlingsplatsen så det får man vara nöjd med iaf.

De andra två klarade sig riktigt bra med tanke på att de är nybörjare och har ridit western i nio (9!) veckor innan tävlingen. Den ena blev 5:a i trailen, 7:a i horsemanshipen (w&t) och 8:a i pleasure (w&t). Den andra blev 7:a i pleasure, 3:a i pleasure (w&t) och 2:a(!) i horsemanship (w&t).

Det var bra med startande i varje klass och hyfsat bra konkurrens så jag är stolt som en tupp över eleverna! Att det dessutom går bra att lasta, åka och hantera dem på tävlingsplatsen är skönt det också, även om det för mig är självklart att det ska vara så.

/Camilla

Hejsan!
Visst var det du som tävlade Blue Spirit?? Hur gick det föresten med tjejen som åkte av...Tyckte så himla synd om henne...hoppas hon inte blir avskräckt från att tävla.... :(

Jag var på min första tävling 24/4 med min unghäst (4 år). Har tidigare tävlat hennes mamma ganska mycket, men nu var det Saccans tur. Eftersom det var HENNES första tävling så ville jag göra det så roligt och trevligt för HENNE! Alltså inga krav förutom att hon skulle sköta sig. I trailen blev det mycket trampande på bommarna :rofl: och allmänt strul, men jag gick in med känslan att vi skulle ha KUL, så med ett leende på läpparna krånglade vi oss igenom banan. I WR så var målet att få henne i galopp, och det gjorde hon. Fast lite fort och med huvudet rätt upp, MEN hon fattade galopp! :bump: I WH walk ´n trot så VANN VI!!! :banana: Hon gick SUPER i mönstret och i railworken gick hon lugnt och avslappnat. I WP walk ´n trot var hon trött och jag krävde inget mer än att hon skulle gå lugnt och avslappnat. Formen brydde jag mig inte om. Hon skötte sig exemplariskt HELA dagen. Och det var så sköt att för en gång skull inte vara NERVÖS ;) Är förstås stolt som en tupp och kommer leva länge på det här...

/Linda Sjöblom

Ja, det var jag som red "Spirre"! Vem red du?

Det gick bra för Sofie - hon är luttrad efter att ha haft problem med den här ponnyn i över ett halvår. Hon är bara glad över att öht kunna rida henne igen. De tänkte sälja henne då när problemen började men hon har med min hjälp kämpat på och nu har det gått jättebra jättelänge så då tänkte vi att det var dags för tävling (och westerntävlingar är ju lite mer avslappnade) och det gick ju bra tills det där hände..

Nåja, vi kör med Elofssons motto i vårt stall - "det är bara att bryta ihop och komma igen", så det var nog inte sista gången vi såg henne på tävlingsbanan, men nästa gång är hon nog mer beredd.. :-)

/Camilla

Hallåj!

Vad bra att hon har er som peppar henne! :banana:

Jag tävlade inte, för jag var speaker..... Men du ska veta att jag blev sugen, vilken straff det är att sitta och titta på när andra rider....!

Aha! Ja, det är värsta sortens tortyr... :-)

Bra speakerjobb - men det hördes dåligt inne i ridhuset - bättre utanför!

/Camilla

Tyckte att jag kände igen din häst på hemsidan... Visst är det tävlingen i kramfors du pratar om? :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej allihopa hoppas ni har en trevlig kväll! Det är så att jag ska rida min allra första La2 start imorrn och är riktigt nervös! Jag...
Svar
0
· Visningar
695
Senast: Hanna2021
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 973
Senast: a1agnlju
·
M
Western Oj oj, Igentligen vet jag inte vad jag gett mig in på och därför frågar jag er om hjälp. Dum som man är lät man sig övertalas (eller ja...
Svar
3
· Visningar
1 381
Senast: Nelly
·
Hästvård Lillens till och från hälta eller vad vi ska kalla den är tydligen av en envis sort, och jag börjar bli rejält frustrerad. Kort...
2
Svar
24
· Visningar
3 782

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat