Skaune

Trådstartare
Jag skulle vilja ha tips på bett som är godkända till tävling till en häst som gillar nova-bett.

Vad jag har kunnat läsa mig till är väl dessa inte godkända enligt dressyr TR?

Sv: Milt bett

På ridpsport.se finns reglementet och bilder på alla godkända bett.
De varianter som är tillåtna är alla vanliga tränsbett, 2- eller 3-delade med fasta eller lösa ringar.
Så det är väl bara att låna ihop många olika bett och se vad din häst gillar bäst :)

alla bett är väll milda beroende på vilken hand som håller i bettet ?

Det var ju ett givande svar... Frågan var inte vilka bett som var milda utan vilket av de godkända som mest liknade nova-bettet.

På ridpsport.se finns reglementet och bilder på alla godkända bett.
De varianter som är tillåtna är alla vanliga tränsbett, 2- eller 3-delade med fasta eller lösa ringar.
Så det är väl bara att låna ihop många olika bett och se vad din häst gillar bäst :)

Och de "plast" varianter som är godkända är då två eller tredelade om jag har tolkat det rätt.

Finns det då någon variant av ledat bett som ändå är någolunda rakt (inte går att böja helt) som ändå är godkänt?

Jag har länge undrat om de betten av tex märket "pessoa magic bit" (alltså inte pessoabett) är godkännda. De är ju som 2 eller 3-delade men är utformade så att delarna låser varandra. Alltså de ser ut som delade bett (på bilden i TR) men är bara delade till en viss gräns lixom? Är det någon som vet?

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
591
Senast: Mli
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hennes häst visar tydligt att den inte trivs med att ridas på bett. Men Amy Boysen vill börja tävla i dressyr – och då är kravet på bett...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
5 477
Senast: MiniLi
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 615
Senast: villhöver
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka