Miljöträning!

Ä

Ängslig

Nu riktar jag mig främst till er som har/haft unghäst och gjort allt jobb själva!

När började ni miljöträna ordentligt? (då menar jag inte bara med bilar utan allt möjligt!)
Hur gick ni tillväga?
Har ni gjort några övningar?

Hur reagerade hästen?
Vad gjorde ni om hästen reagerar "negativt"/positivt?

Berätta :D

Sv: Miljöträning!

Jag hanterar mina föl dagligen och då utsätts de för miljöträning per automatik när man gör saker.

T.ex. så fyller vi på hö med höpåsar (Ikea) och då utsätts de för prasslande påsar, samt presenning när vi fyller på ny halm osv.

Det står bilar på stallplan, ibland är de avstängda och ibland på eftersom någon ska åka osv. De har sett får när vi ridit och de följt med på en kort sväng.
Träffat katter i stallet, hundar och olika människor hanterar dem.

Miljöträning är ju allting.

ja så gör vi med våra med. utsätter dom för så mkt som möjligt när dom är små men bara ihop med någon van häst så dom ej blir rädda. Vi har tex träffat lastbilar, traktorer. flygande påsar å inget bryr sig min kille om =) han e 4 månader snart.

Han föler redan med på släp när vi skrittar ut å gissa vem som ligge ri täten.. jo då han går först hela tiden i lina som jag håller när jag rider någon av de andra. Han älskar att se annat än hagen. han blir ganska lätt uttråkad så man måste ha honom sysselsatt =)

Eftersom min kille förlorade sin mamma när han va 1 månad så har han fått lära sig allt tidigt å det har bara vatt skönt. för man kan ta in honom själv i stallet binda upp honom å borsta honom utan å behöva bry sig om dom andra. han har en ny mamma som snällt väntar i hagen när bebis e inne å blir ompysslad.

Jag köpte min när han var 3,började med att ut och gå med honom.Lydnad,dvs stanna,gå mm. En ung häst behöver någon dom känner sig trygg med och va konsekvent ,Jag har unghäst regler dvs att vissa ord ex halt är alltid halt ,march för gå ,back för backa osv vad du använder dig av för ord spelat inge roll men var KONSEKVENT..Tydliga regler och lugn och ro ,sen kommer det att gå bra.Men bli inte orolig om dom kommer in i vissa tonårs perioder,det är helt normalt! Men det är fantastiskt att få forma en unghäst.:laugh:PS glöm inte berömmet men var inte rädd att säga fy heller...

Jag köpte min när han var 3,började med att ut och gå med honom.Lydnad,dvs stanna,gå mm. En ung häst behöver någon dom känner sig trygg med och va konsekvent ,Jag har unghäst regler dvs att vissa ord ex halt är alltid halt ,march för gå ,back för backa osv vad du använder dig av för ord spelat inge roll men var KONSEKVENT..Tydliga regler och lugn och ro ,sen kommer det att gå bra.Men bli inte orolig om dom kommer in i vissa tonårs perioder,det är helt normalt! Men det är fantastiskt att få forma en unghäst.:laugh:PS glöm inte berömmet men var inte rädd att säga fy heller...
Samma här o det har funkat jättebra:laugh:

Försöker ställa hästen i sådana stall där det är rörigt i omgivningen, mkt maskiner och sånt.

Min har t ex nu i sommar betat bredvid järnvägen = van vid tåg.
Hon är matad med traktor = bryr sig inte om traktorer.
Är promenerad mycket vid E4:an (annan nivå och viltstängsel emellan) = van vid tyngre trafik.

Försöker alltså få in det i vardagen så det blir normalt. Undviker inte "den och den vägen för där kommer det mopeder" osv.

Min är ganska cool, reagerar om hon blir rädd men blir inte hysterisk.

Har mina hästar i en hage nära landsvägen större delar av året, där det åker timmerbilar, traktorer, grävmaskiner, crosscyklar, moppar, MC, hölass, väghållningsfordon, slaktbussar m.m. De får därför mycket miljöträning och plötsliga-ljud-träning gratis, utan att jag är där.

Bor granne med ett väldigt aktivt militärt övningsområde med ca 200 övningsdagar per år, där det skjuts med automatvapen, pansarskott, KSP och kastas handgranater m.m. (Mycket oljud ibland.)

Utöver sånt som jag inte kan påverka, så tar jag varje tillfälle i akt att träna med IKEA-kassar, presenningar, lastpallar m.m bara för att de finns till hands och det är enkelt. I höstas hade jag en tom lastpall med en vit plastfilm över liggandes mellan hagen och stallet. (Den hade haft hösilagebalar på sig, men när dessa var slut så blev pallen kvar på marken för att den var fastfrusen.) Någon gång i veckan lät jag pållarna kliva på den på vägen till hagen, stå still på den och trampa runt så att plasten lät lite. Himla enkelt.

Eftersom jag har hö i IKEA-kassar så brukar jag dra dessa över kroppen på hästarna, prassla mycket med dem runt benen och bakom svansen, lägga dem över huvudet (dock inte TRÄ in huvudet i kasen!) och så vidare. Fölen brukar jag låta undersöka kassarna genom att lägga dem på marken (kassarna, inte fölen) och dra dem lite i gräset. Fölisarna brukar trampa och stampa, skrapa och tugga lite på kassarna och får därigenom en snabb men effektiv prasselträning.

Har precis byggt upp en bruksridningsbana i en hage, med en presenning att kliva på, en platta att trampa på med en framhov, en vinkel att backa i m.m. Både bra miljöträning och lite ledarskapsövning.

Vi började typ direkt. :p

Om hon nångång tyckt att något varit obehagligt har det bara varit att klia på henne för det älskar hon ;) och då går hon med på allt (Utom att bli tvättad av slang :grin: )

Sen underlättade det väldigt mkt att göra saker medan hon fortfarande gick med mamman, eftersom hon är världens coolaste och blir inte rädd i första taget.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
425
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 118
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 691
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
1 912
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama