Miljöträning

T

Tildapetterson

Hejsan jag rider en vallack som är 8 år. Han är helt coollugn på ridbanan men så fort man rider ut så är plötligt allt farligt. Det finns inte så mycket ridvägar runt stallet så miljön man rider i är inte speciellt omväxlnde, och man kanske inte har lika stor lust att rida ut så ofta efterssom man får rida på samma snuttar hela tiden.

Så det jag skule vilja ha hjälp men är lite hjälp men är förslag på miljöträning så man får en mer orädd häst! :)

Sv: Miljöträning

Kan nog komma ett par intressant och bra förslag av andra om den här tråden kommer igång, har precis samma problem med en halvblodskille om jag hjälper till att rida ibland, han har nedsatt syn på ena ögat vilket gör att han blir extra rädd för rörelser eller nya miljöer eftersom han helt enkelt inte ser ordentligt..

Men.. till saken då, eftersom ni inte har så mycket ridvägar så kanske du kan ta transporten och åka iväg till lite andra ställen? (Om nu transport och köra är ett alternativ) åka och hälsa på hos någon annans ridbana (om man kommer överens med ägaren såklart, hehe), åka till en skog ni aldrig varit i etc.. det är väl det jag kom att tänka på nu :) :angel:

Min arabtjej är precis lika och det enda jag har att säga är: rid ut, rid ut, rid ut, rid ut och rid ut! :idea: Hästen måste vänja sig. Och det med att det är samma småsnuttar är bara positivt för hästen, eftersom han blir trygg i den miljön tillsammans med dig, och sen kan du börja vidga vyerna eftersom.

Sen får du lära dig rent praktiskt, medans du rider ute, vad det är som funkar för den hästen. Jag tycker t ex att uteritt ska vara avkoppling o att man helst ska kunna sitta o hålla tyglarna i spännet - så var det med min förra häst - men jag har insett att det inte funkar med denna tjej, hon måste jobba hela tiden o gå på tygeln när vi är ute för att om jag inte jobbar henne så hittar hon på lite eget för att sysselsätta oss :angel: så testa olika sätt att rida hästen tills du kommer fram till det som fungerar.

dels rid ut, om han är lydigare på marken så promenera med honom i träns- longerlina och att du själv har handskar och helst hjälm ifall han skulle få för sig att snurra runt och dra.

Öva lite ledarskap hemma, träna på läskiga saker som att binda fast lite plast i ett långt spö och vifta med - höj svårighetsgraden tills han är lugn med att du viftar framför och bakom under magen osv.
bygg upp hinder som han ska gå emellan, gör gången smalare allteftersom tills han trygg går genom en smal gång. Gå över presseningar - backa över pressenningar, (börja med att vika ihop en pressening så han kan gå över med ett enkelt steg och vänj honom vid ljudet osv innan du viker upp presseningen så den blir bredare) gör gångar av koner, klossar murdelar. Det är din fantasi som sätter gränserna. Börja smått och tvinga honom aldrig att gå för fort fram. Öva ledarskap genom att flytta honom framåt, bakåt, åt sidan, framdelen, bakdelen kolla att han står still när du säger åt honom osv.

sen måste du rida ut för att få honom trygg ute men lite ledarskap och miljöträning på stallplan kommer göra honom tryggare med dig och lättare att kontrollera ute.

Min valack är precis så. I början kunde vi inte rida från stallplan själva. Fick tillslut ledhjälp en liten bit sedan lossnade det något. Går av när det är tvärstopp, då är det sällan några problem. Vid ett tillfälle när vi var på en annan gård, red jag bland massa läskiga skrotbilar mm, sen gick det jätttebra att rida hem för då hade det "värsta redan hänt". Har gått massor med kilometer bredvid. Det är en ängslig pojk jag har. Nu efter nästan 1½ år har jag en runda på ca 30 min som jag kan rida utan att sitta av. Det har varit massor av jobb och tålamod! Tror man måste lära känna varje individ. ibland kan man pressa lite till, ibland går det inte alls. Min har som specialitet att back ner mot diken och slänter, läskigt tycker jag. Antagligen har han lärt sig att jag går av då;)

Rid ut mycket mer, som flera andra sagt, hästar är flyktdjur och blir rädda för allting nytt - det är bara att öva tills "det nya" blir invant. Vill du inte rida så promenera med hästen, eller ännu hellre tömkör den så får den vänja sig vid att gå först. Rid ut med andra (trygga) hästar som draghjälp.

Som med alla rädda hästar gäller repetition, repetition, repetition.

Rid ut mycket mer, som flera andra sagt, hästar är flyktdjur och blir rädda för allting nytt - det är bara att öva tills "det nya" blir invant. Vill du inte rida så promenera med hästen, eller ännu hellre tömkör den så får den vänja sig vid att gå först. Rid ut med andra (trygga) hästar som draghjälp.

Som med alla rädda hästar gäller repetition, repetition, repetition.

Är i samma situation! Har inget ridhus så vi rider alltid ute och han blir rädd, vänder och drar....Han är 14 år och i övrigt lugn och trygg. Senast var det en bildörr, kanske 50 m bort, som slogs igen, då blev han livrädd och stack. Det "som kan vara farligt" kan vara en fågel som kvittrar, en hund som skäller el en dörr som slår igen. Ngn som varit i samma situation och fått rätsida på det hela och själv fått lite bättre självförtroende, det blir ju lite av en ond cirkel...Tömkör nu inom inhägnat område, då han även dragit då jag tömkört i skogen. Tacksam för tips och ideér.

Tack för tipsen... det går iofs att rida ut ganska bra bara det att när det väl är något så är det totaltkört. (och det kan vara ett löv som blåser eller en vägskylt :P) Men han är inte rädd för nått annat lixom så fort han är i närheten av stallet, och där finns kossor, traktorer och massor annat. Men ska försöka att kämpa vidare och göra lite ledarskapsövningar :)

rid en känd väg med sällskap, sedan kan du prova tömköra samma sträcka också med sällskap, sedan tömköra utan sällskap och när det fungerar sätter du dig upp.

Och snälla, det heter kolugn (d.v.s. lugn som en ko), det finns inget som heter "cool-lugn"!

Problemet är att det inte finns någon att rida med... den andra hästen i stallet kan ej ridas :/

okej... förlåt för att jag skrev cool-lugn? :S finns nog inget som heter kolugn heller så trodde man fick skriva hur man ville ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 678
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 766
Senast: Nepenthe
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka