Miljö, smittorisk mm

Lejonelle

Trådstartare
Förlåt en nybörjare. Nu betäcker vi för första gången vårt sto och därefter släpps hon på bete. Jag är en sådan som tänker "det löser sig väl" och därför har jag inte gjort alla planer om vad som ska hända till hösten. Hon står normalt uppstallad på en större anläggning med mycket tävlingshästar och ingen avelsverksamhet.

Nästa år när fälet kommer ska hon förstås stå någonstans där det finns andra fölston men i år efter betet hade jag tänkt att hon skulle tillbaka på sitt vanliga stall så länge vi vill hålla igång henne. Nu avråder många från detta pga smittorisken. Vill gärna ha era synpunkter på detta. Borde man sätta henne i något skogsstall utan kontakt med omvärlden redan nu? Spelar det någon roll egentligen? Och vilka perioder är mest känsliga?

mvh
Lejonelle

Sv: Miljö, smittorisk mm

Ja inte skulle jag sätta ett avelssto på ett stall med en massa cirkulerande tävlingshästar.

Finns det ingen annanstans att ställa henne hos någon som bara sysslar med avel.Kanske tex en välordnad lösdriftsplats med gott rykte?

Sv: Miljö, smittorisk mm

Jag håller mina ston hemma i vårt stall när de är dräktiga och försöker undvika att ta hem hästar som varit ute bland andra hästar under hela stallperioden. Vi vaccinerar inte våra ston mot virusabort och därför är vi extra försiktiga. Att vi inte vaccinerar beror på kostnaden samt att vi är väldigt isolerade.
Var i Östergötland bor du?

Liknande trådar

W
Avel Ni som betäcker era 3-åringar, hur resonerar ni kring anledning till detta, givetvis finns ju självklara anledningar för er som bedriver...
Svar
10
· Visningar
1 968
Senast: Helena T
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Specialsök (Röd kong)