Milersättning

cili

Trådstartare
Om en sadelutprovare/equiterapeut/liknande tar en viss summa per mil utöver själva behandlingskostnaden, ska detta stå med på kvittot? (det borde det väl göra?)
Och ska det då läggas på moms på summan? (nu menar jag bara milersättningen, inte behandlingskostnaden)

Sv: Milersättning

den ET jag använder skickar faktura, där står milersättningen med. Eller, den totala reseersättningen står med. Sedan står det den totala summan av behandling+reseersättning. Om momsen på en sådan grej är 25% så (om jag tittar snabbt) har våran ET tagit ut moms på både reseersättning och behandling (den totala summan av dessa två såklart). :)

Sv: Milersättning

Alla eventuella kostnadsersättningar som ibland särredovisas (resersättningar, frakt, fakturaavgifter...) ska självklart ingå i det belopp som man beräknar momsen på. Det som förvirrar en del företagare är att de sedan inte behöver betala skatt och arbetsgivaravgifter på den del av reseersättningen eller traktamentet som är de själva får ut.

För dig som kund är det ingen skillnad om det särredovisas eller inte. Du är nog i första hand intresserad av totalpriset du ska betala. För företagaren är det lättare att se i bokföringen vad som kan tas ut som kostnader som man kan betala ut skattefria ersättning till sig själv.
Att särredovisa resor kan dock vara onödigt arbete eftersom många använder egen bil eller använder jobbets bil privat också och då måste man föra körjournal ändå.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 605
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Blev detta korrekt: Jag (har enskild firma) skickade en faktura på ett arvode. Köparen (ett AB) sa åt mig att lägga 25% moms på...
Svar
7
· Visningar
694
Senast: MiaMia
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 098
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 815
Senast: SwedEmB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar