Milersättning deklaration

corzette

Trådstartare
Kommer flytta men behålla min anställning. Så kommer pendla till jobbet.
Pratar då om 18 mil enkel resa så 36 mil tor ... Kollade nu vad de skulle ge i skatteavdrag på deklarationen.
Jobbar ca 168 dgr om året och 18,50 kr milen ger 111888 kr (sen kommer det obligatoriska avdraget på 10 000 kr) så 101888 kr...

Nån mer som gör såna här stora avdrag ? Har skatteverket haft åsikter ?

Pratar då om 18 mil enkel resa så 36 mil tor ... Kollade nu vad de skulle ge i skatteavdrag på deklarationen.
Jobbar ca 168 dgr om året och 18,50 kr milen ger 111888 kr (sen kommer det obligatoriska avdraget på 10 000 kr) så 101888 kr...

Antar att det mest handlar om att kunna motivera?
Kollektivtrafik, dubbelt boende etc?

Jag har större och fick senast nu i veckan motivera det då jag sökte ny jämkning för i år, missade att göra det före jul. :meh:

Antar att det mest handlar om att kunna motivera?
Kollektivtrafik, dubbelt boende etc?

Dubbelt boende borde väl inte va billigare ? Speciellt som mitt arbete är i Sthlm ...
Och kollektivt är inte möjligt då jag börjar 06 på morronen...
Så motiveringen är ju inte svår ur den synpunkten... Sen är tanken senare att söka nytt arbete på nya orten men i början vill jag ha kvar mitt jobb...

Dubbelt boende borde väl inte va billigare ? Speciellt som mitt arbete är i Sthlm ...
Och kollektivt är inte möjligt då jag börjar 06 på morronen...
Så motiveringen är ju inte svår ur den synpunkten... Sen är tanken senare att söka nytt arbete på nya orten men i början vill jag ha kvar mitt jobb...
Ska du köra 18 mil, börja jobba kl 06 och sen köra hem 18 mil efter en full arbetsdag, varje arbetsdag åter om? Hur orkar man det?

Ska du köra 18 mil, börja jobba kl 06 och sen köra hem 18 mil efter en full arbetsdag, varje arbetsdag åter om? Hur orkar man det?

Fast sitta i bilen/kollektivtrafik 2-2.5h enkel resa är det ju många som gör!
Sen vet vi ju inte TS arbetstider heller.

F.ö. är det ju inte relevant för vad TS frågade om :)

Jag tror de flesta stora skatteavdragen kollas över av Skatteverket... särskilt de första 1-2 åren.
Och motivera (just vad ts gjorde) och bevisa (bränslekvitton, milräknare på bilen vid besiktning osv) är väl det dom kommer fråga om

Gör inte längre men har gjort (25 mil per dag och 220 arbetsdagar per år). Blev granskad två gånger. Inga konstigheter, bara att kunna visa att bilen verkligen gått så långt, att en jobbat de dagar en säger, att en bor där en säger och jobbar där en säger. Samt att det inte går att åka kollektivt. Typ så. Granskningen gör att skattepengarna kommer senare, kan vara bra att veta.

Hur funkar det med dubbla boenden ?
Kollade skatteverket men de sa mej ingenting.
Nu är det ju inte det "enklaste" men inte heller det svåraste att hitta ett rum (egentligen) i Sthlm.
Men vad är det för utgifter man drar av (får dra av)

Hur funkar det med dubbla boenden ?
Kollade skatteverket men de sa mej ingenting.
Nu är det ju inte det "enklaste" men inte heller det svåraste att hitta ett rum (egentligen) i Sthlm.
Men vad är det för utgifter man drar av (får dra av)

Har du läst vad som står i länken här: https://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/svarpavanligafragor/avdrag/dubbelbosattning/vilkareglergallerforavdragfordubbelbosattningvidanstallningisverige.5.10010ec103545f243e80001831.html?q=dubbel+bosättning?

Vad tycker du isåfall fortfarande är oklart?

Oj, detta har jag inte ens reflekterat över. Jag pendlar sedan Aug 11 mil med bil per dag.
Har snabbt räknat ihop att jag hitintills kört 99 dagar, 1089 mil, 20 147 kr. Kommer väl hinna bli nästan det dubbla innan jag ska deklarera..

Jag har läst på skattemyndigheten att man får avdrag för den del av utgiften som överstiger 11.000. Men vad då, får man ut resterande i pengar? Det blir ju helt galet mycket.

Oj, detta har jag inte ens reflekterat över. Jag pendlar sedan Aug 11 mil med bil per dag.
Har snabbt räknat ihop att jag hitintills kört 99 dagar, 1089 mil, 20 147 kr. Kommer väl hinna bli nästan det dubbla innan jag ska deklarera..

Jag har läst på skattemyndigheten att man får avdrag för den del av utgiften som överstiger 11.000. Men vad då, får man ut resterande i pengar? Det blir ju helt galet mycket.

Ca 30% av det i reda pengar om du betalat så mycket i skatt.

Hade en kund som gjorde avdrag på runt 50 tkr. Hon fick en förfrågan, 3-4 sidor med frågor. Mätarställning och bensinkvitton vet jag att de frågade efter. Och att kraven på avstånd, tidsvinst osv var uppfyllda. Sen minns jag inte mer, men de vill att man visar att man har rätt att dra av det man gör, och kan man visa det så är det inga problem.

Själva avdraget är inget knepigt, du drar av 10 pix och sen är det 30% (har för mig att Skatteverkets fina webbtjänst själv räknar ut det).

Det jobbiga är om du blir granskad. Då ska du motivera, jämföra med kollektivtrafik, skicka in mätarställningar (besiktning, service), tankkvitton (tänk på detta! Jag tankar som tur är på kort), adressen för jobb/bostad etc.
Så länge du har rent mjöl i påsen och kvitton kvar är det inga konstigheter.

Det jävliga är väl att man inte får dra de faktiska kostnaderna. En modern mellanklassbil tangerar väl närmare 50 kr milen om man räknar med allt.
Skulle en egen företagare köra samma sträcka för ett jobb så får han ju dra hela kostnaden...varför då inte en löntagare?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka