Mildaste bettet?

Sv: Mildaste bettet?

Det beror helt på varje individuell häst och ryttare. Är det av någon speciell anledning du frågar?
 
Sv: Mildaste bettet?

Beror väl helt på hur hästen ser ut i munnen, men rent generellt så är väl bett typ novabettet så milt det kan bli.
 
Sv: Mildaste bettet?

Jag anser att inget bett kan räknas som "milt" då alla bett är beroende av hur handen är på ryttaren. Ryttaren ska kunna sin sak, veta hur bettet verkar vid olika tygeltag/förhållningar o.s.v.
 
Sv: Mildaste bettet?

Vad som verkligen blir mildast beror ju på vad hästen tycker och hur ryttaren uppför sig, men det bett som kan orsaka minst skada och tar minst plats i munnen är ett vanligt oledat, svagt böjt metallbett.

Men bettets "mildhet" i det avseendet spelar ju ingen roll om ekipaget inte kan kommunicera genom det. :)
 
Sv: Mildaste bettet?

Jag anser att inget bett kan räknas som "milt" då alla bett är beroende av hur handen är på ryttaren. Ryttaren ska kunna sin sak, veta hur bettet verkar vid olika tygeltag/förhållningar o.s.v.

Fast, bullshit. :)
Om du har ett novabett i hästens mun och tar 1% i det.
Om du har ett kandar i hästens mun och tar 1% i det.
Vilket verkar skarpast?
 
Sv: Mildaste bettet?

Rent fysiologiskt tänker jag att ett rakt är mest milt. Det blir ett jämt tryck över hela munnen. När det gäller tjocklek så kan det inte vara för tjockt då det tar för mycket plats och inte för smalt för då blir trycket fördelat på mindre område och därmed skarpare.

När det gäller att individanpassa så blir det annorlunda. Vissa hästar trivs med smala eller tjocka bett. Ett tvådelat som trycker mer på lanerna kan vara obekvämt/skarpt för just den hästen och då kan ett tredelat som trycker på tungan vara "mildare". Med en annan häst kan det vara precis tvärtom.

En häst man måste tokslita i på ett tvådelat kan det kanske vara bra att ha ett "skarpare" bett eller vad som helst där ryttaren inte behöver dra för kung och fosterland. Uttrycket "ett bett är inte skarpare än ryttarens hand" stämmer ganska bra in här.

Om man vill betsla upp en period så ska man ha kunskaper kring det och ha en egen balans där man absolut inte råkar hänga eller rycka i ett skarpare bett. Det är egentligen jättesvårt att säga vad som är milt, för hästar är olika och alla ryttare är olika hårda i handen/har olika nivåer på kunskap i ridning och för betsling. Utan man måste se efter just den hästen och ryttaren vad som kan vara mildast.
 
Sv: Mildaste bettet?

Jag skulle nog säga nova-bettet, men inget bett är mjukare än handen som håller i tygeln.
 

Liknande trådar

Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
499
Senast: Oknytt
·
Hästvård Någon annan här med häst som konstaterats med mild astma? Hästen är otroligt prestationsnedsatt trotts ytterst mild astma. De ska ligga...
Svar
3
· Visningar
375
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej har precis kokat första satsen av Carrageenörtet och slogs av att det blev som en stel pudding. Trodde det skulle vara lösare i...
Svar
8
· Visningar
701
Senast: Stålvilja
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 008
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp