Vet man vad för typ av bett som anses trycka minst på lanerna? Antar att det är lite olika beroende på hur hästen ser ut men lite lika varandra är de ju ändå. Har hört raka bett/gummibett men har tidigare fått känslan att min häst inte är supernöjd med dessa.. Kan såklart tänka mig att prova igen. Hon har nu fått tryck och är lite svullen på höger-lanen. Jag har haft ett 3-delat Sprenger Dynamic med lösa ringar. Kanske 0,5 cm för stort men det har hon känts mest nöjd med då hon annars lätt fått skav i mungipan om jag har kortare. Hon är fin i kontakten, tidigare har hon varit något starkare i högertygeln. Tycker jag kunnat rida henne jämnare senaste året men har nu känt att hon är lite starkare i högertygeln senaste veckorna igen. Hon började sen greja med tungan så jag förstod att det var något knasigt.. Tråkigt att det blivit såhär och nu måste jag ju hitta en lösning som funkar. Ska rida med hackamore 2 veckor men vill sen ha något annat att prova för att undvika tryck där. Tandläkaren föreslog bettlyftare att rida med första veckan men vill ändå klura lite på vilket bett som kan vara bäst också. Hon hade inga andra problem i munnen.
Tacksam för tips/erfarenheter!
Tacksam för tips/erfarenheter!