Mildare bett, vad tycker ni?

_Runaway_

Trådstartare
Är inte så bra på sånt här, så jag söker hjälp hos er mer erfarna travbukare ;)
Pållen verkar inte helt nöjd med bettet. Så fort man fått på han huvudlaget börjar han tugga, oavbrutet tills man tagit av honom det. Har testat att ha bettet i olika höjder men han ska alltid knipa fast bettet mellan tänderna och bita, alternativt lägga tungan över bettet. Verkar inte öm i munnen, inte speciellt känslig (inte hård heller), blöder aldrig vid körning.
Idén med att lägga tungan över bettet löstes lätt med tungband, men det frenetiska tuggandet försvinner inte (vilket jag inte trodde heller).
Han ska kollas i höst i munnen (äger honom inte, låter ägaren bestämma och h*n ska låta undersöka munnen när hästen kommer hem igen).
Tills dess tänkte jag i alla fall testa annat bett, något mildare, det kanske funkar? Han går med vanligt tvådelat bett nu. Vad skulle ni testat?
Funderade även på lekkedja, kan sånt vara till pass nu?

Sv: Mildare bett, vad tycker ni?

kan du inte testa ett rakt äpplebett? jag tycker dom är helt outstanding!

hur tjockt är bettet?
Många hästar är trånga "på höjden" i munnen och tar då bettet för stor plats så kan de inte stänga munnen ordentligt...

Utan att veta vad du har för bett nu så tipsar jag om att testa med ett smalare bett och gärna då tredelat, som lägger sig bättre i munnen på dem.

Ett silikonbett är absolut värt att pröva, behagligt och mkt snällt mot hästen.

lekkedja... tuggar dom inte mer då eller alla fall håller på med munnen mer?
Prova ett tredelat bett. Det är snällare än tvådelat. Kniper inte på samma vis.

Jag provade tredelat igår (lpnade av ponnyn) men det var likadant där, inte alls lugnare.

Ska se om jag hittar något rakt äppelbett eller silikonbett på LL-trot i veckan.

jo prova det! ett rakt ett. har prpoovat på flera olika och alla som vi proivat det på har gillat det...allt från jätteheta hästar till andra. hoppas det kommer fungera för dig. för ett år sen hade jag förespråkat för järvsöbettet som också kan vara en llösning fungerade jättebra på min tokheta märr i början men inte ett bett man ska anväönda för lång tid fick jag höra sen iaf inte på heltid. det kan du ju också testa om det inte funkar med raka bettet..:idea:

såg att horze säljer ett rakt äpplebett för 39 du kan ju testa det ist för orginalen som kostar 200-300 kanske?:)

Tror inte järvsöbett är något för den är killen, han är alldeles för mjuk och fin i munnen för att jag ska vilja sätta in ett sånt. Han är inte het utan det är just det frenetiska, lite stressaktiga tuggandet.

Tack för tipset om horze!

kan du inte testa ett rakt äpplebett? jag tycker dom är helt outstanding!

Håller med helt! Är helt såld på dem och använder dem på "allt".
Fast jag undrar hur mycket äpple de smakar egentligen? Det kan ju inte vara mycket (ja, jag har testat på ett nytt...:o Det smakade bara plast:p).
Det är väl mer utformningen de trivs med, antar jag..

/Fnobby som tycker det är lite småfånigt att köpa bett med smak på, trots allt...

jag provade också smaka på det dåett var nytt kände inte heller nån smak ;)

men däremot luktar bettpastan jag har på mycket gott. ska smaka äpple men den vill jag inte prova kan ju ha varit var som helst ;)

jag provade också smaka på det dåett var nytt kände inte heller nån smak ;)

men däremot luktar bettpastan jag har på mycket gott. ska smaka äpple men den vill jag inte prova kan ju ha varit var som helst ;)

BETTPASTA??? Det lät som något från Ponnyprakt:angel:

nej men det är till för gumibett inköpt på lltrot tror jag. är för att motverka skav o så. (bara vanligt smaksatt vaselin insåg jag sen) efter en rabiat skentur klämde hon sig i mungipan(har rörliga ringar) så jag smörjer på lite ihopp om att det ska hjälpa. även ba att ha i karlederna mot bootsskav ;)

prova en bettlyftare, bettet lägger sig annorlunda i munnen då, och kanske han gillar det bättre.

tack för det tipset :bow: Hann tyvär inte läsa det innan jag åkte till valla, men det ska fixas fortast möjligt :)

såg att horze säljer ett rakt äpplebett för 39 du kan ju testa det ist för orginalen som kostar 200-300 kanske?

hur tjock är det bettet i diameter ungefär? vet du/nån det?

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 570
Senast: Kristall10
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 327
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 412
Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 115

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka