Migrän hos barn?

alazzi

Trådstartare
Min dotter har ofta problem med migrän. Hon har varit hos läkare och enligt läkaren kan migrän komma när barnen kommer in i puberteten. Hur vanligt är det egentligen? Kan det bli bättre med tiden eller kommer hon ha migrän resten av livet? Hon är bara 12 år.

Jag hade migränanfall på mellanstadiet och troligen en kort bit in på högstadiet. Sjukvården gissade att puberteten var orsaken och det tycks stämma för sen 13-årsåldern (15 år sen) har jag haft 4-5 migränanfall.
Jag medicinerade aldrig men fick veta att om det blev för jävligt så skulle det vara ett alternativ.

Hoppas att det snart lättar för henne!

Jag fick mitt första migränanfall när jag var 12 och haft anfall väldigt regelbundet under många år.

Det är först nu vid trettio det har lugnat ner sig (vilket jag tackar för).

Jag har ofta fått hämta henne i skolan. Hon har tabletter, men hon hinner inte få effekt av dem innan hon kräks.

Min dotter fick migrän i tioårsåldern. Hon fick förebyggande medicin eftersom hon har så svår migrän. Hon har själva migränanfallet med huvudvärk och kräkningar i 1-2 dygn och sedan är hon helt borta och bara sover i ytterligare 3-4 dygn. Tyvärr fungerade inte den förebyggande medicineringen eftersom det blev som att hon hade migränhuvudvärken hela tiden då. Vi kom efter noggrann kartläggning av matintag, sömn, stress och allmänt leverne fram till att hon fick migrän av färgämnet E120, om hon sov för lite eller var stressad. Tack vare att vi verkligen gjorde en noggrann kartläggning av hennes liv och när hon fick anfallen kunde vi minska anfallen en hel del.

Mitt råd är alltså att kartlägga din dotters liv ihop med henne så att ni kommer fram till i vilka situationer hon får migrän och vad hon gjorde och åt dagarna innan. Det är oftast det bästa sättet att minska anfallsfrekvensen.

Jag hade migrän redan i 3an, kanske tidigare.

Ffa väderberoende och så "weekendmigrän", sen blev den hormonellt styrd.

Vägrade mediciner och låg i mörkt, kallt och knäpptyst rum och väntade på att ögonen (ffa det ena) skulle sprängas. :crazy:

Började med medicin när jag var runt 20, många bortslösade dagar helt i onödan.

Jag har lättare och lättare att förutse och lindra migränen.

Jag är högstadielärare på en skola med runt hundra elever, varje år har vi en eller två med regelbundna migränanfall. En del har det redan när de börjar hos oss och andra får det under tiden. Alltså skulle jag säga att det inte är helt ovanligt i alla fall. Av förklarliga skäl har jag dock ingen aning om det "växer bort" eller inte.

Jag fick första gången när jag var 7 år, sen blev det som värst under 15-18år, nästan en gång i veckan. Fick en massa förebyggande o receptbelagda mediciner. Mitt börjar alltid med synrubbningar så hinner ofta ta udden av det värsta, annars brukar det värsta släppa när jag spyr mitt blev värre när jag började med hormoner, nu äter jag trippla dosen o har sluppit det helt. Vet inte om det beror på att jag la om kosten innan o helt slutade med socker och gluten. Glad så länge det håller sig borta iaf!

Jag fick också migrän i 11-12-årsåldern. Fick Naprosyn (finns receptfritt nu tror jag) på recept då. Numera använder jag Diklofenak. Min migrän numera brukar hänga ihop med magen, om jag är förstoppad så kan jag få migrän.
Har hört att en del får det i samband med mensen.

Jag fick migrän när jag var tretton år. Anfallen kom i form av extrem huvudvärk, yrsel, problem med synen och kräkningar. Vet inte vad som triggade varje enskilt anfall, men problemen försvann när jag fyra år senare började gymnasiet. Var helt fri från migrän tills jag började jobba på ett tvätteri. Återigen försvann migränen när jag inte längre befann mig i den miljön. Har inte haft problem sedan dess och nu är det mer än tio år sedan.

Så i mitt fall gissar jag att det berodde på stressen (som jag mest satte på mig själv i skolan).

Min dotter har ofta problem med migrän. Hon har varit hos läkare och enligt läkaren kan migrän komma när barnen kommer in i puberteten. Hur vanligt är det egentligen? Kan det bli bättre med tiden eller kommer hon ha migrän resten av livet? Hon är bara 12 år.
Klassisk migrän börjar ofta vid skolstarten. Jag fick migrän i första klass, men fick diagnosen först ett par år senare. Jobbigt. Det har blivit bättre nu på senaste, men så hade jag ju också upp till femton anfall i månaden. Nu har jag kanske bara fem eller sex. Skaffa ordentlig medicin, det finns massvis av alternativ.

Mn son, 13år, fick sitt första anfall när han var 2 år. I förskoleåldern hade han anfall någon gång i veckan, nu någon gång i månaden. Paracetamol, cocacola( vidgar kärlen och kolsyran transporterar ut paracetamolet snabbare enl neurologen) och vila i mörkt rum. Förut kräktes han varje gång, nu har anfalllen ändrats så han fār en föraning innan och vi hinner ge medicin. Jättekänslig för ljud/ljus och framför allt väderväxlingar. Han har även låg stresströskel.

Akupunktur har varit suveränt för honom- han går på 8 behandlingar ganska tätt ( inom 2-3v) och får inte alls lika täta/svåra anfall. Effekten håller isig 2-3 månader. Vi har även rensat i kosten och jag tycker att han mår bättre när han inte äter så mycket gluten.

Migrän är skit:(

För mig hjälpte akupunktur bara de första gångerna. Nu funkar det inte längre. Jag har inte hittat någon trigger (allt kan trigga, och det går inte att låta bli allt).

Jag har haft migrän sedan barndomen. Jag tror jag var yngre än 10 år när det började, men är inte säker.

Som barn tyckte jag att jag hade mycket ont och att det var rätt jobbigt, som vuxen tycker jag att jag har rätt lindrig migrän och att det inte är så illa. Läkemedlen har hunnit bli betydligt bättre under tiden också.

Men man kan alltså ha rätt lindrig migrän med få anfall. Det är troligen det vanligaste, snarare än att man har riktigt jobbig migrän ofta.

Jag har ofta fått hämta henne i skolan. Hon har tabletter, men hon hinner inte få effekt av dem innan hon kräks.
Finns nässpray som verkar snabbare än tabletter ex.vis Zomig.

Jag fick migrän i tonåren, tackolov med sk aura så tog jag medicin så fort auran kom så brukade jag bara få rejäl huvudvärk -annars var det totalkört. Synbortfall, känselbortfall, illamående, fruktansvärd huvudvärk osv. Jag har varit väldigt känslig för solljuset på våren liksom att gå mellan kyla och värme. Totalt okänslig för stress.

Det har i perioder blivit bättre och nu kan jag vara utan migrän i flera månader för att sedan åka på flera anfall tätt. Det som har blivit sämre är att anfallen gärna stannar flera dagar nu, det skedde aldrig förr. Har konstaterat att när min bindvävssjukdom går in i skov/sämre läge så får jag migrän betydligt oftare.

Jag använder inte migränmedicin längre utan dundrar på med paraflex, citodon och Ketogan. Förr tog jag diklofenak men har utvecklat kraftig överkänslighet och får anafylaktisk chock om jag äter dom. Förr fanns ett preparat som hette paraflex comp. det var riktigt bra mot migrän men finns ej på marknaden längre. (var ingen migränmedicin heller...)

Jag hade migrän när jag var barn. Den var aldrig diagnosticerad men hade många av de klassiska symptomen (svår huvudvärk, koncentrerad till en punkt ovanför ögat, ljuskänslighet, illamående som slutade i kräkningar) och min mamma hade också migrän. Jag hade en lindrig variant så det var inte så vanligt att jag var helt utslagen och aldrig över mer än en dag. Ofta lättade den så fort jag kräkts, men jag behövde vanligen sova ett antal timmar för att den skulle försvinna helt. När jag kom upp i tonåren insåg jag att det gick att mota anfallen med en kombination av Alvedon och Coca Cola om jag tog det direkt när jag fick minsta känning. För sent så blev det värre.

När jag gick ur puberteten blev anfallen mindre vanliga och i 25-årsåldern var de helt borta. Tills jag en dag för några år sedan plötsligt fick ett anfall. Då hade det säkert gått tjugo år sedan sist. Men - peppar, peppar - tycks det anfallet än så länga vara en isolerad händelse.

Min mammas migrän var mycket allvarligare än min, Även hos henne debuterade den i puberteten och vad jag förstod så var den som värst under hennes universitetsår, även om jag minns den tydligt från min barndom. När hon var runt 40 uppdagades det att hon hade högt blodtryck så hon fick medicin. Och med medicineringen försvann migränen. För att aldrig komma tillbaka. Helt otroligt!

I 12-13 års åldern hade jag migrän ett fler tal gånger. Var till en läkare men hade aldrig någon speciell medicin, utan tog vanliga värktabletter så fort jag fick någon symtom på migränen (domningar och synstörningar) och sedan ligga i ett mörk och tyst rum men en kall handduk på pannan. Men efter 15 års ålder har problemen försvunnit helt.

Hoppas de ordnar sig för henne, migrän önskar jag ingen!

Min skolhälsovårdare tyckte "Ja, ta en Panodil och vila tio minuter efter skolan..." Kyss mig...

Det tog länge innan jag fick ordentliga mediciner, faktiskt. Det var nog först då jag tog tag i saken och bokade tid hos neurolog. Innan dess hade mina vanliga läkare skrivit ut klassikerna i tablettform. Problemet med dem är ju just att man ska ta dem i så god tid. Och jag har ingen aura...

Jag använder Treo nuförtiden. Det funkar för många. Tidigare hade jag injektioner (penna som man sticker i låret) och spray, och har också en hel hop med andra värkmediciner på recept (bl.a. kodein). Eftersom jag försökt bli gravid ganska länge har jag slutat med dessa. Men de är bra! Speciellt sprayen i kombination med suppositorie mot illamående. Jag har också Voltaren supp.

Ta kontakt med en neurolog och prova er fram! Det finns verkligen massvis med alternativ, och det kan ta en stund innan man hittar rätt. Kräks man fort, så finns det ju som sagt massor av alternativa sätt att ge medicinen.

Migrän är så skit. Här sitter jag på min enda lediga dag med migrän (på väg att gå om nu efter pannkakor och Treo).

Ja, jag får kanske ta tag i det lite mer aktivt och försöka få bättre hjälp åt henne. Hon blir jättedålig på en gång. Spray måste jag fråga läkaren om, det låter praktiskt.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 283
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 868
Senast: Mirre
·
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
515
Senast: FrDrake
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 346
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar