Middagstips till knubbigt barn och hungrig mamma....?

Roheryn

Trådstartare
Min dotter är rund. Inte fet, men rund, dvs lätt överviktig. Själv är jag rätt smal (men inom gränsen för normalviktig), och behöver normalt ganska rejält med mat för att orka med dagarna. Dottern äter frukost, lunch och mellanmål på skola / fritids, vi kommer oftast hem vid 16.30-tiden då jag inte ätit sedan lunch och är jättehungrig. Och då skall jag hitta på något vettigt för oss båda att äta. Något som går hyfsat fort, som vi båda någorlunda gillar och som är tillräckligt för att jag skall bli mätt, men ändå "smalt" nog åt dottern.... Idétorkan är total, jag tar tacksamt emot alla idéer jag kan få! Vi är inte särskilt kräsna någon av oss, och har inga matallergier.
 
Sv: Middagstips till knubbigt barn och hungrig mamma....?

Arlas hemsida har ett jättebra receptsök. Där kan du söka på middagsmat och kryssa i vissa kriterier tex att det ska gå snabbt, vara nyttigt och billigt.

Brukar ofta hämta inspiration där så jag har idétorka.
 
Sv: Middagstips till knubbigt barn och hungrig mamma....?

Skall genast kolla, och tackar för tipset....
 
Sv: Middagstips till knubbigt barn och hungrig mamma....?

Köttfärsås med fullkornpasta (både smakar och mättar bra) serveras med en liten tomatsallad.

Strimlad kycklingfilé som wokas med goda grönsaker.

Chili con carne med något grovkornigt bröd att doppa i :d

Tonfisksallad med kokt ägg och massor av goda grönsaker (man kan ha quinoa i om man inte tycker salladen mättar tillräckligt)

Korvstroganoff gjord på lite magrare korv och tomat & chilisås istället för gräddfil. Serveras med fullkornsris :d

Omelett med skinka eller räkor. Serveras med liten sallad till.

Köttfärsfyllda paprikor som serveras med fullkornsris såklart :D

Jag brukar laga helt "vanliga" rätter men tänka på att ha fullkornsris, pasta eller bröd till istället för vanligt vitt ris, pasta eller bröd.
Det mättar faktiskt mycket mer med fullkorn tycker jag.
Sedan brukar jag även försöka ha halva tallriken med grönsaker, 1/4 med proteiner ex. kött och 1/4 med kolhydrater ex. ris.
Det går dock i vågor med hur duktig jag orkar vara :angel:
Om du känner att du behöver mer energi kan du ju tex. äta lite mer av riset eller pastan som mättar länge.

En bra sida att hitta recept på är www.nlife.se :idea:

Hoppas du fick några ideér iallafall..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Middagstips till knubbigt barn och hungrig mamma....?

Tackar! Blev riktigt sugen på fyllda paprikor, det skall testas snarast.... Dottern hävdar att hon inte gillar varma grönsaker, men får hon vara med och fixa till fyllningen i paprikorna så äter hon säkert :-)
Jo, jag har faktiskt också kommit på det där med fullkornsris och fullkornspasta (samt de grövre varianterna av korv- och hamburgerbröd).
 
Sv: Middagstips till knubbigt barn och hungrig mamma....?

Åh, kom precis på att varma mackor med ost, skinka, tomat är ju supergott! Kanske inte så nyttigt dock..

Eller med banan, ost och curry.. :d

Hjälp vad jag längtar till jobbet slutar för dagen! *hungrig*
 
Sv: Middagstips till knubbigt barn och hungrig mamma....?

Åh, kom precis på att varma mackor med ost, skinka, tomat är ju supergott! Kanske inte så nyttigt dock..

Eller med banan, ost och curry.. :d

Hjälp vad jag längtar till jobbet slutar för dagen! *hungrig*

Men om man gör det på fullkornsbröd och lite magrare ost, är det inte sååå illa heller, får vi hoppas! Vi brukar göra det som "snabbmat" i våffeljärnet innan vi skall iväg till stallet.....
 
Sv: Middagstips till knubbigt barn och hungrig mamma....?

Inget banbrytande recept men..

När jag gör mina smarriga pannkakor byter jag ut allt vetemjöl mot grahamsmjöl istället, serverar med naturell keso o hemgjord sylt.(köper frysta jordgubbar på affärn o kokar (blir en burk ungefär) på dem o rivet äpple, garanterat mindre socker o konstigheter i, garanterat godare o enkelt! :d)

Vi har slutat helt med lightprodukter, lagar riktig mat som man blir fortare mätt på med sallad till, därmed inte sagt att vi använder fet grädde ocreme fraiche i all mat varje dag, men när det används så använder vi inte fettreducerade produkter. Sambon har gått ner i vikt :) (jag går upp, men jag är ju gravid..)
Att äta riktig mat med fullkorn, sallad o utan fettreducerade produkter (som innehåller annan skit) så blir man mindre sugen på godsaker, man blir mer nöjd av maten, det gillar jag :D (var tidigare expert på chips med dip- middagar för jag åt för dålig mat..)
 
Sv: Middagstips till knubbigt barn och hungrig mamma....?

Jag håller med Flyttfogel, har också slutat handla lightprodukter, tycker inte det blir lika gott.
Jag äter hellre lite mindre god mat än mer av lightmat som inte smakar lika bra och dessutom innehåller en massa konstiga saker.. :D

Ps. Den där hemmagjorda sylten ska jag nog prova. Det lät väldigt gott!
 
Sv: Middagstips till knubbigt barn och hungrig mamma....?

Funkar det att byta ut ALLT mjölet mot grahamsmjöl? Jag har börjat byta ut en del av det, men har inte vågat mig på allt, är rädd att pannkakorna inte skall hålla ihop då.....

Sylt använder vi just nu inte alls, eftersom vi har egna, färska jordgubbar runt knuten..... Men din variant på sylt skall testas när de färska jordgubbarna tagit slut!
 
Sv: Middagstips till knubbigt barn och hungrig mamma....?

Funkar det att byta ut ALLT mjölet mot grahamsmjöl? Jag har börjat byta ut en del av det, men har inte vågat mig på allt, är rädd att pannkakorna inte skall hålla ihop då.....
QUOTE]

Jajjemänn, funkar helbra! Gjorde inte heller så förut föränn en gång då vetemjölet tagit slut o jag glömt det, hade bara grahams hemma. Orkade inte gå till affärn o gjorde då bara på graham och det funkade utmärkt, numer gör jag så jämt :d Man blir mätt fort!
(lika med pajskal, byter ut allt mot graham, hemgjord pizza byter jag ut åtminstone hälften till grövre)

Mer tips till sylten: släng i en vaniljstång oxå... :d .. ännu godare...
 
Senast ändrad:
Sv: Middagstips till knubbigt barn och hungrig mamma....?

Gjorde en god pastasås igår, så enkel men inte utpräglad nyttig såklart (det är ju jag...) men phu så mättande! (jag har nästan halverat mina portioner o jag är mätt längre)

Såsen: (jag gör en ordentlig laddning så det räcker till matlådor o portionspåsar i frysen oxå)

2-3 rågade msk (riktiga som man äter med) vetemjöl, häll på lite kall mjölk o vispa tills klumpfritt, häll sedan på ca 2dl grädde o ställ på plattan. Vispa hela tiden (bränner lätt fast!) Späd ut med mjölk allteftersom tills såsen kokat upp o fått rätt konsistens. (det tar lite tid, tålamod är en dygd :D)

Släng sen i ett par buljongtärningar, igår tog jag en köttbuljong o en halv grönsaksbuljong, lite vitpeppar, 2hekto skivad källarrökt skinka skuren i småbitar o en burk champinjoner.
Låt sjuda under omrörning så mjölsmaken försvinner, smaka av. Skinkan ger saltsmak oxå så vanligt salt brukar ej behövas.

Servera med fullkornspasta o grönsallad. Mums!! :d Sååå mättande!


Kom på ett tips till!
Morotsbiffar!
Vi brukar använda älgfärs men nöt ska väl gå lika bra. Ta lika delar färs o finriven morot, blanda ihop o salta o peppra. Forma till biffar o stek i panna så de får fin färg, var varsam, de hålls inte ihop av massor av "gegga" så var lite försiktig så de håller ihop som biffar. Lägg de färdigstekta i en kastrull, häll på lite vatten o låt koka under lock ca ½timme, servera med kokt potatis. Skyn i kastrullen kan användas som lite sås :d jättemumsigt, prova!
 
Sv: Middagstips till knubbigt barn och hungrig mamma....?

Har inte så många bra recept men har du ingen tid att få i dig ett mellanmål mellan lunch och middag så du slipper vara så vrålhungrig? Det är just när man är så hungrig som i alla fall jag tenderar att vilja laga något som kanske går fort men inte alltid blir så nyttigt bara för att man inte orkar vänta. Kroppen mår ju bättre också om man äter lite oftare.
 
Sv: Middagstips till knubbigt barn och hungrig mamma....?

Ät rätt mat. Skippa ALLT som innehåller socker.....
 
Sv: Middagstips till knubbigt barn och hungrig mamma....?

Har inte så många bra recept men har du ingen tid att få i dig ett mellanmål mellan lunch och middag så du slipper vara så vrålhungrig? Det är just när man är så hungrig som i alla fall jag tenderar att vilja laga något som kanske går fort men inte alltid blir så nyttigt bara för att man inte orkar vänta. Kroppen mår ju bättre också om man äter lite oftare.

Jag äter i allmänhet frukt på eftermiddagen, men något mer än så blir det sällan tid till, nej.....
 
Sv: Middagstips till knubbigt barn och hungrig mamma....?

Min dotter är rund. Inte fet, men rund, dvs lätt överviktig. Själv är jag rätt smal (men inom gränsen för normalviktig), och behöver normalt ganska rejält med mat för att orka med dagarna. Dottern äter frukost, lunch och mellanmål på skola / fritids, vi kommer oftast hem vid 16.30-tiden då jag inte ätit sedan lunch och är jättehungrig. Och då skall jag hitta på något vettigt för oss båda att äta. Något som går hyfsat fort, som vi båda någorlunda gillar och som är tillräckligt för att jag skall bli mätt, men ändå "smalt" nog åt dottern.... Idétorkan är total, jag tar tacksamt emot alla idéer jag kan få! Vi är inte särskilt kräsna någon av oss, och har inga matallergier.

Jag har haft problem med vikten hela mitt liv och har alltid (fram till grav.) legat på ett BMI på 14-15. Det jag har kommit fram till är att jag som är så smal ska äta ungefär samma som någon som är överviktig, eftersom det hänger på vilken näring man får i sig. Däremot kan jag äta mycket mer kolhydrater än en kraftigare person.

Mitt råd är att äta mängder av grönsaker och frukt. Annars är väl husmanskost bra för er bägge två, men låt bli allt färdiglagat, och det inkluderar såser, gratänger, sallader, allt. Ingen näring, massor av salt och socker. Det spelar ingen roll hur nyttigt företaget försöker få det att verka.

Hoppas du blev lite hjälpt...
 
Sv: Middagstips till knubbigt barn och hungrig mamma....?

Tackar! Blev riktigt sugen på fyllda paprikor, det skall testas snarast.... Dottern hävdar att hon inte gillar varma grönsaker, men får hon vara med och fixa till fyllningen i paprikorna så äter hon säkert :-)
Jo, jag har faktiskt också kommit på det där med fullkornsris och fullkornspasta (samt de grövre varianterna av korv- och hamburgerbröd).

Hon är som jag då:angel: Jag föredrar färska grönsaker, och till mellanmål brukar jag skära upp en bit gurka, en paprika, ett par morötter och en rå potatis. Det blir som godis och man blir jättemätt. Vi har nu på sommaren massor av sockerärter i trädgården och de plockar jag in och rensar, sedan äter jag dem som chips på kvällen. :d Äpplen och bananer brukar jag också skära upp och lägga på ett fat som "minifruktsallad".
När jag gör köttgrytor och köttfärssås så använder jag mixade tomater som jag kryddar istället för ketschup eller tomatpuré. Mannagrynsgröt och havregrynsgröt är också kvälls/eftermiddagsrätter man inte ska se ner på, de mättar jättebra och är nyttigt. Det går ju också ganska snabbt att göra. Lite hemmagjord sylt på så äter barn det också.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp