microbalans och fång

Fillifjonkan

Trådstartare
Vad jag har förstått är det bra att ge microbalans innan och under betessläpp och vid foderbyten. Nu har båda mina hästar drabbats av fång och är det då en bra idé att ge microbalans även nu när de är dåliga? Ska man ge detta regelbundet med ett visst intrevall?

Sv: microbalans och fång

Ojdå din stackare som fått två drabbade..! När fick det? Har de redan behandlats klart med finadyn och haft boxvila? Fortsatt med sjukhage ute som successivt ökats ut med gräs?
Håll koll på hur de är i magen, fånghästar blir ofta lösa i magen och jäst kan hjälpa då både undertiden och i förebyggande syfte om man märker att de blir lite lösare bajs

Nu har båda mina hästar drabbats av fång och är det då en bra idé att ge microbalans även nu när de är dåliga? Ska man ge detta regelbundet med ett visst intrevall?

Det beror på viken typ an fång dom fått. Är det klassisk foder fång så är alltid grundorsaken en mag tarmrubbning och står dom dessutom på medicinering så är det mkt viktigt att du tillsätter microbalans för att så snabbt som möjligt återställa tarmfloran. I det akuta skedet och två veckor framåt bör man ge (beroende på preparat) upp till 3 dubbel dos per dygn, helst utslaget på dygnets jämna timmar.(typ kl 7.00 - 14.00 - 21.00)

En häst som en gång haft foder relaterad fång gör man klokt i att för all framtid regelbundet (dagligen) ge en normal dos av microbalans.

Som nån annan nämnt, är det foderrelaterat fång så är det nog klokt att ge nåt som stabiliserar magen under tiden dem står på "box" (under behandlingen alltså).

När min ponny hade fång fick vi rådet att ge loppfrön för att hålla magen glad och igång. Fungerade super, hade inget problem med magen under den långe tiden hon stod på box och sjukhage.

Ett råd som inte har med frågan att göra, men som jag känner att jag måste säga. Vänj in på gräs väldigt långsamt. När du tycker det ska börjas eller utökas vänta en vecka till. Vi hade stora stora problem trots att vi tog det riktigt långsamt. Det är så tråkigt när dem får en släng till :cry: Tänk även på det till nästa år när hästarna ska ut på gräs.

Hoppas det blir bra :)

storhästen fick fång för första gången för 5 veckor sedan. han fick finadyne i 5 dgr var sedan sval, ingen puls samt ej visiteröm. för 8 dgr sedan blev han röntgad och fick diagnosen lindrig fång med början till hovbensrotation. vet sa att han kunde börja skrittas så fort hovis verkat honom samt att han kan gå i liten hage. jag har dock valt att låta honom gå i mindre hage med gräsreducerare på, han får hö 3 gr/dag samt fri tillgång på halm. han ska få gå där i minst 4 veckor sedan börjar jag promenera med honom 10 min/dag och sedan öka om allt ser bra ut. han får även homeopatmedicin.'

shettisen insjuknade i fång i går natt och han blev verkad samma dag, fick butta på kvällen och imorse var han sval och hade ingen puls. vet tror att han "bara" fått en fångkänning då jag reagerade så¨snabbt och han svarade så snabbt på buttan. han får även homeopat.

Båda två kommer i fortsättningen att ha gräsreduserare på under betessäsong. Det verkar ju vara kanon med microbalans så självklart ska jag investera i det!!!

Känns så jobbigt då jag aldrig haft en fånghäst tidigare och nu har jag fått två stycken på 5 veckor.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 183
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Vi har precis tagit hö och det är första året vi gör så. Har lite svårt att veta vad mina två varmblodshästar ska ha för extra...
Svar
4
· Visningar
331
Senast: Raderad medlem 148240
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 421
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
371
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?