Sv: microbalans och fång
storhästen fick fång för första gången för 5 veckor sedan. han fick finadyne i 5 dgr var sedan sval, ingen puls samt ej visiteröm. för 8 dgr sedan blev han röntgad och fick diagnosen lindrig fång med början till hovbensrotation. vet sa att han kunde börja skrittas så fort hovis verkat honom samt att han kan gå i liten hage. jag har dock valt att låta honom gå i mindre hage med gräsreducerare på, han får hö 3 gr/dag samt fri tillgång på halm. han ska få gå där i minst 4 veckor sedan börjar jag promenera med honom 10 min/dag och sedan öka om allt ser bra ut. han får även homeopatmedicin.'
shettisen insjuknade i fång i går natt och han blev verkad samma dag, fick butta på kvällen och imorse var han sval och hade ingen puls. vet tror att han "bara" fått en fångkänning då jag reagerade så¨snabbt och han svarade så snabbt på buttan. han får även homeopat.
Båda två kommer i fortsättningen att ha gräsreduserare på under betessäsong. Det verkar ju vara kanon med microbalans så självklart ska jag investera i det!!!
Känns så jobbigt då jag aldrig haft en fånghäst tidigare och nu har jag fått två stycken på 5 veckor.