Klubbisen

Trådstartare
Hej! Jag funderar på att köpa ett micklem till min ponny och undrar vad ni tycker om det?
Är det Bra i läderkvaliten, tycker ni hästarna känns bättre mer avslappnade på det?

Sedan så undrar jag också om man kan sätta vilket bett som helst på t.ex pelham som jag använder:)

Jag har provat både micklem och PS High Jump på min häst. Micklem gav samma effekt som ett "vanligt" träns, medan PStränset var jättestor positiv skillnad. Jag tyckte micklem satt väldigt tajt bakom öronen,nästan mer än ett vanligt träns. Min häst har världens största öron så det var viktigt för mig att tränset inte tryckte där.

Av vilken anledning vill du ha ett Micklem? :)

Jag har ett till min cponny. Det är en känslig fröken och jag är inte övertygad om att hon ääälskar sitt micklem, men hon är betydligt mer tillfreds med det än dom andra vanliga tränsen jag har. Mycket bättre (jämnare?) kvalitet på lädret än PS kan jag konstatera efter att ha klämt på PS under GHS. :)

Jag har provat både micklem och PS High Jump på min häst. Micklem gav samma effekt som ett "vanligt" träns, medan PStränset var jättestor positiv skillnad. Jag tyckte micklem satt väldigt tajt bakom öronen,nästan mer än ett vanligt träns. Min häst har världens största öron så det var viktigt för mig att tränset inte tryckte där.

Av vilken anledning vill du ha ett Micklem? :)
Okej! Först och främst vill jag köpa ett nytt träns haha och jag har funderat lite på dyon eller micklem. Jag vill ha ett träns som inte ger så mycket tryck :) Men hur tycker du att PS of Sweden funkar? Tycker Du att din häst blir mer avslappnad på det eller hur tycker du att det inverkar positivt?

Jag har ett till min cponny. Det är en känslig fröken och jag är inte övertygad om att hon ääälskar sitt micklem, men hon är betydligt mer tillfreds med det än dom andra vanliga tränsen jag har. Mycket bättre (jämnare?) kvalitet på lädret än PS kan jag konstatera efter att ha klämt på PS under GHS. :)
Okej det läger ju bra tack för svaret :)

Jag tycker Micklem är en bra ide, som inte riktigt når ända fram.
Jag provade på min häst, åkte till tandläkaren, där visade sig att hästen är för smal över käken för Micklem, så det som skulle hamna ovanför tandrad hamnade på istället. Plus att det inte satt bra över nacken på hästen.
Försökte mig även på den bettlösa modellen, red sen med ett riktigt side-pull, väldigt stor skillnad.
Så, god idé som inte är riktigt fullt genomtänkt.

Hästen sa inget speciellt om Micklem. Tycker ev hon faktiskt går bättre på ett vanligt med engelsk nosgrimma utan nedre rem men det kan vara andra anledningar som spelar in med.

Läderkvaliten är bra, jag gillar tränset skarpt - men tandveterinären gav användningsförbud på min dam. Nedre remmen trycket bettet på ett sätt som inte blir bra. Alltså det gör det på min häst, hon är inte "gjord för Micklem" helt enkelt. (Dock sett samma sak på mer än en bild på andra hästar som har det så).

Du kan ha nästan vilket bett du vill, även pelham.

Okej! Först och främst vill jag köpa ett nytt träns haha och jag har funderat lite på dyon eller micklem. Jag vill ha ett träns som inte ger så mycket tryck :) Men hur tycker du att PS of Sweden funkar? Tycker Du att din häst blir mer avslappnad på det eller hur tycker du att det inverkar positivt?

De funkar ju på lite olika sätt. Är det nåt speciellt ställe du inte vill ha tryck på? Märker du att din häst är spänd eller verkar ha ont någonstans av tränset?
Jag vet inte vad det är med PS HJ som min häst gillar, kanske är det en kombination av allting? De har ju brett nackstycke där öronbasen får plats, långt svängt pannband, vaggor för sidostycken och tyglar och den här nosgrimman med byglar.
Min häst gick tydligt från att vara spänd, inte gå fram, gärna skygga för saker framifrån och vara orolig med huvudet till att gå mycket stadigare, mer villigt framåt och peppar peppar inte skygga så mycket längre. Så det var en otrolig skillnad för mig. Tyvärr. Micklem är ju billigare ;)

Jag märker stor skillnad på Herr Häst med Micklem vs. utan. Har visserligen bara haft det typ 2 veckor, men det märktes redan första gången. Jag är helt såld på det! :bump:
Tänkte först att det bara var jag som börjat rida bättre över en natt, då jag sedan tidigare har ett PS som jag öht inte märker någon skillnad med, men jo, HH går faktiskt bättre på det här än andra träns! Min teori är att han gör det för att Micklem är som en korsning av remont och pullarnosgrimma. Och dessa var för sig var hans favoritnosgrimmor innan, och bra+bra=jättebra :D

Min pålle är inte förtjust i remmar som stänger munnen överhuvudtaget men han är förtjust i att dra iväg utomhus utan nosgrimma. Därför införskaffades Micklem. Fiin läderkvalitet för priset. Hästen tycker bättre om det än vanlig aschengrimma. Jag upplever också att tygelhjälperna blir effektivare :). Du kan fästa olika bett med de olika remmarna eller clipsen om bettet har långa skänklar. Inpassningen är viktig. De bettlösa alternativen är inte mycket att hänga i julgranen.

Jag skulle aldrig köpa ett PS träns eftersom jag tycker att de levererar kass kvalitet till överpris. På mitt dressyrträns har jag ett nackstycke som liknar PS som jag köpt separat, fint läder och samma effekt till bättre pris. Jag har funderat på att köpa ett likadant och sätta på micklemtränset men det fungerar som det är också.

Två andra i stallet har Micklem och är nöjda. Tre andra har PS och är nöjda vid ridning men två av de tränsen faller sönder efter ett par månaders användning och PS vägrar ta ansvar. "Yttre påverkan" heter det. Båda hästägarna är pedanter när de tar hand om djur och utrustning.

Köpte ett Micklem till min kräsna grabb på ghs. Valde mellan det och ett HJ. Men som många andra säger, läderkvaliteten på HJ i kombination med priset fick mig att backa. Köpte istället micklem och hoppades på det bästa.
Hästen har tidigare gått bäst på pullarnosgrimma. Men redan första passet med Micklem märkte jag skillnad. Om pullarnosgrimma var bra så var micklem kanon. Han tog ett helt annat stöd och verkade väldigt nöjd med bytet.
För någon vecka sedan testade jag att rida honom på pullarnosgrimma igen, vilket inte alls passade herrn längre. Han blev orolig och gick emot så som han gjort med andra nosgrimmor förr. Så micklem gillas skarpt!
Får se vad tandis tycker om det vid nästa besök. :)

Gillar lädret, köpte ett separat pannband till. Ett svängt och i större storlek som inte drar fram nackstycket, vilket ger lagom plats för öronen :)

Min som tidigare backade av från handen/var orolig i munnen tog direkt ett stöd och var mycket lättare att rida fram till handen. Rider med det blandat med ett vanligt träns med aachen-nosgrimma. Jag tror det beror på vad man har för häst helt enkelt. Jag gillade dock inte bettclipsen då han blev väldigt stum på dessa, låg på ungefär som på ett hack. Tandläkaren tyckte också att det verkade bra på min då han var väldigt fin i kinderna, inte ett enda märke.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 130
Senast: dukie
·
Utrustning Hej! Funderar på om det finns något smidigt sätt att fästa huva i tränset? Tycker att den är i rätt storlek och den sitter på hela...
Svar
4
· Visningar
354
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på...
2
Svar
22
· Visningar
1 574
Senast: morgaine
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis...
2
Svar
21
· Visningar
1 015
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka