Mias schabrak - storleksfråga

Lupino

Trådstartare
Jag ska beställa ett mias schabrak. Jag har aldrig sett dem live och jag ska beställa ett tävlingsschabrak till en ridskolehäst så jag har ingen aning om sadelns storlek.

Hästen är i alla fall av den rundare och rejälare slaget men ingen extrem och jag vet inte om jag ska köpa 17 eller 18 tum. Vad tror ni? Påverkar storleken även "höjden" (dvs från ryggen ner till remmen där sadelgjorden träs igenom).

Tack för lite råd, är dyrt att lägga ut på ett specialsytt schabrak och det sedan inte sitter bra.

Kan inte svara på längdfrågan. Men hade väl generellt valt för stort före för smått.
Jag har ett 17" Mias till min 17" dressyrsadel och min 168cm höga häst av normal-häst-modell:D
pP8SYMy.jpg

17 tums på häst som är 166cm och rätt bred över ryggen
dsc_0082_57370f809606ee09c91df680.jpg

Har ett 18 tum som samma häst haft, och jag tror det bara är längden som skiljer.

Tack för era svar! Om det bara är längden som skiljer skulle jag tippa på att jag kan ta ett 17-tums, upplever inte sadeln som större än "normalt".

Jag har 17" på Childericsadel fransk 18 tum (svensk 17) och det är STORA sadlar, det funkar utmärkt på mitt stora halvblod

Liknande trådar

Western Jag ber om ursäkt i förväg om ni är trötta på den här typen av frågor! Efter att få höra X antal gånger av diverse olika människor att...
2
Svar
31
· Visningar
4 355
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18