MH-figuranter?

K

karlsson

Jag och en kompis har gått på första kurstillfället, MH 1, mest för att det verkade intressant och vi är verkligen öppna för att lära oss HUND på alla plan.:idea:

Det var superintressant. Nu återstår 2 steg, två heldagar varav en är teori och den andra praktik, för att bli B-figuranter. Vi funderar starkt på att anmäla oss till att fortsätta, om det funkar med våra jobb osv. (anställda inom vården = jobbar mkt helger)

Nu undrar jag - är någon av er figuranter och kan berätta lite mer? Är det en invecklad utbildning (svårt prov tex?), tycker ni att det är givande, hur ofta får ni vara med på tester/beskrivningar? Vill veta allt.:D

Sv: MH-figuranter?

Jag är figge. Kursen är ju väldigt olika beroende på vem man har som instruktör. Jag gick en MH 1 + 2 under samma helg. Vilket innebar g r y m t många timmar i skolbänken (07.00-20.30 båda dagarna) . Fick även hemläxa. :crazy: Men så hade vi också en jätteduktig instruktör. Några kompisar till mig hade även de en 1+2:a och de hade det jätteslött. De satt mest och fika och snackade samtidigt. Började sent och gick hem tidigt.

Men det var kul och lärorikt. Roligt att vara figge, när det är bra väder och vettiga hundar....annars är det mindre roligt att stå i ösregn från kl 07.00 till 18.00 men knäppa jyckar.

Just ja...höll på att glömma. Man får snabbt fördomar om vissa raser. :angel:

Åh när jag gjorde mitt MH, de måste trott att jag var knäpp. Jag ursäktade mig innan och sa att min hund skulle dra till Kina och att vi skulle få avbryta testet. Öh... Hunden gick rakt igenom och blev inte ens rädd för dumpe. Den andra hunden skämde också ut sig på sitt MT :D Jag kan säga som så att efter hennes uppvisningar på momenten innan så var det ingen som ville vara spöke åt henne *ha ha* Fast sen var det några modiga som sa att du har ju henne kopplad så ;)

/M1:a (men fick aldrig någon 2:a och jag är beredd att jobba också... (Fast inte just nu))

Jag har gått M1.
Men det var inte alls som jag föreställde mig :(
Nu i efterhand kommer jag knappt ihåg vad jag förväntade mig eller vad det var som inte stämde, men jag beslöt mig iaf för att inte gå vidare.

Jag tror att den här kursen omfattar två heldagar, typ 8-17 eller så. Så det känns inte supertufft på det sättet.
Instruktören föll mig direkt i smaken, hon är lättsam och jätteduktig på att förklara. (jo jag som var orolig för att sitta där som ett frågetecken förstod faktiskt det mesta:) )
Det som oroar mig är alla begrepp som jag bara inte kan få in... Men det krävs väl knappast att en B-figge ska kunna skillnaden på olika sorters skärpa, kamplust, dådkraft och allt vad det nu heter.:angel: Kamplust vet jag ju vad det är, men om den är social eller inte social...*kliar mig i huvudet*:D

Fördomar mot raser - haha det kan jag tänka mig att man lätt får.:rofl:

Äsch då, inte behöver du kunna några begrepp så som skärpa m.m. Du är ju "bara" figge, en sån som hundarna ska morra, skälla och tugga på, så beskrivaren kan sätta kryss i olika rutor. :D

Nädå, det är inte så farligt. Men när de dyker upp en rottishane som slaktar dumpen och man några minuter senare ska stå som spöke för samma rottis, ja då kan det bli lite svettigt. :D :D

Eller när man får en ettrig chihuahua, som dyker in under spökdräkten och låter sina små vassa gå på som en symaskin. :crazy:

Eller när spökhuvan har halkat på sniskan så Du inte ser, och det enda Du hör är ett gurglande ifrån en ilsken schäferhane. :cool:

Eller när hundägaren är en dam i 45 års åldern och kommer kontorskläd med sin halv hysteriska risen och hon inte orkar hålla den, när han står och är allmänt otrevlig.

Eller när Du ska gå fram och läsa av öronmärkningen på en rottishane som har ett härligt morrljud som kommer långt ner ifrån magen.

Eller när den :devil: softisen ställer sig och pissar på en. :mad:

Men man kan också få stora härliga tungkyssar av slemmiga boxrar. Eller när man får en liten söt golden i knät, när dumpen har skrämt henne.
De flesta hundar är faktiskt väldigt väldigt mysiga och än så länge så lever man ju. De brukar aldrig hända något direkt, de kan morra och fräsa på avstånd, men när de kommer in lite närmare så går det över till nyfikenhet. Det är skoj som figge.

Hunden är ju även kopplad. Skulle man misstänka att det slaktar spöket så antar jag att man inte släpper dem? Eller?

GaurdianAngel skrev:
Men när de dyker upp en rottishane som slaktar dumpen och man några minuter senare ska stå som spöke för samma rottis, ja då kan det bli lite svettigt. :D :D

Eller när man får en ettrig chihuahua, som dyker in under spökdräkten och låter sina små vassa gå på som en symaskin. :crazy:

Eller när spökhuvan har halkat på sniskan så Du inte ser, och det enda Du hör är ett gurglande ifrån en ilsken schäferhane. :cool:

Eller när hundägaren är en dam i 45 års åldern och kommer kontorskläd med sin halv hysteriska risen och hon inte orkar hålla den, när han står och är allmänt otrevlig.

Eller när Du ska gå fram och läsa av öronmärkningen på en rottishane som har ett härligt morrljud som kommer långt ner ifrån magen.

:eek: *håller för öronen och sjunger*

Nä, beskrivarna är/ska vara så duktiga att de bryter ett moment om hunden börjar bli för kaxig. Men jag har råkat ut för totalt 4 hundar som gått på dumpen och dessa har beskrivaren inte stoppat i spökmomentena. Men ingen av dessa hundar har ej heller gått på spökena. Det är skillnad på en tom overall och en människa. Jag har aldrig råkat på en dum hund. Nja, med undantag för chihuahuan. :angel: :D

Äsch, de är snälla små vovvar som bara låter lite kaxigt. Jag har aldrig blivit biten förrutom av chihuahuan och jag har figgat på många test och av mestadels rottis, schäfer, mallar, dobbisar, boxer och riesen. Och min instruktör jag hade under MH1+2 har under alla sina år som beskrivare bara brytit en enda hund och det var en.....chihuahua. :D

Beskriva en chihuahua *fniss åt namnet* är det vanligt?

Tror inte det är så vanligt :D , men jag tycker det skulle vara nyttigt för hundägarna, för jag upplever chihuahua som en ganska tuff ras.

Absolut!
Satt bara och funderade på hur de lyckades få en plats!

Haha ja det kan man ju undra. :D Har faktiskt inte tänkt på det förrän nu när Du skrev det.

"Jo men jag SKA köra rapport med min hund, och tävla för klubben. Jag lovar."

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka