MH anmälan

S

Smillan

Hade tänkt att våran Jack Russel skulle MH testas nu i höst.
jag har ringt runt till massor av klubbar som anordnar MH test.
Men alla är fulla.
Eller så är det bara bruksraser som kommer med. :mad:

Hur har ni andra som inte har en bruksras kommit med att göra MH test.

Det verkar nästa helt kört för mig att få komma å göra ett MH.

men jag ger inte upp än.
Letar å ringer runt som en galning å sätter upp oss på alla reservlistor som vi får komma med på.

Varför inte göra fler MH test när efterfrågan är så stor....

Sv: MH anmälan

Bruksraserna har första tjing på MH. Det är svårt för alla att komma med, då det är många som vill göra MH.

Varför inte göra fler MH test när efterfrågan är så stor....

Tja du. Om fler ville hjälpa till så skulle det absolut finnas fler MH.
Det är nästan bara bruksfolk som anordnar så självklart blir det brukshundar som får första tjing.

Jag är utbildad figge på MH och Korningar. En dag som figge börjar kl 05.00 på klubben då banan ska byggas upp. Första hunden kommer oftast kl 08.00. Då har man som figge hunnit kasta i sig en frukosmacka innan. Sedan står man i skogen och tar hand om momenten. Oavsett om solen steker eller om regnet öser ner så står man där från 08.00-12.30 då man tar en snabb lunch. 13.15 är man oftast klar och det är dags att ta i itu med nästa gäng hundar. Om allt har flutit på och gått bra så går sista hunden vid 17.00. Då har man kvällen på sig att riva banan, tvätta material och skriva klart pappren. Hemma är man runt 19.00-20.00 på kvällen.

Lön, ja självklart får man det. :banana: 100:- och det innan skatt. :smirk: Varför det är skitsvårt att få tag i figgar så ett MH kan genomföras är ju kanske inte så svårt att förstå.

Men visst det är roligt, men inte så roligt så att man gör det allt för ofta. Som figge är man ju oftast aktiv själv och vill träna och tävla sina hundar på helgerna.

Inte att glömma är att ALLA mh:n i det närmaste går med förlust. Vi i Önd vill jag minnas skickade in en motion eller biföll en att avgiften för mh:n MÅSTE höjas. Det är en engångsavgift för hundägaren men alla klubbar har inte råd med att bedriva förlustverksamhet.

Javan

Just det jag - vår klubb har en prioriteringsordning för vilka som får gå våra mh:n.

1. tävlande för klubben som SKA starta på bruksprov går alltid först sen går det neråt i skalan till att sist på tur står ICKE-medlemmar med blandraser, och som du märkt så har de flesta klubbar fullt upp med att erbjuda sina egna medlemar mh:n då det är ett krav för att få tävla bruks det är inget emot just din hund men då trycket är så stort så blir du förmodligen sist i tur om du inte är medlem och ska tävla bruks.

En del rasklubbar ordnar mh:n för sina egna - det gjorde t ex min rasklubb vilket gjorde att jag fick "liten" mh-testad trots att han inte då skulle tävla bruks.

Javan

Senast ändrad:

Prata inte om dom där :devil: MH testen, jag har anmält och betalat in och blivit bortlottad TRE gånger ,minst. Fick reda på att bruksraser togs in först och resterande platser lottades ut.
Jag har en briard så nu räknas väl dom inte som brukshundar :confused: trots krav på MH för att avla på dom.

*svarar alla*

Priset höjs från 200kr till 350 första september.
Jag skulle absolut tänka mig att betala en större summa ca 500kr.
Om det skulle hjälpa till att fler tester kunde fixas.

men man känner sig lite utanför när man inte har en bruks ras.
jag är medlem i BK.
Tränar där,Går deras kurser osv.
Men jag har ingen chans att komma bland dom 8 som de flesta tar in.

men att vissa ska ha förtur tycker jag verkligen är ok.
Tjänstehundar,tävlingshundar å dom som måst ha MH för att avlas på. Men då är det ju fullt sen.

Lite synd att man inte kan komma med.
Jag skulle vilja ha ett MH nu när jag ska avla på min tik till vintern.
men jag får nog hoppa över det.
JR är ju ingen ras som man måste MH testa.

Men har du sökt på andra MH:n då? Du behöver ju inte bara göra det på egen klubb.
Eller om du känner flera JR eller hundar som bill testas så dra ihop ett eget MH.

Jag har ringt massor av klubbar.
jag ska kolla upp om det finns fler så att man kan fixa till ett eget MH.
Men jag vet inte riktigt hur man ska gå till väga.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 315
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 279
Senast: Mkb
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 507
Hundavel & Ras Vi var ju tvungna att ta bort en av våra hundar för ungefär en månad sedan och även om det just för tillfället kan kännas lite skönt att...
2
Svar
23
· Visningar
2 715
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30