Mexikansk-inspirerad nyårsbuffé - kom med idéer :)!

bettysmatte

Trådstartare
Jag tänkte servera lite plockrätter till nyår, och kom på att det kunde vara gott med lite kryddig mexikansk mat. Hittills har jag tänkt ut att jag kan sätta fram små smördegsknyten med tacofyllning, majschips och guacamole-dip, samt ost- och salsagratinerade majschips. Men vad MER kan man hitta på som är enkelt, snabbt, GOTT och hyfsat billigt :) ???

@bettysmatte lägg fyllning mellan två tortillabröd och stek dem i olja
Dela sen i trekanter och lägg på fat. Kan varieras i det oändliga t.ex. räkor, paprika, chilifrukt och ost eller strimlat kött, chili, ost och lämplig grönsak, går också att göra vegetariska. Bara fantasin sätter stopp för vad du kan ha som fyllning. Med kött som fyllning kan det vara lämpligt att försteka det.

Kör en karre pulled pork dagen innan. Soja, grädde, sambal som sås. När det är dags strör du ut nachos på ett stoort ugnsfast fat. Klicka ut pulled pork skedvis på chipsen och strö över lite ost och gratinera. Servera olika dipsåser till.

Pico de gallo ar den mest vanliga Mexikanska salsan ... och har man Mexican sma ratter ar den en 'given'.

Quesadilla ar ocksa ganska sjalvklart pa en Mexican plock kvall.

Laga till kyckling (eller beef) sa det ar fardigt att ata.
Lagg en tortilla i stekpannan och lagg pa ett tunt lager riven mild ost. Sprid ut hackad kyckling, lok, oliver och chile. eventuellt ett till tunt lager ost och sedan en till tortilla. Stek (eller hellre grilla om du har tillgang till grill) 3-4 minuter per sida tills osten smalt ihop innehallet och tortillan fatt fin farg. Skar upp i tartbitar och servera varm eller ljummet.

Enkelt ar att gora sot-potatis 'fries' (pomes frittes), nagot som ar vanligt i Mexico, med typisk Mexican kryddning.

Skar sot potatisen i stavar
blanda ihop (ungefar ... jag gissar hur mycket jag tar)
1 1/2 - 2 matsked oliv olja
1 tesked (eller mer) mald spis kummin
1/2 - 1 tesked chili pulver (chili pulver ar inte "hot" ... det har bara mycket smak)
1/4 tesked salt
1/2 tesked lok pulver

"toss" (vad man nu sager pa Svenska) sot potatis stavarna i blandningen (jag anvander oftast en plastpase sa potatisen blir ordentligt 'coated')
Lagg bakplats papper pa en plat och lagg pa potatisen i ett lager.
Satt ugnen pa ungefar 425*C baka i ungefar 15 minuter, ta ut platen och vand alla strips, baka igen for en 5-7 minuter ungefar. Godast medetsamma.

Svarta bonor dip

2 burkar svarta bonor ... skoljda
1 dl hackad lok
1 dl hackad 'cilantro'
1 finhackad klyfta vit lok
1 liten jalapeno, rensad och fin hackad
2 matskedar lime juice
1/4 tesked spis cumin
1/4 tesked chili pulver
1/2 tesked salt
1/4 tesked svart peppar
2 matskedar (typ hushalls) ost for garnering

blanda ihop allt med en food processor eller mixer stav ... hall i en skal och garnera med osten. Servera med tortilla chips eller gronsaks stavar

Jag onskar att jag hittade lite farsk majs har i Dalarna, dock inte till tamales. lol

Man kan fixa till "Mexicansk" mat av det mesta ... bara man kryddar med rejalt spis kummin, chili och cilantro (vad HETER det igen?)

Enkelt ar att gora sot-potatis 'fries' (pomes frittes), nagot som ar vanligt i Mexico, med typisk Mexican kryddning.

Skar sot potatisen i stavar
blanda ihop (ungefar ... jag gissar hur mycket jag tar)
1 1/2 - 2 matsked oliv olja
1 tesked (eller mer) mald spis kummin
1/2 - 1 tesked chili pulver (chili pulver ar inte "hot" ... det har bara mycket smak)
1/4 tesked salt
1/2 tesked lok pulver

"toss" (vad man nu sager pa Svenska) sot potatis stavarna i blandningen (jag anvander oftast en plastpase sa potatisen blir ordentligt 'coated')
Lagg bakplats papper pa en plat och lagg pa potatisen i ett lager.
Satt ugnen pa ungefar 425*C baka i ungefar 15 minuter, ta ut platen och vand alla strips, baka igen for en 5-7 minuter ungefar. Godast medetsamma.

Låter gott, men ska det verkligen vara 425*C??

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 487
Senast: Calmiche
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 904
Senast: linnsan
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 453
Senast: LelleLilla
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 351
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter