Metallbit i Fodax

hermulen

Trådstartare
Japp, idag så tyckte jag att det var något som blänkte till i färskfoder-"blocket" från Fodax. Mycket riktigt så var den en metallbit som var ca 1 gånger 1 cm och ca 5 mm hög.
Kände på den och den var stenhård.

Hur går jag vidare med detta? Jag vill ju inte sätta dit någon, men jag blev lite skraj för som tur var låg denna precis på ytan i blocket, men om det hade varit mitt i så hade ju hunden antagligen fått i sig den.

Vill inte att det sker igen eller att någon annan råkar ut för det.

Blocket frös jag in igen. Känns ju lite svårt att skicka tillbaka och reklamera då det lär bli ordentligt äckligt under tiden.

Borde jag kontakta min återförsäljare av fodret, eller kontakta Fodax direkt?

Sv: Metallbit i Fodax

Ja, det känns nog som att de kan göra mer än vad återförsäljaren kan. Ska skicka ett mail direkt.

Hittade förresten en tråd från 2009 på ett annat forum där de också hittat metallbitar. Känns ju inte så vidare bra...

Spara metallbiten och skicka den antingen som foto i mail eller posta den i kuvert till tillverkaren så dom får kika på vart den kan komma ifrån (och förhindra fler metallbitar) - det är det bästa:)

Om man ska följa konsumentköplagen så ska du gå tillbaks till butiken. Det kan tänkas att tillverkaren hänvisar dig dit.

Otäckt med metall, det är ju vassa kanter som kan skada. Om du inte hade sett den i maten hade du inte vetat varifrån den kom. Fördelen med metall är att det syns på röntgen.

Senast ändrad:

Fick svar om att de beklagar det inträffade och att metallbitar inte är något de medvetet slänger i maten osv osv. Blev också ombedd att skicka in metallbiten, vilket jag gjorde och tänkte höra av mig i slutet av veckan för att följa upp det.

Fick svar om att de beklagar det inträffade och att metallbitar inte är något de medvetet slänger i maten osv osv.

Vilket sorgligt svar från någon som producerar en vara som ska förtäras! Det bara genomsyras av nonchalans och helt plötsligt får man ett svar på hur metallbiten faktiskt kunde hamna i maten.

Man får betydligt mer plåster på såren om man vänder sig till tillverkare/importör.

Fick svar om att de beklagar det inträffade och att metallbitar inte är något de medvetet slänger i maten osv osv. Blev också ombedd att skicka in metallbiten, vilket jag gjorde och tänkte höra av mig i slutet av veckan för att följa upp det.

Jag googlade lite och det tycks ha hänt förr. Sannolikt kommer metallbiten från vommen. Gissningsvis granskar de inte magarna tillräckligt noga innan de lagger dem i kvarnen.

delvis kl

Usch, det känns ju inte bra att det har inträffat innan. Skickade precis ett mail och frågade om hur uppföljningen har gått och hur de planerar att åtgärda det inträffade, samt att jag är orolig för att fodra vidare med Fodax.

Kan luta mot att jag byter färskfoder ändå, då det inte finns någon återförsäljare i närheten när jag ska flytta, och för att jag misstänker att hund är lätt allergisk mot någonting då det är lite för mycket kliande för min smak.

Med tanke på att man hittar en hel del "hela" bitar så som bitar av kycklingfötter inkl. klor så är det nog inte så lustigt att en metallbit slinker igenom kan jag tänka.

Med tanke på att man hittar en hel del "hela" bitar så som bitar av kycklingfötter inkl. klor så är det nog inte så lustigt att en metallbit slinker igenom kan jag tänka.

Va? Jag har fodrat med Fodax nu i över 3 år, jag har aldrig sett en hel kycklingfot i fodret. Inte heller har jag stött på de där mjukplatsdelarna särskilt ofta, ni vet det där som de själva "varnar" för.

Delar av kycklingfossingar har jag hittat i fodret några gånger, men aldrig något i plast eller metall. Mosar alltid igenom fodret i och med att de varnar för att plastbitar kan förekomma.

Skumt. Nu ger jag iofs. VoH och har varit upp och sett tillverkningen och de små hålen kan de absolut inte komma några "bitar" ur. Men då kanske Fodax har annat.

Nä, någon hel kycklingfot har jag inte heller hittat. Men däremot tår och klor som cillamuffins skriver. Aldrig hittat något plast heller. Nu har jag ju bara fodrat med Fodax sen i slutet av februari, men ändå.

Alltså, det är mjukplast då från vommen om jag fattat det rätt. Helt ofarligt.

Med tanke på vad mina hundar stoppar i sig så är jag inte rädd för små, små bitar mjukplast typ som från en plastpåse.

Liknande trådar

Hundhälsa Mina hundar har tidigare fått VoH, sen har leveranserna strulat enormt på sistone så jag var tvungen att köpa annan mat och köpte då...
Svar
13
· Visningar
3 820
Senast: AraSlei
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 928
N
Övr. Hund Hej! Den 1:a April 2000 kom min pappa hem och sa till mamma "Jag har hittat en hund" Mamma sa "yeah right! !:a april haha.... :D" Pappa...
Svar
1
· Visningar
927
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka