Metallbit i Fodax

Sv: Metallbit i Fodax

Det är en en liten plastbit som kan förekomma, den ska vara så liten att den inte är skadlig för hunden. Jag ser inga problem med att titta efter den (har aldrig sett någon hittills, har använt fodret sedan i höstas)
Fodret har så många fördelar för mina hundar att jag inte vill byta. Har aldrig haft dem så fina som nu:)

Att det har hittats en metallbit måste vara något som är relativt ovanligt?

Fodax är ganska mycket billigare än andra färskfoder, antaligen för att de inte använder de finaste köttdelarna och kanske också att de har snabbare produktion? Konsistensen är ganska mysko, som blöt leverpastej ungefär. Och så dyker det upp lite större bitar här och var, som t ex kycklingtår. Men det innehåller knappt några vegetabilier och så är det som sagt väldigt billigt. Jag var inte direkt missnöjd med fodret men föredrar att ge mat där jag ser vad som är vad.

Jag har inte alls samma upplevelse märker jag:D

Jag har fodrat med färskfoder ganska många år, varav Fodax nästlängst period nu. Konsistensen tycker jag inte är som leverpastej, jag tycket konsistensen är relativt grov och emellanåt ganska trådig. Däremot tycker jag att färgen kan skilje en del mellan förpackningarna, den jag är inne på nu är ganska röd i färgen, medans det oftast är lite dovare röd färg.
Dessutom luktar inte Fodax tycker jag, när jag tinade Nordic så luktade det väldigt, väldigt mycket.

Samma för min del, tycker också det är rätt grovt och trådigt. Färgen på det kan som sagt variera, den leveransen som var sist var rödare än den förra. Men vad gör det, vovvarna är nöjda och glada:)

Haha ja kanske inte leverpastej då, men om man kör köttfärs länge i matberedaren så får det typ samma konsistens. Omöjligt att säga vad som är vad i alla fall. Nordic luktar vom (som i sin tur luktar apa om det upphettas. Jag rekommenderar därför inte att micra maten på för hög värme...) men jag tycker inte det luktar värre än de flesta andra färskfoder. Det jag gillar är att man kan peta runt i maten och säga att "det där är kött, det där är vom och det där är korn". Det kan man inte med Fodax eller vissa andra sorter som Priima.

Alltså, det är mjukplast då från vommen om jag fattat det rätt. Helt ofarligt.

Med tanke på vad mina hundar stoppar i sig så är jag inte rädd för små, små bitar mjukplast typ som från en plastpåse.

Kossorna kan väl äta en plåtburk också?

Alltså, det är mjukplast då från vommen om jag fattat det rätt. Helt ofarligt.

Å andra sidan tycker jag att det är låter som ett tecken på att man går igenom vommen ordentligt innan den mals ner. Som ett resultat kan också andra saker som råkar ligga vommens fickor slinka ner i fodret, t.ex. metallbiten i trådstarten. På Nordic öppnar man varje vom och kollar igenom den ordentligt just för att inga olämpliga saker ska slinka igenom.

Fodax är ganska mycket billigare än andra färskfoder, antaligen för att de inte använder de finaste köttdelarna och kanske också att de har snabbare produktion?

Gissningsvis. De anger heller inte mängden smältbart råprotein, vilket får åtminstone mig att anta att en del av det angivna proteinet i fodret kommer från brosk m.m. Något som styrker det är att energiinnehållet är tämligen lågt i Fodax. Jag har inget emot brosk som sådant, det kan funka ypperligt som rekreation, men det är inget fullvärdigt protein som har i ett foder att göra tycker jag.

kl

Svaret från Fodax:
Trots stor noggrannhet vid tillverkningen kan det finnas metallbitar i vommen som är näst intill omöjlig att upptäcka.
Metall i fodret är inget som vi nonchalerar och det är mycket, mycket sällan det förekommer i fodret, men heller inget som vi kan friskriva oss ifrån, eftersom boskapsdjur kan få i sig de mest besynnerliga saker genom sitt foder och detta kan kapsla in sig i vommen. Vi arbetar mycket hårt och intensivt med att ta bort främmande föremål i fodret.
Det enda vi kan göra är att kompensera dej med summan du har betalt eller att du hämtar ut en ny säck på Lantmännen.
Tacksam om du meddelar hur du gör.

Så var det med det.

Personligen skulle jag helt klart byta foder. Bade med tanke pa den obefintliga "customer service" du motte och framfor allt med tanke pa att man kan hitta metall bitar i hundmaten. Ugh.

Ja, för min del blir det till att i första hand avsluta fodret jag har hemma + den jag får gratis, sen räkna ut mellanskillnaden jämfört med annat färskfoder och se om jag kan klara av det i längden. (Förbereder mig för att vara student i fem år...)

Men jag har inget emot Fodax egentligen så, hunden har funkat fint på det. Men trots att jag mosar igenom allt och kollar efter grejer, så är det lätt att missa och det vill jag inte utsätta min hund för.

Du har ingen draghundskennel i närheten? De brukar köpa VoH på pall, och kommer då ner i rimligare priser än om man köper i butik.

Annars får man göra som vi, gå ihop några st och köpa pall (minst 500 kg) tillsammans. Jag betalar inte jättemycket mer för VoH m lax än vad vi gav för Fodaxen iom att vi köper uppemot 6-8 ton om året.

Ja, VoH är det jag har spanat in mig på isåfall. Ev Nordic. Draghundskennlar tror jag att det finns ont om här i Småland, iallafall i närheten.

Klarar att det blir dyrare nu iom att jag har jobb, men sen flyttar jag till Malmö för att studera, och då gäller det att vända varenda öre. Men jag drar ju hellre ner mina egna kostnader för mat så att hunden får vad som är bäst.

Sen är det bara att komma på en bra förvaringslösning, då det är svårt att bulk-köpa när man bor i en liten etta. Kanske kan köpa en frys och slänga ner i förådet, förutsatt att det finns eluttag.
Eller det kanske finns frysutrymme att "hyra" någonstans eller hos någon granne. Det ska definitivt undersökas iallafall, skulle gärna vilja testa VoH just för att se om han skulle klia sig lite mindre. Det är ju fortfarande spannmål tex i Fodax trots att det är mycket mindre mängd än i torrfodret han fick innan.

Liknande trådar

Hundhälsa Mina hundar har tidigare fått VoH, sen har leveranserna strulat enormt på sistone så jag var tvungen att köpa annan mat och köpte då...
Svar
13
· Visningar
3 820
Senast: AraSlei
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 928
N
Övr. Hund Hej! Den 1:a April 2000 kom min pappa hem och sa till mamma "Jag har hittat en hund" Mamma sa "yeah right! !:a april haha.... :D" Pappa...
Svar
1
· Visningar
927
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka