Penny_Lane

Trådstartare
Min häst har fått Metacam att äta i åtta dagar.
Hästen har sedan alltid en något nedsatt tarmfunktion (trög i magen) och kan av vissa antibiotiska medel få tokstopp i tarmen och kolik.
Hur påverkar metacam magen är det någon som vet? Glömde fråga veterinären igår kväll..:(
 
Sv: Metacam

Min pålle fick det när vi opererade bort två tänder på honom.Jag märkte ingen skillnad på bajset alls och veterinären sa inget om det.Kolla bipacksedeln eller ring vetten.Kanske kan det vara något annat?vetfass på nätet funkar också att kolla på.
 
Sv: Metacam

min dam är oxå lite känslig men har käkat metacam ett antal gånger :smirk: och inget har märkts av
 
Sv: Metacam

matacam är antiinflammatoriskt och används vid inflammationer, och lindrar smärta i muskler, leder, skelett och vid hälta.
 
Sv: Metacam

Våran häst har sk problemmage , måste ha mikrobalans hela vinterhalvåret .
I höstas/vinter så åt han metacam i flera omgångar pga skada, visst blev han lite lös i magen ,men inte så faligt .
Men vet att några har blivit rek. att ge mag/tarm ( inte helt säker på att det var det) medans de åt metacam . Detta var hästar som inte normalt hade helt OK mage.
 
Sv: Metacam

Svarar alla här.
Tack så mkt för era svar. Metacam verkar vara det nya butta. Veterinären jag var hos hade färdigtryckta block med Metacam (receptblock alltså)
Den enda biverkningen var att hästen kunde få diaree och med tanke på hur hård i magen Lasse brukar vara så är det nog ingen fara..:)
 
Sv: Metacam

Pegija1 skrev:
Menat till mig?

det var inte menat till någon, jag förklarade bara vad metacam används till.
jag har en valack som är JÄTTE känslig och får superlätt kolik och förstoppning, och han har ätit metacam flera gånger utan gårga problem alls.
 
Sv: Metacam

Det märktes inget på Agge när han åt metacam. Men han är ju egentligen inte särskilt känslig heller.:smirk:
 
Sv: Metacam

Min häst fick kolik 5 dagar efter hon hade ordinerats boxvila och metacam men det är oklart vad det var som orsakade koliken. Veterinären sa att det är ovanligt att metacam ger kolik med att jag skulle ta bort ändå för säkerhets skull.
 

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 523
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
534
Senast: Kristall10
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 812
Senast: Bee
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 150
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp