Metacam v.s Finadyne

Nebraska

Trådstartare
Vad är skillnaden mellan de preparaten?
Är något av dem mer effektiv smärtlindrare eller mer antiinflammatorisk?

Sv: Metacam v.s Finadyne

Tack!
Men jag skulle gärna höra folks erfarenheter, om vilket av dem är mest potent. Om det finns någon skillnad.

Vår ponny har svarat absolut bäst på Finadyne. Metacam blir han dessutom jättedålig i magen av, vilket han inte blir av Finadyne.

När min ponny fick fång åt hon först finadyne i en vecka och därefter metacam i 10 dagar. Finadyne skulle enligt bipacksedeln inte ges länge än 6 dagar så jag antar att det var anledningen till bytet.

Då vår häst stod trebent med sitt knäproblem (pga vilket han sedan avlivades :( ) var Finadyne den enda medicinen som verkade ge någorlunda smärtlindring. Varken Equioxx eller Metacam hade nån väldigt märkbar större effekt.

olika verksamma substanser verkar fungera olika bra på olika individer och mot olika lidanden.
Jag skulle tro att den generella effekten är ungefär samma oavsett vilket preparat man använder sig av.

Jag frågade min veterinär en gång hur dom väljer smärtstillande, då min ponny fått både finadyne, fenylbutazon och metacam.

Hon sa då att om man ska hårddra det så är fenylbutazon starkast, men också elakast mot magen. Sen kommer finadyne och sist metacam, som alltså är svagast men snällast mot magen. Det är också den ordningen dom kom ut på marknaden, fenylbutazon först, sen finadyne och sist metacam.

Fast det där är nog väldigt individuellt. Båda mina hästar blir jättedåliga i magen av Metacam, men inte av Finadyne.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 595
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 826
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 512
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 077
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Svamp?