Metacam otillåtet för livsmedel?

_Runaway_

Trådstartare
Pappa och jag fick oss en funderare igår. På vårt första strömsholmsbesök bad vi att inte få finadyne till hästen då han slutar äta av det. Då fick vi Metacam, och har för oss att vet. sa att hästen inte får gå till livsmedelsslakt efter att ha ätit det. Är det så? Pappa sa att Metacam är tuppkam, och det är inte tillåtet för livsmedelskött, men gäller inte det bara fenylbutazon? (heter det så? butta)

Sv: Metacam otillåtet för livsmedel?

Metacam är ett NSAID dvs samma kategori som butta men har en fastställd karens på 3 dagar för slakt.
DEt är vets skyldighet att hålla koll på detta.
PL

Just det, nu när jag tänker efter skrev vet. karenstiden på receptet.

Finns det någon lista någonstanns på alla substanser som är otillåtna för livsmedelsproduktion, för oss ickeveterinärer?

På mitt senaste förrättningsunderlag står det klart och tydligt 3 dagars karens för slakt på Metacam.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 524
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 171
Senast: Sirap
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 388

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka