mest protein per krona?

FlipTheFrog

Trådstartare
vilket kraftfoder skulle ni säga ger "mest protein per krona"?

Vilket foder föredrar ni att komplettera med när proteinvärdet i höet är lite (inte mkt) för lågt?

Sv: mest protein per krona?

Mest protein per krona=sojamjöl

Bara lite för lågt skulle jag nog välja lusern eller linfrökaka/rapskaka.

Jag kör alltid med Krafft Protein när jag behöver ge proteiner, oavsett hur mycket. Ibland räcker det med en väldigt liten mängd för att få till en bra foderstat och då blir plånboken glad! :)

vilket kraftfoder skulle ni säga ger "mest protein per krona"?

Vilket foder föredrar ni att komplettera med när proteinvärdet i höet är lite (inte mkt) för lågt?

Lucern alla gånger. Eftersom det är ett grovfoder så är det mest naturligt för hästen att äta och minst skadligt på miljön (tänker på soja).

Tack för era svar!

Vilket tror ni ger mest protein per krona *efter* sojamjölet?

Det finns även potatisprotein att köpa i form av grisfoder som är utmärkt till hästar och proteinmineral från Vitafor. Vet dock inte pris/smbrp.

Eftersom jag inte är insatt i andra foder än de till häst och jag till varje pris undviker rent sojamjöl (särskilt efter artikel i senaste Ridsport!) är förstahandsvalet lusern (gärna pellets från Kvarnbyfoder) och andrahandsvalet (för kräsna) Hippo Alfa.

Detta eftersom jag har haft en del hästar som reagerat negativt på för starka proteinkoncentrat (kraftfoder). Onödigt med magstörningar och strul när det lätt går att undvika.

För mig har den näst billigaste varit linfrökaka men då har jag köpt av tillverkaren,

Jag hade Krafft protein till min unghäst, hon fick 5 dl av det, och de var de som var billigast per dag. Lucern o så är ju billigast per kg, men man måste ju ge mer, så jag räknar per dag istället. Lucern är ju bättre för hästen egentligen då det är ett grovfoder. Man får räkna för o nackdelar mot varandra. Det viktigaste när de kommer till grovfoder är ju att hästen får tillräcklig mängd för att tillfredställa sitt tugg o tarmbehov.

Tack för era svar!

Vilket tror ni ger mest protein per krona *efter* sojamjölet?
jag kan inte säga säkert, men jag misstänker att linfrökaka kommer efter sojan. Vetekli är rätt proteintätt också och billigt. Det beror ju lite på hur mycket man måste ge det där. Jag ger själv soja på grund av att jag har en gammal häst som därför inte tar upp proteinet i lusern särskilt bra. Hade jag bara de andra hästarna så skulle jag föredra lusern i första hand även om det blir dyrare än sojan.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka